Paul Krause. Neliberalaus liberalizmo mitas
Socialinio teisingumo progresyvistai įgyvendina, o ne išduoda Apšvietos epochos pirmtakų idealus. Jau tapo įprasta girdėti apie „neliberal...
Jau tapo įprasta girdėti apie „neliberalaus liberalizmo“ arba
„neliberalaus progresyvizmo“ grėsmę. Klasikiniai liberalai mano, kad mūsų
šiuolaikiniai liberalai ir progresyvistai nėra tikri liberalai.
Remiantis šia analize, yra klasikinis liberalizmas, kuris laikomas
autentiškai liberaliu, ir yra įvairios šiandieninio kairuoliškumo kryptys,
kurios jokiais būdais, formomis ar pavidalais nėra prasmingai liberalios.
Nors šis argumentas vilioja tuos, kurie yra atsidavę liberalizmo
mitologijai, tie iš mūsų, kurie pažįsta liberaliąją filosofinę tradiciją nuo
jos klasikinio iki šiuolaikinio įsikūnijimo, išmano geriau.
Nuo Tomo Hobso (Thomas Hobbes) ir Džono Loko (John Locke), Franciso
Hutksono (Francis Hutcheson) ir Adamo Smito (Adam Smith) iki Džono Stiuarto
Milo (John Stuart Mill) ir Džono Rolso (John Rawls) – klasikinės liberalios
idėjos nuosekliai plėtojamos iki jų pritaikymo modernybėje. Šiuolaikinis
liberalizmas yra logiškas klasikinių liberalizmo idealų įgyvendinimas.
Klasikiniai liberalai norėtų, kad jūs manytumėte, jog socialinio
teisingumo veikla prieštarauja liberalioms idėjoms. Iš tikrųjų klasikinis
liberalizmas padėjo visas vadinamojo neliberalizmo, kurį jis šiandien smerkia,
sėklas.
Savo esme liberalizmas yra reliatyvistinis. Liberalizmo pirmtakas Tomas
Hobsas veikale „Leviatanas“ teigė, kad nėra nei transcendentinės,
nei prigimtinės moralės tvarkos. Tokios sąvokos, kaip „geras“ ir „blogas“,
reiškia tik jausmus – jausmus, susijusius su kūnišku malonumu ar skausmu. Kūno
malonumas yra „geras“, kūno skausmas – „blogas“. Šią mintį pakartojo Džonas
Lokas, kuris veikale „Esė apie žmogaus supratimą“ (An Essay Concerning Human
Understanding) rašė, kad kūniškas malonumas yra visų žmogaus veiksmų
motyvas. Hobesas ir Lokas taip pat sutarė, kad individualūs veiksmai, kuriais
siekiama sumažinti savo skausmą, yra ekonominės veiklos materialiame pasaulyje
varomoji jėga.
Pasak klasikinių liberalų tėvų, tokių kaip Hobsas ir Lokas, gerą
gyvenimą sudaro žalos vengimas (Lokas priduria, kad svarbiausia yra laimės
siekimas). Tai pagrindinė priežastis, dėl kurios buvo sudaryta visuomeninė
sutartis. Džonas Stiuartas Milis (John Stuart Mill) pratęsė šią tradiciją, kai
knygos „ Apie laisvę“ įžangoje rašė, kad „vienintelis tikslas,
dėl kurio gali būti teisėtai vykdoma valdžia bet kuriam civilizuotos
bendruomenės nariui prieš jo valią, yra išvengti žalos kitiems“.
Liberalizmas logiškai išsipildė J. Roulso politinėje filosofijoje,
kurioje nelygybė pateisinama tol, kol dėl jos mažiausiai pasiturinčių asmenų
padėtis yra geriausia, palyginti su jų padėtimi bet kokio kito paskirstymo
atveju. Taigi „teisingumas“ yra materialinės gerovės klausimas. Žmogus
liberaliojoje tradicijoje nėra dvasinė būtybė, turinti transcendentinę
prigimtį, bet egzistuoja tik kaip judantis materijos kūnas; taigi geras
gyvenimas prilygsta žalos vengimui.
Tačiau manykime, kad ši „laisvė nuo žalos“ – tikroji laisvė, kurią
liberalizmas siekė apreikšti, – reikalauja kovos su žala. Nors Milis galbūt
nemanė, kad kalba yra žalinga, šiuolaikiniai liberalai, teigiantys, kad kalbą
reikia riboti, tai daro būtent todėl, kad, jų teigimu, ji kenkia žmonėms. Taigi
jie atitinka pagrindines klasikinio liberalizmo prielaidas. „Laisvė nuo“, kaip
teigia Keitlin Donahju (Kathleen Donahue) knygoje Laisvė nuo
nepritekliaus: Amerikos liberalizmas ir vartotojo idėja, yra
neišvengiama klasikinio liberalizmo vizijos pabaiga.
Fransis Hutčesonas, Adamas Smitas ir kiti XVIII a. empiristai, sekantys
Hobsu ir Loku, ėmė plėtoti moralinių jausmų teoriją kaip etikos pagrindą –
neturėdami transcendentinės moralinės tvarkos ir racionalios sielos, kuri tą
moralinę tvarką pažintų, šie teoretikai teikė pirmenybę
vidiniam sentimentalumui.
Žanas Žakas Ruso (Jean–Jacques Rousseau), priešingai nei Stivenas
Pinkeris (Steven Pinker), nepiktnaudžiavo moralinių sentimentų teorija ir taip
nukrypo nuo liberaliosios tradicijos. Priešingai, Ruso privedė ją iki logiškos
pabaigos, sukurdamas sentimentalaus aktyvizmo totalitarizmą. Juk būtent Smitas
– anksčiau už Ruso – teigė, kad šeštasis žmogaus jausmas, kurį jis laikė
simpatija, skatina moralinius veiksmus ir žmonių tarpusavio įsipareigojimus.
Smitas teigė, kad susidūrus su kitu žmogumi mūsų moralinės aistros
verčia mus suvokti save kito žmogaus vietoje. Smito „veidrodinis argumentas“
buvo pagrindas Ruso (Rousseau) sąvokai moi commun, „bendrojo manęs“
arba „bendrojo aš“, kuri visą asmenų savitumą suveda į tą patį abstraktųjį
„aš“. Tai buvo pagrindas, ant kurio Rolsas pastatė savo Teisingumo
teoriją: po mūsų individualizuojančiais bruožais, iškreipiančiais mūsų
gebėjimą įžvelgti tikrąjį teisingumą, mes visi esame vienodi ir norime to
paties.
Smito logika reiškia, kad tie, kurie, susidūrę su kitais, nesugeba
įsivaizduoti savęs kito žmogaus vietoje, yra netekę racionalios
savirefleksijos. Smito manymu, savitiksliškumas išsiplėtė iki veidrodinio kito:
Ko aš norėčiau, jei būčiau jo ar jos situacijoje? Kaip rašė Smithas:
Kad ir koks savanaudiškas būtų žmogus, akivaizdu, kad jo prigimtyje
esama tam tikrų principų, dėl kurių jis domisi kitų žmonių laime ir dėl kurių
jų laimė jam būtina, nors jis iš to negauna nieko, išskyrus malonumą ją matyti. Tokio pobūdžio yra gailestis arba
užuojauta – jausmas, kurį jaučiame kitų žmonių kančiai, kai ją matome arba
esame priversti ją labai gyvai įsivaizduoti.
Gyvai suvokti kitų kančią yra būtent Ruso „bendro manęs“ logika kitų
akivaizdoje. „Simpatija, – plėtojo Smitas, – atgaivina džiaugsmą ir palengvina
sielvartą... pateikdama dar vieną pasitenkinimo šaltinį“. Smito nuomone, mes
padedame kitiems, nes dėl to patiriame pasitenkinimą savimi. Paradoksalu, bet
moraliniai jausmai, kurie mus sieja su kitais, psichologiškai kyla iš
savanaudiškų interesų (kaip ir viskas klasikinėje liberaliojoje
antropologijoje).
Kai sentimentams tenka toks pagrindinis vaidmuo, tai neišvengiamai
sukuria prielaidas suvokti laisvę nuo žalos neatsakingai subjektyviais būdais.
Socialinio teisingumo aktyvizmas priklauso nuo to, ar egzistuoja tokia sistema.
Plačiai paplitęs mitas, kad klasikinis liberalizmas atsirado kaip
priekaištas didelei valstybės valdžiai. Iš tikrųjų liberalioji visuomenės
sutarties tradicija prasidėjo kaip didelės valstybės valdžios pateisinimas.
Idėja yra ta, kad, norėdami išvengti prigimtinės valstybės siaubo – arba, Loko
žodžiais tariant, karo būklės – turėtume leisti mus valdyti didžiulei
valstybinei valdžiai.
Vidinė Loko politinės teorijos logika veda į etatizmą. Kadangi mes, kaip
individai, nesugebame užtikrinti savo teisės į savisaugą prigimtinėje būklėje,
atiduodame teisėjo, prisiekusiųjų ir egzekutoriaus galią bendruomenei, jos
paskelbtiems įstatymams ir įgaliotiems teisėjams. Logiškai mąstant, tai
reiškia, kad kiekviena mūsų „teisė“ yra susijusi su valstybės projektu. Kuo
daugiau „teisių“ turime, tuo daugiau galių turi turėti valstybė, kad
įgyvendintų mūsų teises. Kiekvienas, kuris mėgaujasi savo gyvenimu bendrijoje,
pareiškė Lokas, „yra davęs ne ką kitą, o tokį tylų sutikimą valdžiai“.
Galų gale vien tai, kad Lokas pasisakė prieš „absoliutinę monarchiją“,
dar nereiškia, kad jo pasirinktas požiūris atitiko ribotos valdžios idealus.
Lokas savo pažiūromis iš tikrųjų vedė į visišką etatizmą. Dar blogiau: jei
klasikinis liberalizmas būtų suprantamas iki galo, jis pateisintų pasaulinę
vyriausybę.
Prigimtinėje būklėje žmonės jungėsi į protovalstybes, kurios iš tikrųjų
buvo mažos tautų versijos. Tačiau tautos įsivelia į konfliktus su kitomis
tautomis. Taigi ta pati valdžios dilema, kuri pateisino leviatano valstybę, dar
labiau pateisina leviatano supervalstybę, arba internacionalistinę sąjungą.
Liberaliosios santvarkos suverenitetas negali pakęsti varžovų, nes, kaip
pastebėjo pirmieji liberalizmo teoretikai, tokio varžovo (jų laikais tai buvo
tokie subjektai kaip Romos katalikų bažnyčia) buvimas gali destabilizuoti
režimą. Kaip? Kai kurių piliečių širdyse sukuriant lojalumą, kuris užgožia
valstybės suverenumą, liberalusis projektas tampa kompromituojamas. Įdomu tai,
kad tas pats reiškinys veikia tarptautiniu mastu.
Kadangi konfliktai yra blogi ir jų reikia vengti, o ne potencialiai
blogi ir juos reikia valdyti, liberalioji tvarka neišvengiamai baigiasi
pasauline vyriausybe. Kaip rašė Leo Štrausas (Leo Strauss) knygoje „ Prigimtinė
teisė ir istorija“ ( Natural Right and History),
liberalioji politinė teorija išsemia save iki „karo uždraudimo arba pasaulinės
valstybės sukūrimo“. Būtent tai ir matome liberaliose visuomenėse, kai
nacionalinius įstatymus ir papročius pakeičia visuotinai iš viršaus primestas
įstatymas, reguliuojantis mūsų gyvenimą, kad būtų išvengta konfliktų, – kaip
kad propagavo Hobsas, Lokas ir Spinoza.
Liberalusis internacionalistas Faridas Zakarija (Fareed Zakaria)
žurnale Foreign Affairs neseniai parašė esė „Amerikos galios
savidestrukcija“ (The Self–Destruction of American Power), kurioje
apgailestauja dėl Amerikos liberaliosios santvarkos nuopuolio. Nors jis
apsimeta, kad pirmenybę teikia idėjų, o ne jėgos imperijai – liberalai šį šūkį
naudoja imperiniams veiksmams visame pasaulyje pateisinti – Zakaria neslepia,
kad yra imperijos apologetas.
Idėjos, kuriomis grindžiama [liberali tarptautinė tvarka], per
pastaruosius tris ketvirtadalius amžiaus užtikrino stabilumą ir klestėjimą. Dabar kyla klausimas, ar, silpstant
Amerikos galiai, išliks jos remiama tarptautinė sistema – taisyklės, normos ir
vertybės. O gal Amerika taip pat stebės savo idėjų imperijos
nuosmukį?
Ši idėjų imperija yra ta pati „pasaulinė valstybė“, kurią, Štrauso
teigimu, būtinai sukuria liberalios politikos logika. Todėl matome, kad
liberalizmas, nesvarbu, ar jis būtų neokonservatyvus, ar progresyvus,
energingai remia internacionalizmą, visuotinę teisę, žmogaus teises ir visas
įprastas sudedamąsias dalis, kad pasiektume visuotinę brolybės arką.
Tačiau tokia tvarka niekada nėra įgyvendinama remiantis idėjomis.
Tvarka yra jėgos ir prievartinio vienų idėjų primetimo kitoms
produktas, o išstumtos idėjos išjuokiamos kaip atsilikusios, ksenofobiškos,
neapykantos kupinos ar pavojingos. Galiausiai neokonservatoriai ar progresyvūs
liberalai siekia to paties tikslo, skiriasi tik priemonės.
Posūkis netolerancijos link yra natūralus korumpuotos galios išsekimas.
„Periklio
laidotuvių kalboje“ Tukididas pasakojo, kaip Atėnų išskirtinumas gyvavo dėl
privataus ir viešojo sektoriaus skirtumo. „Privačiame gyvenime esame laisvi ir
tolerantiški, – skelbė Periklis, – bet viešuose reikaluose laikomės įstatymų“.
Kitaip tariant, viešojoje erdvėje tolerancijos nėra – visi privalo paklusti
viešajam įstatymui.
Tolerancija negali egzistuoti viešojoje erdvėje; visi turi būti pajungti
vyraujančiai ideologinei dvasiai, o „tolerancija“ išstumiama į privačios sferos
sritį. Tačiau viešosios ir privačiosios sferų skirstymas yra klaidingas. Žmonės
yra visuomeniniai ir vieši gyvūnai. Konfliktai neišvengiamai kyla. Todėl reikia
uždrausti konfliktus viešojoje erdvėje, kad nesugriūtų visuomenės sutartis.
Karlas Poperis (Karl Popper), kuris vargu ar buvo gerai skaitęs
filosofijos istoriją, veikale „ Atvira visuomenė ir jos priešai“ (The
Open Society and Its Enemies) teigė, kad liberali visuomenė neturėtų
toleruoti netoleruotinų dalykų. Tiesą sakant, liberalizmas turėtų atsikratyti
netoleruotinų dalykų. Poperis teigė, kad netoleruotina nuomonė kelia grėsmę
(visuomenės) liberalioms vertybėms. Todėl liberalioji tvarka turėtų panaikinti
viską, kas laikoma neliberaliu, nes tai kelia grėsmę viešajai ortodoksijai, su
kuria negalima nesutikti.
Taigi neliberalizmas yra liberaliosios teorijos šerdis.
Konfliktas yra blogai. Konfliktas yra blogis. Konfliktas daro žalą. O kadangi
liberaliojoje filosofijoje laisvė nuo žalos yra aukščiausia vertybė, visa, kas
gali sukelti žalą, kaip sakė Milis, pateisina jėgos panaudojimą „siekiant
užkirsti kelią žalai“.
Dabartiniai vadinamieji klasikiniai liberalai propaguoja mitologizuotą
Loko, Smito ir Davido Rikardo „CliffsNotes“ versiją, užuot nagrinėję pirminius
teoretikų tekstus, kuriuos, jų teigimu, išdavė šiuolaikiniai progresyvistai.
Jie nori Smito ekonomikos be Smito moralės teorijos. Jie nori Loko
antropologijos be politinių ir loginių Loko antropologijos pasekmių. Jie nori
Hobso moralinio reliatyvizmo be primestos teisės, kuri užkirstų kelią „visų
karui prieš visus“.
Socialinio teisingumo liberalizmas nėra liberaliosios tradicijos
nukrypimas, jis yra jos logiškas įgyvendinimas. Visuotinio internacionalizmo,
moralinio sentimentalumo ir laisvės nuo žalos politika – kad ir kaip ji būtų
suprantama XXI amžiuje – kilo iš klasikinio liberalizmo.
Taigi, pasirodo, nėra tokio dalyko kaip neliberalus liberalizmas ar
neliberalus progresyvizmas. Nes neliberalizmas jau yra įkeptas viduje.
Platesnis aiškinimas nereikalingas. Dabar tai galime pamatyti todėl, kad visi
senieji suvaržymai, kurie trukdė liberalizmui iki galo pasireikšti, išnyko –
tai leido jam visiškai save realizuoti.
Vadinamieji neliberalūs liberalai ir progresyvistai neatsisako
liberalizmo. Jie įgyvendina jo metafizinį impulsą.
Šaltinis: Katalikutradicija.lt
Rašyti komentarą