Gaetano Masciullo. Po Pranciškaus: ar jo kontroversiškas palikimas bus tęsiamas?
Aštuoniems „Oskarams“ nominuotame šveicarų režisieriaus Edwardo Bergerio filme „Konklava“ (2024) vaizduojama „slaptoji“ Bažnyčia su ateistai...
Filmas kelia nerimą, nes, perdėdamas tikrovę, jis aprašo (ir
normalizuoja) svajones, kurias puoselėja dabar jau ne tokia jau nežymi
šiuolaikinės katalikų dvasininkijos dalis, besiruošianti – šįkart iš tikrųjų –
Pranciškaus įpėdinio rinkimams. Pastarieji dvylika pontifikato metų pasižymėjo
tradicinėms katalikiškoms vertybėms radikaliai priešinga darbotvarke. Norint
suprasti Pranciškaus darbotvarkę, reikia pažvelgti į itin modernaus kardinolo
Carlo Maria Martini (1927-2012), „antepapos“ („to, kuris eina prieš popiežių“),
kaip jis mėgo save vadinti, kalbą, kurią jis pasakė siekdamas paskatinti
Bergoglio išrinkimą per 2005 m. konklavą. 1999 m. per Europos vyskupų sinodą
buvęs Milano arkivyskupas įvardijo keturis „mazgus, kuriuos reikia atrišti“:
- „dramatiško įšventintų kunigų trūkumo“ mazgas (kurį reikia išspręsti
įvedus viri probati, t. y. vedusius kunigus, kurie nebūtinai turi būti
įšventinti);
- „moterų vaidmens Bažnyčioje“ mazgas (jį reikia išspręsti užtikrinant
lyčių lygybę ugdymo ir sprendimų priėmimo srityse, galiausiai siekiant įvesti
moterų šventimus, kaip protestantų bažnyčiose);
- „lytiškumo“ mazgas (turi būti išspręstas įveikiant Humanae Vitae);
- „santuokos disciplinos“ mazgas (turi būti išspręstas normalizuojant
civilinę santuoką sudariusių išsiskyrusių porų gyvenimą, o galutinis tikslas –
normalizuoti ir LGBT porų gyvenimą).
Šie keturi mazgai buvo svarbiausi popiežiaus Pranciškaus valdyme, nors
jie nebuvo iki galo „išspręsti“, kaip tikėtasi. Kalbant apie pirmąjį mazgą,
Amazonės sinodas (2018 m.) pasirodė esąs fiasko, o viri probati įvedimo
iniciatyvos išblėso. Kalbant apie antrąjį mazgą, užuot išleidus ryškius ir
skaldančius magisterinius dokumentus, buvo nuspręsta veikti tiesiogiai,
paskiriant moteris iš Bergoglio aplinkos į daugiau ar mažiau svarbius postus
Kurijoje (pavyzdžiui, 2025 m. Pašvęstojo gyvenimo institutų dikasterijos
atvejis arba Vatikano gubernatūros atvejis, prieštaraujantis paties Pranciškaus
paskelbtam Vatikano valstybės pagrindiniam įstatymui). Kalbant apie trečiąjį
mazgą, Tikėjimo doktrinos dikasterijai paskelbus prieštaringai vertinamą
dokumentą Fiducia supplicans (2023 m.), atsivėrė galimybė laiminti LGBT
poras „kaip poras“, taip atveriant kelią jų normalizacijai Katalikų Bažnyčioje.
Kalbant apie ketvirtąjį mazgą, dokumento Amoris Laetitia (2016)
paskelbimas veiksmingai inicijavo revoliuciją tradicinėje teologijoje,
susijusią ne tik su santuokos, bet ir su kitais dviem sakramentais, kurie yra
esminiai kiekvieno kataliko gyvenime, t. y. išpažintimi ir Eucharistija.
Kitas labai svarbus dokumentas, kurį reikia suprasti kaip „būtiną visos
šios darbotvarkės pasekmę“, yra Traditionis custodes (2021), kuriuo,
uždraudus tradicinę Romos liturgijos formą, veiksmingai siekiama užkirsti kelią
bet kokiems bandymams atkurti katalikų doktriną ir moralę. Iš tiesų
progresyvistai, kaip ir konservatoriai bei tradicionalistai, gerai žino, kad
liturgija atspindi ir perduoda tikslų tikėjimo depozito supratimo būdą. Trumpai
tariant, Pranciškaus valdymas (kuris dabar, regis, baigiasi, bet iš tikrųjų yra
ilgas saulėlydis, trunkantis mažiausiai nuo 2023 m.), sekant Vatikano II
Susirinkimo trūkio hermeneutika, reiškė moralės reliatyvizavimą po ankstesnio
ekumeninių santykių reliatyvizavimo etapo. Būtinas žingsnis, kad būtų prieita
prie doktrinos reliatyvizavimo. Taigi naujas „revoliucinės pastoracijos“
etapas, daugiau ar mažiau sąmoningai pradėtas Pauliaus VI ir nutrauktas – bet
neišspręstas – Jono Pauliaus II ir Benedikto XVI valdymo laikotarpiu.
Etapas, kuris nesibaigs su Pranciškaus mirtimi ar abdikacija, nes jis
tebėra neužbaigtas, ir jam veiksmingai priešinamasi iš kelių pusių – tam
priešinasi ne tik tie, kuriuos žiniasklaida pristato kaip Bergoglio „priešus“,
bet ir daugelis tų, kurie iš pradžių iš naivumo, įsitikinimų ar patogumo atrodė
esą Pranciškaus „draugai“. To pavyzdys – aukšto rango Afrikos prelatų sukilimas
prieš Fiducia supplicans. Kas po Pranciškaus perims šios revoliucijos
vadžias?
Pastarosiomis dienomis minima daug potencialių popiežių vardų.
Prisimindami gerai žinomą romėnų posakį, kuris sako: „Kas į konklavą ateina
kaip popiežius, išeina iš jos kaip kardinolas“ (ir tikėdamiesi, kad jis tinka
ir šiuo atveju), turime prisiminti, kas nutiko per 2013 m. konklavą, kurios
metu buvo išrinktas buvęs Buenos Airių arkivyskupas, ir pabandyti numanyti, kas
gali nutikti per kitą konklavą.
Tuo istoriniu momentu konservatoriai pasiūlė italą Angelo Scolą (po
abdikuotojo Benedikto XVI pasiūlymų ir vilčių), o progresyvieji – kur kas
sumaniau brazilą Odilo Schererį. Sakau „sumaniau“, nes Schereris iš tikrųjų
buvo „vilioklio vardas“, diversija, kurią reikėjo atskleisti žiniasklaidoje,
kad būtų paslėptas tikrasis kandidatas, t. y. Bergoglio. Apskritai Schereris
atrodė kaip nuosaikus žmogus, pakankamas, kad pritrauktų Bertonės ir Sodano
simpatijas, tačiau buvo žinomos ir kai kurios paslėptos simpatijos, kurios
staiga išryškėjo po Amazonės sinodo. Netrukus Schereris atsidūrė antrame plane,
o „kompromisiniu popiežiumi“ buvo pasiūlytas Jorge Mario Bergoglio, kuris tuo
metu buvo žinomas kaip centristas ar net konservatorius, turint omenyje jo
properonistinę ir antimarksistinę praeitį. Žiniasklaida atliko labai svarbų
vaidmenį, skleisdama insinuacijas ir melagingas naujienas, kuriomis patikėjo
daugelis kardinolų rinkikų.
Panaši strategija galėtų būti įgyvendinta per kitą konklavą. Pavyzdžiui,
žiniasklaidoje daug kalbama apie filipinietį Tagle ir italą Zuppi, du itin
pažangius kardinolus, labai artimus Pranciškui, kurie vis dėlto vargu ar
surinks reikiamą balsų skaičių, kad būtų išrinkti, atsižvelgiant į visuotinį
nepasitenkinimą po dvylikos metų autoritarinio, represyvaus ir Bažnyčią
reglamentuojančių įstatymų nepaisančio valdymo. Žiniasklaidoje aukštinamos jų
(tikros) neomodernistinės pozicijos gali išgąsdinti konservatyvius kardinolus
ir apskritai tuos, kurie nusivylę Bergoglio. Todėl Tagle ir Zuppi gali būti
naujieji „viliokliai“, už kurių gali slėptis tikrieji Sankt Galeno grupės
paveldėtojų kandidatai.
Galime pasiūlyti dvi hipotezes: italas Pietro Parolinas, dabartinis
valstybės sekretorius, ir įtakingas portugalas José Tolentino de Mendonça. Abu
jie buvo pristatomi kaip centristai ar net artimi „konservatyviam reikalui“
(nepamirškime lemiamo vaidmens, kurį, matyt, suvaidino P. Parolinas,
sustabdydamas vietos vyskupo propaguotą šventvagišką parodą Karpio mieste
Italijoje). Problema ta, kad šie prelatai yra bet kas, tik ne centristai ir
tikrai ne nuosaikieji.
Pradėkime nuo Pietro Parolino. Jis yra patyręs diplomatas ir valdžios
žmogus, jaunystėje mokęsis po Achille Silvestrini (tikrojo Sankt Galeno grupės
sumanytojo) sparneliu ir jo rekomenduotas Bergoglio kaip idealus žmogus
Valstybės sekretoriatui valdyti. Jis yra Casaroli su Sovietų Sąjunga, o dabar
su komunistine Kinija įgyvendintos Ostpolitik paveldėtojas ir tęsėjas. Iš
tikrųjų Parolinas yra tikrasis vis dar slaptų Vatikano ir Pekino susitarimų
architektas. Jis taip pat yra vienas iš Traditionis Custodes sumanytojų
ir – kas reikšminga – 2018 m. dalyvavo slaptuose Bilderbergo grupės,
globalistinės lobistinės organizacijos, žinomos dėl savo socialistinės
darbotvarkės, susitikimuose. Viena iš pagrindinių tų metų temų buvo „nerimą
keliantis populizmo augimas visame pasaulyje“.
Mendonça yra išreiškęs palankią poziciją dėl įvairių realijų, įskaitant
antrą kartą susituokusius išsiskyrusius asmenis ir homoseksualus, įtraukimo į
Bažnyčią. Girdamas Amoris Laetitia, jis sakė: „Gyvename vidury miesto,
šioje erdvėje, pilnoje sienų, nematomų sienų ir egzistencinių blokų [...].
Nesvarbu, ar tai būtų antrą kartą susituokę krikščionys, sužeisti nesėkmingos
santuokinės patirties ar naujų šeimų tikrovės, ar homoseksualūs asmenys,
Bažnyčioje jie turi rasti išklausymo, priėmimo ir gailestingumo vietą.“ Jis
taip pat yra savo bičiulės, prancūzų vienuolės feministės Teresės Forcades
knygos La théologie féministe dans l'histoire (Fragmenta Editorial,
2007) įžangos autorius. Jis turi didelę įtaką tarp Pietų Amerikos prelatų, ypač
brazilų, taip pat Sant'Egidio bendruomenėje (kuriai priklauso minėtasis Zuppi)
ir Jėzaus Draugijoje, iš kurios kilęs pats Bergoglio ir kuri galėtų jį stumti
kaip alternatyvą kitam dideliam jėzuitų favoritui maltiečiui Mario Grechui.
Šaltinis: Katalikutradicija.lt
Rašyti komentarą