Vytautas Chadzevičius. Baltarusiško Vyčio dilema
Vytis – turbūt yra vienas iš svarbiausių Lietuvos valstybingumo simbolių, atstovavusių mus kaip tautą iki ,,Tautiškos giesmės“ ir Trispalvės...
Litvinizmas ir
jo grėsmė
Pirmiausia, prieš
įvardijant praktines ir vertybines problemas, kylančias iš Baltarusijos
opozicijos noro turėti pasus su panašiu raiteliu į Vytį, reikia susipažinti su
litvinizmo sąvoka. Šią idealoginę srovę daugelis ekspertų apibūdina kaip
pseudoistorinę baltarusių nacionalizmo atšaką. Litvinizmas iš esmės teigia, kad
Lietuvos Didžioji kunigaikštystė buvo iš prigimties slaviška valstybė, tad
teisėta pretendentė į jos paveldą ir istoriją yra Baltarusija (arba Rusija), o
Lietuva – savo istorijos neturinti šalis, kuri nieko bendro neturi su senąja
LDK. Pagal šitokią logiką Vytis yra gudų herbas, kunigaikščiai – slavai, o
Vilnius – istorinė Baltarusijos sostinė. Būtų klaidinga teigti, kad visi iki
vieno nuo Lukašenkos režimo pasitraukę žmonės turi kažkokių teritorinių
pretenzijų mūsų valstybei, bet negalima apsimetinėti, jog litvinizmas nedaro
jokios įtakos jų tautiniam identitetui, pvz.: daugeliui Lietuvoje apsistojusių
gudų pasai nustojo galioti, tačiau kadangi naujus būtų sudėtinga išsiimti, jų
visuomenininkai pasiūlė sukurti naują alternatyvųjį Baltarusijos pasą, kuris
atstovautų išeivijoje gyvenančius piliečius, nepritariančius Aleksandro
Lukašenkos politikai. Natūralu, kad simboliniui dokumentui buvo parinktas
oponuojantis režimui ženklas. Gal Baltarusijos opozicijos noras turėti pasus su
savo simbolika yra sveikintinas, tačiau tai neturėtų būti Lietuvos herbas, nors
ir būtų kitokio dizaino. Du panašūs pasai būtų ne tik nepraktiška (lietuviai ir
baltarusiai būtų painiojami arba laikomi ta pačia tauta), bet taip pat šis
sprendimas menkintų ir Lietuvos unikalumą. Daugybę metų Rusijos propaganda
visam pasauliui kalė į galvas, kad Lietuva yra ,,rusiškojo pasaulio‘‘ dalis.
Tai buvo daroma tiek falsifikuojant istoriją, tiek kuriant mitus apie kažkokią
SSRS tautų draugystę, tiek išvis neigiant lietuvių tautos kaip savarankiškos
baltų tautos egzistavimą. Deja, visa tai davė rezultatų – šiandien nuvykus į
užsienį dar galima išgirsti tokių klausimų kaip: ,,Ar Lietuva ne Rusijos
dalis?“ , ,,Pala, jūs šnekate ne rusiškai, o lietuviškai?“ ir t.t. Negalima
kaltinti paprastų žmonių, kurie nėra gerai susipažinę su Lietuva ir išgirdus
šitokius pamąstymus teisingiausias poelgis būtų tiesiog mandagus paaiškinimas,
kad Lietuva ir Rusija yra skirtingos šalys, o lietuvių kalba – viena seniausių
pasaulyje. Nepaisant to, reikia atkreipti dėmesį, kad daug užsieniečių iki šiol
mūsų tėvynę nekaltai supranta kaip buvusio Rytų bloko, slaviškojo pasaulio
dalį. O apie tai, kaip mus vaizduoja Rusijoje vietinė žiniasklaida, tai net
nereikia komentuoti. Labai ilgai Lietuvos atstovai politikoje bei kultūroje
turėjo įrodinėti pasauliui, kad ši šalis yra istorinės LDK tąsa, o ne
atsitiktinai iš Sovietų Sąjungos griuvėsių atsiradusi respublika. Vytis yra
šios valstybingumo tradicijos įrodymas, liudijantis mūsų kaip tautos ilgą ir
turtingą istoriją. Jis yra daugiau negu paprastas ženklas, o neatsiejama
lietuvių tautinės tapatybės dalis. Dėl šios priežasties savo herbo
,,paskolinimas“ Baltarusijai būtų tolygus pripažinimui, kad LDK nėra pirmoji
lietuvių valstybė, o tiesiog kažkokia bendra jungtinė šalis. Jeigu kam nors
atrodo, kad toks veiksmas būtų labai kilnus ir geranoriškas, nes Lietuva šitaip
patrauktų Baltarusiją arčiau Vakarų, tai tokį požiūrį tektų pavadinti naiviu.
LDK istoriją savinasi ne vien tik opozicionieriai, bet ir tie patys Lukašenka
su Putinu, tad šitoks mūsų poelgis tik atvertų duris istoriniam revizionizmui.
Sutikdami su ta mintimi, kad Vytis ir LDK palikimas yra vienodai bendra
lietuvių ir baltarusių identiteto dalis, tik sustiprintume litvinizmo ir
Rusiškos dezinformacijos poveikį kitoms visuomenėms. Kadangi Lietuva yra žymiai
mažesnė tauta negu Baltarusija, įrodinėti pasauliui savo tiesą bus per vėlu,
kai užsienio populiacijos suvoks LDK kaip bendrą lietuvių-baltarusių valstybę,
o litvinistų pseudo-istorikai pradės atvirai teigti, kad esą LDK yra tik
baltarusių tautos kūrinys. Žinant, kokia silpna istorijos politika yra
Lietuvoje, būtų galima teigti, kad po kurio laiko didelė visuomenės dalis pati
sutiktų su naujai perrašyta LDK istorijos versija, kas lemtų visišką
informacinio karo pralaimėjimą ir prastą karių moralę realaus karo atveju, nes
tuomet būtų netiesiogiai ir klaidingai pripažinta, kad Lietuva – šalis be jokių
šaknų ar ilgos valstybingumo tradicijos, o tai potencialaus karinio konflikto
metu transformuotųsi į dvejones ir menką motyvaciją – juk jeigu Vilnius nežinia
kieno pastatytas, kodėl negalime ir juo kažkaip pasidalinti? Taigi dalybos
Vyčiu kartu su priešiškai nusiteikusiais kaimynais nebūtų kilnus draugystės gestas, o labiau
neapgalvotas savo istorijos išsižadėjimas.
Savarankiškos
tapatybės paieškos
Antra vertus,
galima visiškai suprasti, kodėl tiek daug Lukašenkos oponentų pasirinko LDK
laikus menantį herbą. Visa ši diskusija dėl simbolikos atspindi žymiai gilesnę
problemą baltarusių kultūroje. Visai kaip ir Lietuvos jų visuomenei okupacijos metais irgi buvo
sekamos pasakos apie brolybę tarp tautų po Kremliaus padu. Turbūt dėl to, kad
Baltarusija yra daug arčiau Rusijos esanti slavų tauta, kuri neturėjo stiprios
nepriklausomos tapatybės, šis mitas buvo priimtas daugelio. Šitokį istorijos
naratyvą toliau palaikė ir A. Lukašenka, nes tai padėjo puoselėti artimus
santykius su V. Putino režimu. Savarankiško tautinio identiteto ieškanties
gudams Lietuvos Didžioji kunigaikštystė ir jos atributai tapo naujos, su Rusija
nesusietos baltarusių tapatybės pagrindu, bėda ta, kad šitoks istorijos
atpasakojimas ženkliai sumenkina arba išvis neigia lietuvių indėlį į LDK
istoriją. Ironiška, bet panašaus naratyvo apie ,,slaviškosios LDK“ kilmę
laikosi Putino režimas, siekdamas pateisinti pretenzijas į Lietuvos ir Ukrainos
žemes. Pastaroji valstybė yra itin geras pavyzdys, ką reiškia rasti
nepriklausomą tautinę tapatybę. Ukrainiečiai pripažįsta LDK kaip savo istorijos
dalį, mokyklose jų vaikai mokosi apie LDK istoriją, tačiau Ukraina nei neigia
Didžiosios kunigaikštystės baltiškąją kilmę, nei laiko save ,,tikraisiais“
lietuviais. Kaip tik priešingai – ukrainiečiai puoselėja ir didžiuojasi savo
praeitimi ir kultūra, kuriai didelę įtaką daro Kyjivo Rusios, kazokų ir
nepasisekusios Ukrainos Liaudies Respublikos (1917-1921) palikimas. Ukraina yra
taip pat geras pavyzdys to, kas būna, kai kaimynai nori ,,pasidalinti“, o
paskui ir pasisavinti istoriją. Pvz: Rusijos žiniasklaida teigia, kad Kyjivo
Rusios gyventojai yra bendri rusų, baltarusių ir ukrainiečių protėviai, kas yra
tiesa, bet paskui yra teigiama, kad ši valstybė buvo kone pirmtakė vėliau
atsiradusioms Maskvos kunigaikštystei ir Carinei Rusijai. Vadovaujantis tokia
logika, paskui yra peršama mintis, jog kadangi šios trys tautos kadaise
sugyveno kartu, stipresnės Maskvos pareiga yra vėl ,,suvienyti‘‘ jas, tad
siekis užimti tų šalių žemes yra pateisintinas. Šitokiu būdu yra bandoma
visomis išgalėmis normalizuoti imperialistiškus Putino tikslus, mat laimėjus
informacinį karą yra žymiau lengviau laimėti ir realųjį. Tad Ukraina yra
nuostabus pavyzdys, kodėl reikia ginti savo tautinę savimonę ir istorijos
naratyvą, pradedant nuo simbolikos, žinant, jog baltarusių ir rusų litvinistai
suvokia LDK lygiai taip pat kaip Kyjivo Rusią – tiesiog dar vieną ,,ruski myr“
dalį. O Baltarusijos patriotams, kurie ieško savarankiško nacionalinio
tapatumo, reikia ne remtis į LDK, bet atrasti savus tapatybės pamatus. Kaip
pavyzdį būtų galima pateikti istorines Polocko bei Turovo kunigaikštystes,
kurios egzistavo Baltarusijos teritorijoje, kai Lietuva kaip valstybė dar tik
kūrėsi. Taigi mūsų kaimynams nėra būtina naudoti Vytį norint atsiriboti nuo
Lukašenkos režimo ir sąsajų su Rusija, lygiai taip, kaip tą padarė Ukraina.
Apibendrinant galima teigti, kad Vyčio dalybos su Gudija
nieko gero neatneštų Lietuvos interesams, o tuo labiau apsunkintų jos padėtį
tarptautinėje scenoje dėl plačiai platinamos dezinformacijos, tačiau tai
nereiškia, jog Baltarusija neturi teisės į savarankišką nacionalinę tapatybę,
bet naujos tautinės savivokos paieškos neturėtų menkinti mūsų tautos.
Rašyti komentarą