Bill Durodie. Patriotizmo moralumas ir meilės tvarka
Filosofas Alasdairas MacIntyre'as kartą pastebėjo, kad patriotizmas yra ir dorybė, ir yda. Dorybė kyla iš ištikimybės – šiuo atveju išti...
Įtampa tarp šių
dviejų polių, tarp konkretaus ir abstraktaus, buvo JAV viceprezidento J. D.
Vance'o ir kai kurių jo kritikų praėjusį mėnesį vykusio ginčo, į kurį net
Pranciškus, pirmasis iš Pietų Amerikos kilęs popiežius, manė esant aktualu
įsikišti, esmė.
Sausio 29 d.
duodamas platų interviu televizijai „Fox News“ ir paskatintas laidos vedėjo Seano
Hannity klausimo, J. D. Vance'as „labai išprotėjusiais“ pavadino tuos, kurie
„jaučia didesnę užuojautą nelegaliems imigrantams“ nei savo „bendrapiliečiams“.
Jis apibūdino
„senovinę ir labai krikščionišką koncepciją“, pagal kurią „myli savo šeimą,
tada myli savo artimą, tada myli savo bendruomenę, tada myli savo šalies
piliečius ir tik po to galite susitelkti į likusį pasaulį“.
Atsakydamas į tuos,
kurie socialinėje žiniasklaidoje šaipėsi iš jo pastabų, konservatyvių pažiūrų konvertitas
katalikas Vance'as kitą dieną dar labiau pabrėžę šį savo teiginį ir socialiniame
tinkle X paskelbė žinutę, kuri dar labiau supykdė jo kritikus. Joje buvo
teigiama: „Tiesiog Google paieškokite ordo amoris [liet. meilės tvarka]“, turėdamas omenyje
hierarchiją, kurią V amžiuje pirmą kartą pateikė šv. Augustinas, o XIII amžiuje
toliau plėtojo šv. Tomas Akvinietis.
Vasario 10 d.
popiežius Pranciškus įsitraukė į kovą laišku Jungtinių Amerikos Valstijų
vyskupams, kuriame daugiausia dėmesio skyrė tam, ką jis apibūdino kaip „didelę
krizę“ šioje šalyje – D. Trumpo prezidentavimo inicijuotai masinių migrantų
deportacijų programai. Jis pasmerkė, kad tai suplaka nelegalių migrantų statusą
turinčius žmones su nusikalstamumu.
Beveik kiekvienoje
pastraipoje buvo minimas jo ilgalaikis susirūpinimas dėl sunkios migrantų
padėties, leidžiant tik dvi trumpas išlygas – „tautos teisė gintis ir
užtikrinti bendruomenių saugumą“ ir „tvarkingą ir teisėtą migraciją
reguliuojančios politikos plėtojimas“ – prieš pabrėžiant transcendentinį
žmogaus orumą.
Pranciškaus laišką
pasigavusieji ėmė aiškinti, kad „tikrasis ordo amoris“ kyla ne iš
„koncentruoto interesų plėtojimo“, kurį vykdo „paprastas individas“, bet iš
mūsų „konstitucinio santykio su visais, ypač su vargingiausiais“, kaip esą atskleidžiama
Gerojo samariečio palyginime.
Tačiau, kaip pažymi
vienas katalikų komentatorius, nors samarietis buvo ir svetimas, ir priklausė
kitai religinei grupei nei nukentėjusysis, vis tik samariečiui atėjus prie to
žmogaus, jie tapo artimi, ir samarietis tada pasirinko padėti jam, o ne kitiems,
kuriems galėjo padėti toliau kelyje.
Panašiai ir
daugelis, smerkiančių Vance'ą, pirmenybę teikia migrantams, atvykusiems į JAV,
o ne tiems, kuriems labiau reikia pagalbos šalyse, iš kurių jie atvyko, taip
parodydami netiesioginį supratimą, kad konkretūs ir tiesioginiai dalykai yra
svarbesni už abstrakčius ir tolimus. Kiti pažymėjo, kad pats Vatikanas vargu ar
švelniai elgiasi su įsibrovėliais.
Popiežius neatsakė
į pagrindinį Vance'o iškeltą klausimą – kad daugelis JAV, regis, atmeta
saviškius. Vis dėlto popiežiaus nurodyta visuotinė meilė tikrai turi būti
taikoma visiems, kad apskritai ką nors reikštų. Jis užsitraukė vienos pusės
rūstybę, nenurodydamas akivaizdžių kitos pusės problemų. Jis taip pat nekomentavo,
kad valdant Bideno administracijai migrantų buvo deportuota dar daugiau.
Svarbu tai, kad
popiežius Pranciškus neatkreipė dėmesio į Vance'o pastabų kontekstą – diskusinį
straipsnį apie migrantų vykdomą vaikų žudymą. Vietoj to jis tiesiog patvirtino
gėrį, kai visuomenė „priima, saugo, skatina ir integruoja pačius
pažeidžiamiausius“, savo ruožtu nesusimąstydamas apie nesugebėjimą visais
lygmenimis suformuluoti, į ką šiandien reikėtų integruoti migrantus.
Be abejo, meilė
nėra nulinės sumos žaidimas, ir popiežius gali tvirtinti, kad pirmiausia
mylėdami Dievą galime išvengti ydos teikti pirmenybę saviems, o ne „kiekvieno
žmogaus vienodam orumui“. Tačiau, kaip pastebėjo MacIntyre'as savo esė apie
patriotizmą, tokia liberali moralė, siekdama išvengti dalinumo, menkina ir ardo
socialinius ryšius, mažai ką pakeisdama.
Tie ryšiai
atsiranda organiškai, iš prisirišimo prie patirties, kuri formuoja ištikimybės
bendruomenei jausmą. Tik dėl tokių žmogiškųjų ryšių iš mūsų galima tikėtis ar
reikalauti bet kokios moralės.
Liberalūs
moralistai patriotus gali laikyti pavojingais dėl to, kad jie teikia pirmenybę
tam tikram dalykui. Tačiau patriotai į tuos, kurie save ir kitus prilygina
abstrakčioms asmenybėms, žiūri kaip į niekur nedirbančius piliečius,
nenorinčius kovoti už savo bendruomenę. Lojalumas yra būtina moralės sąlyga. O
siekiant tikro žmogiškojo solidarumo sparčiai besiginkluojančiame pasaulyje,
lojalumas, kuris šiandien yra svarbiausias, yra patriotizmas.
Šaltinis: Katalikutradicija.lt
Rašyti komentarą