EP narys iš Suomijos: „Naujasis mūsų pasienio įstatymas yra griežčiausias Europoje“
Sebastianas Tynkkynenas nuo 2024 m. liepos mėn. yra Europos Parlamento narys nuo Suomių partijos. Anksčiau jis buvo Suomijos parlamento nary...
Sebastianas Tynkkynenas nuo 2024 m. liepos mėn. yra Europos Parlamento narys nuo Suomių partijos. Anksčiau jis buvo Suomijos parlamento narys nuo 2019 m. balandžio mėn. iki išrinkimo į Europos Parlamentą. Jis yra trečiasis savo partijos pirmininko pavaduotojas ir iki 2016 m. lapkričio mėn. buvo jos jaunimo lyderis.
Suomija ketina
nutraukti ekonominę pagalbą Somaliui, nes Somalis atsisako priimti atgal savo
nelegalius imigrantus, kuriuos Suomija nori išsiųsti. Jei neklystu, tai buvo
viena iš Suomijos priemonių prieš nelegalią imigraciją.
Taip; iš esmės tai
vyksta todėl, kad Suomių partija yra vyriausybėje, tačiau tai yra kažkas, kas
jau seniai buvo mūsų politinėje darbotvarkėje, ir tiesiog negalėjo būti
įgyvendinta iš opozicijos pusės, nes visos kitos partijos buvo prieš šių
priemonių taikymą. Kai derėjomės dėl patekimo į vyriausybę, siekėme, kad ši
politika būtų priimta. Dabar atėjo laikas ją aktyvuoti, nes Somalis nenorėjo
priimti Suomijoje nelegaliai gyvenančių savo piliečių. Todėl nutraukėme jiems
skiriamą paramą vystymuisi; tikimės, kad tai padės jiems persvarstyti savo
poziciją. Esmė ta, kad mes turime elgtis su šiomis šalimis – nesvarbu, ar jos
būtų iš „globalių pietų“, ar besivystančių šalių – kaip su suaugusiais
žmonėmis. Negalime duoti joms pinigų nepaisydami, ką jos daro, – su jomis
reikia elgtis kaip su lygiavertėmis ir priversti suprasti, kad jei jos elgsis
netinkamai, tai turės pasekmių.
Dėl kokių
priežasčių Somalis nesusigrąžina savo piliečių?
Šiuo atveju
problema yra ta, kad Somalio vyriausybė nenori priimti atgal migrantų, kurie
nenori išvykti iš Suomijos, o Somaliui nerūpi, kad jo piliečiai į Suomiją
atvyko nelegaliai. Savo ruožtu esame pasirengę padengti šių repatriacijų
išlaidas ir turime tam reikalingų policijos išteklių. Netgi siūlėme pinigų
mainais už savanorišką repatriaciją, tačiau Somalio vyriausybė nenori
bendradarbiauti.
Ar pasikeitė
Suomijos visuomenės požiūris į nelegalią migraciją?
Taip, ir jis
pasikeitė labai greitai. Dabar aiškiai keliamas klausimas, kokios migracijos
mes norime ir kokios mums reikia. Ir kalbame ne tik apie pabėgėlius ar
prieglobsčio prašytojus, bet ir apie tuos, kurių prašymai buvo atmesti ir kurie
dėl to šalyje nebėra teisėtai. Žinoma, kairieji visada buvo prieš migracijos
politikos griežtinimą, tačiau dabar net socialdemokratai ir centristai
supranta, kad nelegalūs migrantai negali likti Suomijoje ir turi būti išsiųsti
atgal į savo kilmės šalis. Tačiau jie nenori imtis konkrečių veiksmų,
skundžiasi ir kaltina mus, kad esame blogi žmonės, nes mažiname paramą
vystymuisi, t. y. jie nenori, kad nelegalūs migrantai būtų mūsų šalyje, bet
nenori sudaryti sąlygų repatriacijai.
Kai kurie
kairiojo sparno parlamento nariai balsavo už Suomijos parlamento liepos mėn.
priimtą sienos įstatymą.
Pirmiausia
įstatymui reikėjo penkių šeštadalių parlamento balsų daugumos, kad jis būtų
paskelbtas skubiu; tada jam priimti reikėjo dviejų trečdalių daugumos, nes tai
buvo išimtinis įstatymas, viršijantis konstituciją. Kairieji ir žalieji iš
karto pasipriešino įstatymui, prie jų prisijungė šeši socialdemokratų
parlamentarai, tačiau visi kiti balsavo „už“. Tai griežčiausias pasienio
įstatymas visoje Europoje, ir tikiuosi, kad jis taps pavyzdžiu kitoms Europos
šalims, kurioms reikia imtis panašių priemonių. Lenkijoje jau buvo viešai
pasakyta, kad jie svarsto galimybę perimti Suomijos modelį.
Ar Rusijos
naudojimasis migracija kaip hibridinio karo dalimi buvo lemiamas veiksnys,
lėmęs greitą Suomijos visuomenės požiūrio pasikeitimą?
Tai yra viena iš
pokyčių priežasčių, tačiau ne vienintelė ir ne pagrindinė. Migracijos krizė
2015 m. daugeliui suomių atvėrė akis, o po dvejų metų, 2017 m., Suomijoje
patyrėme pirmąjį teroristinį išpuolį, kai islamistas išėjo medžioti moterų ir
dvi iš jų nužudė. 2018 m. Oulu mieste buvo užfiksuota dešimtys atvejų, kai
migrantai išprievartavo labai jaunas mergaites. Kitas didelis žingsnis buvo,
kai Rusija pradėjo naudoti migrantus kaip ginklą prieš Suomiją. Tuomet daugelis
žmonių klausė, ar „pilkojoje zonoje“ atsidūrę prieglobsčio prašytojai iš tiesų
yra prieglobsčio prašytojai. Tai daugeliui suomių atvėrė akis, tačiau procesas
jau buvo prasidėjęs anksčiau.
Suomijoje
žinote, ką reiškia būti Rusijos kaimynu. Ką manote apie naujus Kremliaus
branduolinius grasinimus?
Suprantu, kad
Ispanijos ir kitų Vakarų šalių gyventojai gali bijoti Putino grasinimų, nes jie
nėra įpratę gyventi su tokiu pavojingu kaimynu. Rusija jau dešimtmečius mums
grasina tiek daug būdų, kad suprantame, jog V. Putinas blefuoja ir bando kažką
gauti veltui. Tą pačią istoriją ne kartą matėme per karą Ukrainoje: negalima
peržengti šios raudonos linijos. Šiais grasinimais jis siekia sustabdyti paramą
Ukrainai ir neleisti niekam kištis į jo projektą paversti Rusiją imperialistine
galybe. Paskutinį kartą Rusija mums grasino, kai įstojome į NATO ir Kremlius
mus perspėjo, kad mums bus „griežtų pasekmių“. Mes tai padarėme, ir nieko
neįvyko; Putinas vėl blefavo, ir mes tai labai aiškiai matėme. Branduolinis
karas dar toli, nes Rusija žino, kad tokiame kare ji gali prarasti daug
daugiau. Pasaulyje, Vakaruose, yra daug šalių, kurios atsakytų į tokį smūgį,
todėl Rusija nėra suinteresuota tai daryti. Jie tik naudoja grasinimus, kad
sukeltų baimę.
ES turi naują
Komisiją, kurioje ECR turi pirmininko pavaduotoją. Kuo ji skirsis nuo
ankstesnės von der Leyen kadencijos?
Žinau, kad ši
Komisija bus geresnė už ankstesnę, nes ji turi būti realistiška atsižvelgiant į
geopolitinę padėtį, o dėl Rusijos karo Ukrainoje parengtos naujos darbotvarkės.
Šios naujos politikos kryptys bus daug realistiškesnės. Žinoma, nesu
patenkintas naująja Komisija, nes joje vis dar daug naivumo ir nėra pakankamai
narių iš konservatyviųjų partijų. Tačiau EPP nariai patiria didelį politinį
spaudimą iš savo šalių konservatyviųjų partijų ir tai verčia juos būti
realistais. Laikas, kai sakoma kažkas griežto, bet paskui elgiamasi kaip
kairiesiems, baigėsi. Esu tikras, kad tokie Europos Komisijos nariai kaip
Teresa Ribera bus nelaimė, tačiau per ateinančius penkerius metus jie susidurs
su dideliu pasipriešinimu.
Ko tikitės iš
naujosios D. Trumpo kadencijos?
Manau, kad per
pirmąją Donaldo Trumpo kadenciją Europoje įvyko pokytis – ne didelis pokytis,
bet tendencija suprasti naują realybę. Jungtinės Valstijos buvo mūsų žemyno
saugumo teikėjos. Manėme, kad esame labai stiprūs, bet nebuvome pasiruošę, o
mūsų gynybos biudžetai buvo nepakankami. Po antrosios kadencijos Europa žino,
kad nebegali klysti dėl savo saugumo ir kad turi viską daryti pati. Tai
didžiausias poveikis, kurį D. Trumpo išrinkimas turės Europai. Dabar atėjo
laikas didinti savo karinį biudžetą ir sugrąžinti gamybos pramonę, kad galėtume
kurti savo pajėgumus ir nebūtume priklausomi nuo išorės.
Rašyti komentarą