Vaidas Navickas. Imigrantai įleisti sunaikinti Lietuvą?
Apie masinės imigracijos grėsmes Lietuvai ir jos sumanytojus Edvinas Jusys laidoje „Neredaguota“ ekonomistą, buvusį premjerės Ingridos Šimon...
Edvinas Jusys. Sveiki visi [...]. Šiandien pabandysime
pasižiūrėti, kokia imigracijos situacija Lietuvoje ir kaip buvo iki jos
prieita. Kokie yra ideologiniai masinės imigracijos sprendimų pamatai? Kas
masinės imigracijos sprendimų iniciatoriai ir autoriai? Kaip masinė imigracija
veikia Lietuvos nacionalinį saugumą? Tad pradedame pokalbį, matyt, nuo
ideologinių pamatų.
Vaidas Navickas. Dėkoju, Edvinai. Šio pokalbio žanrą
pavadinčiau ataskaitiniu. Buvau I. Šimonytės patarėjas ir vadovavau Vyriausybės
komisijai nacionalinei žmogiškųjų išteklių stebėsenai koordinuoti. Kai
istorikai bandys suprasti, kaip Lietuva atvėrė savo sienas masinei imigracijai,
vien dėl turėtų pareigų gali užkliūti mano vardas ir pavardė. Iš arti mačiau
procesus ir už tai noriu tiek, kiek žinau, išsipasakot, kad suprastume, kaip
šie dalykai veikia.
Masinės imigracijos ideologinis
pagrindas yra, atrodo, visų priimtas teiginys, kad Lietuvoje trūksta darbo
jėgos ir dėl to reikia atverti sienas. Mes beveik vieninteliai atsivėrėme
masinei emigracijai. Dar 2020 metais dalyvaudamas rinkimuose vartojau frazę
„esame Europos Bangladešas“. Mes pasirinkome tokią ekonominio vystymosi
strategiją, pagal kurią būsime pigios darbo jėgos šalis Europos Sąjungos
viduje. Tai yra pasirinktas, o ne vienintelis buvęs galimas dalykas. Turime,
pavyzdžiui, siuvimo pramonę. Lietuvoje Sovietų Sąjungos laikais buvo daug
siuvimo pramonės. Kai šalis vystosi ir darbo jėga brangsta, tokios pramonės
šakos, kurios naudoja daug pigios darbo jėgos, traukiasi. Jos traukiasi į
žemesnių kaštų šalis. Mums pradėjo siūti Kinija, paskui Kinija pasidarė per
brangi, tada siuvimo pramonė išsikėlė į Vietnamą, dabar į Bangladešą. Tai mūsų
ekonominė strategija, kuri yra paremta masine imigracija, yra orientuota į
tokių pramonės ir paslaugų šakų, kaip logistika, transportas, pagrįstų pigia
darbo jėga, palaikymą.
Mes nuolat girdime, kad
atsivešime į Lietuvą IT specialistus iš Baltarusijos. Suprask, kad mes
orientuojamės ne į pigią darbo jėgą, bet į kvalifikuotą.
Taip, ir į kvalifikuotą. Tam yra
du skirtingi sąrašai ir statistikoje matosi, kiek yra aukštos kvalifikacijos ir
kiek žemesnės. Labai rekomenduoju skaityti Migracijos departamento leidinį
„Migracijos metraštis“; neseniai pasirodė 2023 metų laida. Pagal vidutinės ir
žemos kvalifikacijos „trūkstamų“ profesijų sąrašą, 2023 metais išdalinome 79
tūkstančius leidimų laikinai gyventi Lietuvoje. O pagal aukštos profesinės
kvalifikacijos – 2000. Tai daugmaž 3 procentai imigrantų yra su aukšta
kvalifikacija, o 97 procentai yra virėjai, valytojai, vairuotojai, mūrininkai,
t. y. yra tokios profesijos, darbai, kuriuos lietuviai iki anos krizės mielai
darė, paskui krizei atėjus emigravo. Bet tai nereiškia, kad lietuvis nemoka
statyti pastatų. Tai paprasčiausiai reiškia, kad lietuvis norėtų didesnės
algos.
Statybų bendrovės EIKA vadovas
Domas Dargis, perėmęs verslą iš tėvo Roberto Dargio, prieš penketą metų apie
ukrainiečių imigracijos poveikį Delfyje sakė: „Ukrainiečiai paskatino lietuvius
šiek tiek pasitempti. Ta konkurencija padidino darbininkų išdirbį ir aktyvumą,
jie kažkaip suprato, kad negali taip drąsiai eiti ir prašyti algų kėlimo ir
grasinti eiti į kitą darbovietę. Kalbant apie lūkesčius statybų versle,
ukrainiečiai padėjo suvaldyti atlyginimų kilimo krizę“. Dažniausiai Lietuvoje
sakoma, kad užsieniečiai gauna tas pačias algas kaip ir vietiniai. Dėl to ir
cituoju statybos verslo atstovą D. Dargį, kuris 2019 metais buvo per jaunas
suprasti, kad viešai tiesos sakyti nevalia, o sakyti reikia tai, kas
ideologiškai pakeliui.
Prisiminkime ir Vilniaus autobusų
vairuotojų streiką dėl darbo sąlygų, dėl darbo užmokesčio. Pasirinkimas versle
paprastas: jeigu nesugebi pritraukti darbuotojų, gerini jų darbo sąlygas (kas
žinoma kainuoja), keli atlyginimus (kas irgi kainuoja). Arba, kaip padaryta
Lietuvoje, atsiveži iš Ganos vairuotojų ir pakeiti tuos, kurie galėjo dirbti už
didesnį atlyginimą tais, kuriuos atsiveži. Nepigios darbo jėgos įvežimas
Lietuvoje juk neribojamas. Nes su Europos Sąjunga turime darbo jėgos laisvą
judėjimą. Tai galime vežtis kiek norime, norvegų, šveicarų, rumunų, bulgarų ir
kitų. Bet visa diskusija verda apie trečiųjų šalių darbo jėgą dėl to, kad ji
yra pigesnė.
Kai darbo jėga brangsta,
dažniausiai darbdavys investuoja į automatizaciją. Net premjerė kažkada sakė,
kad vietoj penkių su kastuvais dirbančių, reikia pasamdyti vieną ir nupirkti
jam ekskavatorių. Tai reiškia, darbo jėgai brangstant, didesnes investicijas į
darbo jėgos našumo didinimą.
Jeigu teisingai suprantu, tai
yra kultūrinis vektorius: nenorima investuoti į žmogų?
Yra paprasčiau. Yra ir
kultūrinis, apie jį dar pakalbėsime. Bet yra ir ekonominis: jeigu tavo verslas
sustoja, o tu pirkai ekskavatorių, kuris brangiai kainavo, prisiėmei bankinį
įsipareigojimą, tu moki bankui lizingą. O kai pasisamdai penkis tadžikus su kastuvais,
rizikos nėra jokios. Jeigu statyba užbaigiama, tu juos išmeti iš darbo, tau
nieko nekainuoja. Taigi yra daug pigiau ir sukelia daug mažiau rizikos verslui
rinktis daug pigios darbo jėgos vietoje to, kad investuotų į stakles ar
ekskavatorius ir panašius dalykus.
Socialinės apsaugos ir darbo
viceministras Vytautas Šilinskas dažnai kartoja, kad Lietuvos verslai,
palyginus su visom kaimyninėm šalim, labai mažai investuoja į automatizaciją.
Kai atveri kelią nevaržomai imigracijai, tai tada iš tiesų, kam čia prisiiminėti
finansinius įsipareigojimus ir papildomą riziką, jeigu gali paprasčiausiai
prisivežti naujų darbuotojų kiek tik nori. Ir čia galime pakalbėti apie
kultūrinę pusę, apie kurią užsiminta. Visas šitas „trūksta darbuotojų“
naratyvas eina iš pagrindinių verslo lobizmo konfederacijų nuo 2018 metų.
Ar tai atėjo su šita
Vyriausybe? Kokia buvo pradžia? Kokia buvo tokio veikimo dinamika?
Mano supratimu, Sauliaus
Skvernelio Vyriausybė šitą pigios darbo jėgos imigracijos praktiką pradėjo
sukti, ir dabar ji sukasi vis didėjančiu greičiu. S. Skvernelio Vyriausybėje
Giedrius Surplys buvo Vidaus reikalų ministerijos viceministras. Jis iškėlė tikslą:
sukurti geriausias legalios imigracijos sąlygas Vidurio-Rytų Europos regione.
Kad tai padarytų, jis dirbo su Lietuvos pramonininkų konfederacija, Lietuvos
verslo konfederacija, Lietuvos darbdavių konfederacija ir „Investuotojų
forumu“. Antrame etape, kuris įvyko jau I. Šimonytės Vyriausybės kadencijos
metu, irgi buvo tie patys pagrindiniai veikėjai, kurie „prastūmė“ naują
imigracijos liberalizavimo etapą. Šiek tiek pasikeitė konfederacijos:
Pramonininkų konfederacija, Darbdavių konfederacija, „Investuotojų forumas“
liko, bet Verslo konfederacija iš ketvertuko išmesta. Dabar įtraukti Prekybos
pramonės ir amatų rūmai. Jie save vadina Verslo taryba ir būtent jie užsiėmė
lobizmu už šitą naują liberalizavimo etapą, kurį jau šioji Vyriausybė priėmė.
Iki Skvernelio, valdant
socialdemokratams, to nebuvo?
2019 metais (tai pirmi
Skvernelio-Surplio migracijos reformos metai) Lietuvoje buvo 58 tūkstančiai
užsieniečių; 2024 metų pradžioje jau 222 tūkstančiai. Iš tiesų dalis yra
pabėgėliai iš Ukrainos. Sodros ar Užimtumo tarnybos duomenimis yra 142
tūkstančių užsieniečių, kurie dirba Lietuvoje. Taigi tų mastų, kurie pasiekti
per praėjusius metus, imigracija iki 2019 metų niekada nebuvo pasiekusi.
Kaip veikia valdžios struktūros?
Pagal Konstituciją skirtingos politikos sritys Lietuvoje priklauso skirtingoms
ministerijoms. Migracijos politika yra priskirta Vidaus reikalų ministerijai.
Šiandien dažnai viešojoje erdvėje matome išsigandusią vidaus reikalų ministrę
Agnę Bilotaitę. Ji mato, kas darosi. Čia jos ministerijos priimtos įstatymo
pataisos įsuko šitą imigracijos „velnio malūną“. Man atrodo, kad ji dabar jau
mato, kas yra pridaryta.
Reikia suprasti, kad minimos
konfederacijos yra tie žmonės, kurie atsidaro Vyriausybės kabinetų duris
kojomis?
Taip, ir tai mane labai
nustebino. Mechanika buvo tokia. 2021 metų rugsėjo pabaigoje į Vyriausybę
ateina raštas iš taip vadinamos Verslo tarybos. Priminsiu, „Investuotojų
forumo“ vadovas Rolandas Valiūnas, į komunistų partiją įstojęs 1988 metų
gruodį; Darbdavių konfederacijos vadovas, anot Vikipedijos, buvęs KGB
karininkas, Danas Arlauskas; Pramonininkų konfederacijos vadovas Vidmantas
Janulevičius; ir Prekybos, pramonės ir amatų rūmų prezidentas Rimas
Varkulevičius. Šie keturi žmonės atsiunčia Vyriausybei 28 punktų sąrašą, kaip
reikia „tobulinti“ imigracijos sistemą.
Tai jeigu aš teisingai
suprantu, pats šitą raštą pamatėt, kai jisai atėjo. Ar čia dar prie Skvernelio
buvo?
Ne, tai įvyko jau prie šitos
TS-LKD Vyriausybės. Ką Skvernelio Vyriausybėje padarė G. Surplys, tai sukūrė
„trūkstamų“ žemesnės kvalifikacijos profesijų sąrašą. Kilus politiniam
triukšmui, dar buvo įvestos taip vadinamos „kvotos“; jos šiais metais yra 40 tūkstančių.
Bet ta „kvota“ yra tik pijarinis išradimas, tai nėra tikra kvota. Ta
„kvota“ reiškia, kad pirmus 40 tūkstančių, ir tai yra nežmoniškas skaičius,
gali vežti net nepasižiūrėjęs, ar neatsirado tokios profesijos darbuotojo
Lietuvoje. Kai tos „kvotos“ yra išnaudojamos, reikia savaitę siūlomą darbą
skelbti Lietuvoje ir tik tada gali samdyti darbuotoją iš trečiųjų šalių. Bet
vis tiek galima tai daryti. Tai nėra kvotos. Kaip minėjau, buvo išdalinta 79
tūkstančiai leidimų laikinai gyventi žemos kvalifikacijos imigrantams, o
„kvota“ buvo 40 tūkstančių. Matosi, kad tai nėra jokia kvota. Tai sukūrė G.
Surplys.
O ką padarė šioji Vyriausybė?
Ateina minėtas verslo struktūrų raštas. Vyriausybėje sukuriama darbo grupė,
vadovaujama Vyriausybės pirmojo vicekanclerio, buvusio ambasadoriaus JAV
Rolando Kriščiūno. Jis sukūrė tarpinstitucinę darbo grupę Vyriausybės kanceliarijoje,
į kurią įėjo pono Valiūno organizacija, pono Arlausko organizacija ir panašiai.
Ką aš sužinojau, dirbdamas šioje
darbo grupėje? Kai esi valdžios žmogus, pagal Vyriausiosios tarnybinės etikos
komisijos (VTEK) reikalavimus, jeigu su tavim nori kažkas kalbėtis apie
konkretaus įstatymo pakeitimus, tada tiek lobistas, tiek valdininkas turi
prievolę interesą deklaruoti elektroninėje sistemoje, kuri vadinasi Skaidris.
Dirbant R. Kriščiūno darbo grupėje, įmonė Headex, užsiimanti laikinuoju
įdarbinimu, vykdė lobizmą, siekdama išbraukti dalį vieno sakinio Užsieniečių
teisinės padėties įstatyme. Pagal galiojančią tvarką aš deklaravau interesą
elektroninėje sistemoje Skaidris. Ir tas užkūrė tokį nemalonų susirašinėjimą,
iš kurio aš sužinojau, kad kai esi darbo grupėje, tai tada gali „lobinti“ kiek
tik nori, ir prievolė apie tai viešai pranešti į Skaidrį išnyksta. Man VTEK
buvo išaiškinta, kad nei aš, nei Headex grupės atstovė neturėjo prievolės
deklaruoti lobizmo. Akivaizdu, kad yra palikta „skylė“ mūsų lobizmo sistemoje.
Dabar aš suprantu, kodėl labai dažnai yra prašoma sukurti darbo grupę, nes tuomet
išnyksta prievolė deklaruoti interesą ir gali užsiimti bet kokiu lobizmu.
Aš dar pacituosiu, nes tai toks
juokingas dalykas (man reikia ant sienos pasikabinti). Šiuo veiksmu taip
supykdžiau gerbiamus ponus iš Verslo tarybos, kad jie parašė laišką adresuotą
premjerei I. Šimonytei ir TS-LKD pirmininkui Gabrieliui Landsbergui, kuriame
štai ką rašo: „Visiškai nesuprantamas ministrės pirmininkės patarėjo pono Vaido
Navicko elgesys, apskundžiant LRV kanceliarijos suformuotoje darbo grupėje
dalyvavusius Verslo tarybos deleguotus verslo asociacijos atstovus VTEK-ui“.
Tai jūs įsivaizduojate, kaip tai veikia? Atsiunti į Vyriausybę 28 norų sąrašą,
kas turi būti pakeista. Tada R. Kriščiūnas suformuoja darbo grupę ir logika
tampa priešinga – Vyriausybės kanceliarijoje suformuotoje darbo grupėje
vykdomas lobizmas ir Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai apie tai pranešti
nereikia. Tuo metu nežinojau, kad yra tokia didžiulė skylė, ir nuoširdžiai tą
padariau. Dėl to vienintelį kartą buvau iškviestas pas premjerę pasiaiškinti,
bet iš darbo dėl to neišmetė.
Lobistų laiškų vyriausybei,
ateina kasdien po kelis. Mes juos perskaitydavome, pažiūrėdavome, kažkas jiems
atrašo, padėkoja. Bet dažniausiai nelabai kas dėl jų yra daroma. Visada sakau,
kad yra didelė lobistų nauda. Kai keiti kažkokį įstatymą, tai tu turi girdėti
visas suinteresuotas puses. Kad viešajam interesui padarytum teisingą
sprendimą, turi žinoti, kaip tai paveiks visas grupes. Tad nesakau, kad nėra
reikalo rašyti laiškus Vyriausybei. Bet migracijos liberalizavimo klausimu iš
karto įsijungė Vyriausybės kanceliarija, buvo sudaryta darbo grupė. Atsimenu,
dabartinė Europos Sąjungos ambasadorė Vašingtone Jovita Neliupšienė buvo toje
darbo grupėje ir diskutuojant apie tuos 28 punktus aš pasakiau, kad darbo
grupėje nėra konsensuso, kad pritartume vienam iš punktų. Niekada neužmiršiu,
kaip ji tada supyko ir pasakė, kad ne toks darbo grupės principas.
Ar tie 28 punktai buvo priimti
ir veikia mūsų migracijos įstatymuose?
Taip, iš 28 punktų 20 buvo
priimti. Kai kurių dalykų buvo prirašyta, kurie jau buvo įstatymuose, tik
patingėjo lobistai juos išbraukti iš savo ankstesnių sąrašų. Vieną punktą
paminėsiu, kur pavyko man įtikinti, kad tai būtų bloga mintis. Vienas iš punktų
buvo, kad tie minėti „talentai“ iš užsienio – virėjai, mūrininkai, vairuotojai
– iš karto galėtų atsivežti savo šeimas, ir jų šeimų nariams iš karto būtų
galima gauti sveikatos draudimą Lietuvoje. Aš kaip dirbęs draudimo sistemoje
žinau, jeigu tavo žmona serga vėžiu, tarkim, gyveni Vietname, Bangladeše,
Zimbabvėje, bet kur, kur galbūt nelabai gera sveikatos sistema, tu atvažiuosi,
kiek padirbėsi Lietuvoje, o tavo žmoną mes gydysim nuo vėžio. Tai tokių
punktelių pavyko išvengti.
Jeigu G. Surplio pagrindinė
inovacija buvo trūkstamų profesijų sąrašas, tai šios darbo grupės pagrindinė
inovacija buvo pereiti nuo vizų, leidžiančių atvykti į Lietuvą, prie leidimų
laikinai gyventi Lietuvoje išdavimo vietoje vizų.
Įprasta tvarka norintys imigruoti
eina į Lietuvos atstovybę, į konsulinę įstaigą savo šalyje arba kaimyninėje
šalyje, ten įteikia dokumentus, pasikalba su konsuliniu žmogumi ir gauna vizą.
Tačiau, kaip pamatysime kalbėdami apie statistiką, didžiuliai srautai pradėjo
eiti iš Centrinės Azijos šalių – Kazachstanas, Kirgizstanas, Uzbekistanas,
Tadžikistanas – kur Lietuva turėjo nelabai daug konsulinių įstaigų. Ir jeigu tu
esi žmogus, baigęs TSPMI ir tave deleguoja į konsulinį langelį Almatoje ar kur
kitur, tai tau irgi neįdomu tikrinti, ar Izmailas Mahmedovas turi, ar neturi
kažkokį virėjo sertifikatą. Tai ir URM norėjo atsikratyti šito dalyko, ir
spaudimas buvo iš minėtų lobistų organizacijų, kad pereitume nuo vizų prie
leidimų laikinai gyventi išdavimo.
2023 m. sausį įdiegta sistema,
kur per išorinę įmonę „VFS Global“, mes 31 užsienio šalyje priimame dokumentus
ir biometrinius duomenis, tuomet jie persiunčiami į Migracijos departamentą,
kur yra priimamas sprendimas išduoti ar neišduoti leidimą laikinai gyventi
Lietuvoje. Leidimas per tą pačią įmonę „VFS Global“ nusiunčiamas į vieną iš 31
užsienio šalies ir įteikiamas tam žmogui, kuris tada jau gali keliauti į
Lietuvą ir čia dirbti. Tai pirmą kartą, mes tuos žmonės pamatome, kai jie kerta
Lietuvos sieną. Bet viena iš didelių problemų su Šengeno erdve yra, kad vis
nepavyksta užbaigti informacinės sistemos, kad matytum, ar su tavo išduota viza
ar dokumentu kažkas įvažiavo į kitą Europos Sąjungos valstybę. Tai jeigu tie
žmonės įvažiuoja per kažkur kitur, mes galbūt jų niekada ir nepamatome, nes jie
gali įvažiuoti per Lenkiją ar ten kokią kitą šalį su leidimu laikinai gyventi
Lietuvoje. Čia tegul mane pataiso, aš nesu šimtų procentų ekspertas, kaip tai
veikia.
Pažvelkime, kiek Lietuvoje gyvena
užsieniečių pagal jų pilietybę. Vėlgi, šaltinis – „Migracijos metraštis“.
Perskaitysiu penkiolika šalių, iš kurių atvykusių daugiausia: Ukraina,
Baltarusija, Rusija, Uzbekistanas, Kirgizstanas, Tadžikistanas, Indija, Azerbaidžanas,
Sakartvelas, Turkija, Moldova, Latvija ir Pakistanas. Iš jų, aišku, 74
procentai, yra iš trijų šalių – Ukrainos, Baltarusijos ir Rusijos. Bet
pastaruoju metu sparčiai pradėjo važiuoti iš Uzbekistano ir kitų Centrinės
Azijos šalių, kuriose mes neturime konsulinių įstaigų, kurios tikrintų tuos
žmones. Mes juos pirmą kartą Lietuvoje pamatome. Ar Rusija negali išspausdinti
GRU agentui, sakykim, tadžikiško paso?
Aš stebėjau, kaip R. Kriščiūno
darbo grupės paruoštas Užsieniečių teisinės padėties įstatymo keitimo įstatymas
ėjo per Seimą. Ir man kas buvo įdomiausia, tai VSD šiek tiek atskleidė apie
patikrinimus, kuriuos jie daro. Užsienio reikalų komitetas Seime, dėl man
nesuprantamų priežasčių, buvo paskirtas pagrindiniu komitetu pataisoms
svarstyti, ir ten buvo atėjęs atstovas iš VSD. Ir tuo metu, 2022 metų birželio
15 dieną, per metus dar buvo išduodama „tik“ 40 tūkstančių leidimų laikinai
gyventi Lietuvoje.
Kas tuo metu buvo Užsienio
reikalų komiteto pirmininkas? Žygimantas Pavilionis ar jau Laima Andrikienė?
Jau buvo L. Andrikienė.
Pakalbėkime apie tai, kas vyko. Viskas vieša. VSD atstovas komitetui
papasakojo, kaip daromi patikrinimai. Kaip veikia VSD yra ne tik slapta, bet
visiškai slapta. Visgi VSD papasakojo, kaip tikrindavo tuos 40 tūkstančių
leidimų laikinai gyventi (pernai naujų leidimų buvo išduota 83 tūkstančiai,
taigi per metus padvigubėjo). Bet kai buvo „tik“ 40 tūkstančių, VSD atstovas
sakė, kad tikrina vieną procentą. Sakė, 99 proc. atvejų per penkias darbo
dienas jie pritaria leidimo laikinai gyventi išdavimui. O išsamiai tikrina jie
vieną procentą; tai – 2022 metų vidurio duomenys. Jeigu reikia daugiau laiko
tikrinimui, VSD gali terminą pratęsti dar dvi savaites. Bet yra nustatyta pagal
įstatymą, kad daugiau kaip 28 dienas jie negali svarstyti. Ir jeigu jie
svarstymo terminą pratęsia ir rekomenduoja neišduoti leidimo laikinai gyventi,
tada jie turi būti paruošę medžiagą eiti į teismą ir sprendimą apginti.
Tai jūs įsivaizduokit, ką galima
padaryti per 28 dienas, kai pernai buvo išduota 83 tūkstančiai naujų leidimų,
dar 70 tūkstančių buvo pakeista, tai iš viso atspausdinome 153 tūkstančius
leidimų laikinai gyventi. Jeigu VSD visus tikrintų, koks tai būtų krūvis.
Kreiptis informacijos, kaip mini VSD atstovas, į užsienio valstybę nėra
galimybių, VSD nespėja apsisukti. O pagal įstatymą, tai reikia padaryti per 28
dienas ir jie dar turi surinkti įrodymus, kuriuos galėtų pateikti teisme, jei
sprendimas būtų ginčijamas.
Kada priimtas įstatymas ir kas
jį priėmė?
Tas įstatymas yra gana senas, aš
nuo pradžių nežiūrėjau. Aš tikrinau iki R. Kriščiūno darbo grupės; Užsieniečių
teisinės padėties įstatyme ketvirto straipsnio penktas punktas skelbia, kad
„nurodytos [VSD] išvados
pateikiamos ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų“, „bendras išvadų
pateikimo terminas negali viršyti 28 kalendorinių darbo dienų“. Kiek žiūrėjau
istoriją, taip visada ir buvo.
Kai iš Vyriausybės vicekanclerio R. Kriščiūno darbo
grupės, kurioje, kaip minėjau, buvo lobistų atstovai, o taip pat valdžios
institucijų atstovai, pagal įprastą tvarką išėjo įstatymo projektas, prasidėjo
kelių savaičių derinimo su išorinėmis interesų grupėmis procesas. Ir tada,
atsižvelgus ar neatsižvelgus į gautas pastabas, dėl projekto buvo balsuojama
Vyriausybėje prieš siunčiant į Seimą. Tad tam, ką padarė R. Kriščiūno darbo
grupė, pritarė visa Vyriausybė ir nusiuntė įstatymo projektą į Seimą.
Ką būtent šiuo klausimu padarė
Vyriausybė? Vyriausybė 2022 metų gegužės 4 d. pateikė įstatymo projektą Seimui,
kuris mano minėtą ketvirto straipsnio penktą punktą pakeistų taip: „nurodytos
išvados pateikiamos ne vėliau kaip per 14 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo
dienos ir ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo prašymo gavimo
dienos, kai dėl leidimo laikinai gyventi išdavimo ar keitimo kreipiamasi skubos
tvarka“. Tai jie norėjo šitą terminą sutrumpinti, ir kur minėjau, kad VSD
gali jį prasitęsti iki 28 dienų, tai Vyriausybės įstatymo keitime buvo įrašyta,
kad bendras išvadų pateikimo terminas sutrumpinamas iki 21 dienos. Ačiū Dievui,
Nacionalinio saugumo ir gynybos komitete VSD atsuko šitą dalyką ir dabartiniame
įstatyme tebeliko 14 dienų ir 28 dienos. Ačiū Dievui, R. Kriščiūnui nepavyko
mūsų saugumo situacijos pabloginti, nors mėginama buvo.
Ir dar vienas įdomus dalykas šiuo
klausimu. Ir čia jau buvo susidariusi netyčia „vaivorykštės“ koalicija Seime.
Kaip žinome, įstatymo pataisas gali teikti ne tik Vyriausybė, Prezidentas, bet
ir Seimo nariai. Socialdemokratas Algirdas Sysas su konservatoriumi Justu
Džiugeliu sumanė leidimo laikinai gyventi išdavimo termino klausimą apeiti dar
kitokiu būdu. Aš kalbėjau apie tai, kiek VSD turi laiko tikrinti. Bet dar
įstatyme numatyta, kiek apskritai tas procesas gali užtrukti, nuo prašymo
gavimo išduoti leidimą laikinai gyventi iki išdavimo arba sprendimo neišduoti.
Įstatyme buvo numatyta 2-3 mėnesiai. A. Sysas su J. Džiugeliu sumanė „eiti
žirgu“ ir pasiūlė, kad „užsieniečio prašymas išduoti ar pakeisti leidimą
gyventi turi būti išnagrinėtas ir leidimas gyventi turi būti išduotas,
pakeistas arba atsisakyta jį išduoti ar pakeisti, ne vėliau kaip per 30
kalendorinių dienų nuo prašymo pateikimo dienos“. Tai čia ne tik, kad VSD
turėtų tas 30 dienų, čia su viskuo, įskaitant Migracijos departamento
procedūras. Minėtų Seimo narių argumentas buvo, kad Lietuva turi turėti
ambiciją greičiausiai įdarbinti užsieniečius, nes kitaip jie pasirinks kitą
šalį. Iniciatyvą palaikė Emanuelis Zingeris; „prieš“ pasisakė Audronius
Ažubalis ir Žygimantas Pavilionis. Balsuojant, „už“ šitą A. Syso ir J.
Džiugelio pataisą balsavo konservatorė L. Andrikienė, konservatorius E.
Zingeris, liberalas Arminas Lydeka, laisvietis Marius Matijošaitis.
Taip balsavo po to, kai VSD
pasakė, kad, žiūrėkit, tik vienas procentas besikreipiančiųjų mums užkliūva ir
net tai užima maksimum 28 dienas. Mane šiek tiek nustebino, kad VSD šitą
informaciją atskleidė. Atsimenat, VSD vadovas irgi paklaikęs ėjo į LRT ir sakė,
kad yra labai negerai su baltarusių imigracija.
Čia esminis dalykas, tai pats
instrumentas, kuris yra naudojamas. Aš galiu suprasti verslo interesą, kad
jiems norisi pigios darbo jėgos. Bet kodėl valstybė turi interesą pereiti nuo
vizų prie laikinųjų leidimų gyventi išdavimo? Kur čia yra logika? Kodėl nuo
vizos pereiti iškart prie laikinai gyventi leidimo išdavimo?
Nesu tiek ekspertas, kad manimi
galėtumėt kliautis. Gali būti, kad su leidimu laikinai gyventi, tu gali dirbti
tiktai Lietuvoje. Galimai tu negali tada išvažiuoti į kitą Europos šalį su juo
dirbti. Tai man atrodo, galimai darbdaviui tai irgi geriau, nes tada nepabėgs
tavo vairuotojas iš Lietuvos į Vokietiją. Bet čia mane gal kas patikslins.
O valstybei, taigi efektyviname
viešąjį sektorių! Uždarėme konsulinius skyrius, o išplėtėme tinklą. Neseniai A.
Bilotaitė ėmė kalbėti apie kai kurių „VFS Global“ biometrinės informacijos
surinkimo punktų uždarymą. Jordanija buvo viena iš tų valstybių, kurioje tas
punktas buvo uždarytas. Ta prasme, jūs įsivaizduojat, mes „talentų“ ieškome
Joardanijoje! Štai: nuo 34 iki 31 sumažintas išorės paslaugų tiekėjų padalinių
skaičius. Uždaryti padaliniai Libane, Jordanijoje bei Šri Lankoje. Apie tai
pranešė VRM 2024 m. kovo 6 d. spaudos konferencijoje. Tai žiūrėkit, kaip
griežtiname imigraciją.
Mane šokiravo kai kurių politikų
nusistatymas. Juk VSD maldavo netrumpinti terminų, bet vis tiek L. Andrikienė,
E. Zingeris, A. Lydeka ir M. Matijošaitis balsuoja „už“. Paskui buvo paprašyta
Vyriausybės išvados, kuri turbūt buvo neigiama. Į įstatymą šitas dalykas nebuvo
įdėtas. Bet mano buvusi kolegė Jovita Neliupšienė po šitos darbo grupės labai
sėkmingai išvažiavo ambasadoriauti į Vašingtoną nuo ES; L. Andrikiene išvažiavo
į ES Audito rūmus. Tai aš labai linkiu savo gerbiamam kolegai R. Kriščiūnui, kuris
tikrai iš peties čia padirbėjo, gauti labai gerą postą po vicekancleriavimo. [2024
m. birželio 5 d. Vyriausybė pasiūlė
skirti R. Kriščiūną ambasadoriumi prie EBPO Paryžiuje.]
Vaidai, yra dar vienas
klausimas. Gal visa šita tvarka prisidengiama tam, kad turim Ukrainos karo
pabėgėlius, o galų galia ir pabėgėlius iš Gudijos. Mūsų valdantieji – ir ne tik
valdantieji, visa politinė klasė – mėgsta, žodžiu, gelbėti, nors atvykusiųjų
pažiūros toli gražu mūsų valstybei nebūna naudingos. Tai kur čia argumentacija?
Gal čia viskas, kaip sakoma, užsislėpęs humanizmas?
Kai šitas dalykas ėjo per Seimą,
tarp kitko dar paminėsiu, iš konservatorių „prieš“ balsavo vienas žmogus, tai
Audronius Ažubalis. Kai kurie nedalyvavo balsavime. Iš socialdemokratų nei
vienas nebalsavo „prieš“, bet kai kurie irgi nedalyvavo balsavime. Tad A.
Syso–J. Džiugelio „vaivorykštės koalicija“ kaip ir sužaidė šiuo klausimu. Iš tų
dviejų partijų buvo tik vienas balsas „prieš“.
O kodėl? Užsieniečių teisinės
padėties įstatymas dažnai keičiamas dėl A. Lukašenkos migrantų ir dėl Ukrainos
karo pabėgėlių. O čia buvo darbo imigracijos šliuzo atidarymas. Žiniasklaida
tam skyrė per mažai dėmesio. Čia vėl grįžtam prie ideologinių šaknų. Aš ir iš
Tamstos, ir iš Valdo Rakučio girdžiu, kad pasirinkta strategija, kurią aš
vadinu LDK iredentizmu: mūsų „prarastų“ žemių Baltarusijoje ir Ukrainoje
reintegravimas į lietuvišką pasaulį. Baltarusiai ir ukrainiečiai yra
pagrindinės dvi mūsų imigrantų pilietybės: ukrainiečiai sudaro 39 procentus
visų užsieniečių, baltarusiai – 28 procentus, rusai – 7 procentus. Tai čia
turbūt labai tinka visiems: mes paprasčiausiai savo „tėvynainius“ priglaudžiame
iš LDK. Mane tai šiek tiek stebina. Kai aš išvažiavau iš Lietuvos 1992 metais,
prisimenu, stovėjome Baltijos kelyje, atsisukę į Vakarus. Mes norėjom į
Vakarus. O dabar jau mes norime sugrįžti į LDK? Išeivijos sociologas Vytautas
Kavolis išskyrė skirtingas moralines kultūras, priešindamas liberalinę ir
nacionalistinę. Tai vykstanti Lietuvos rusifikacija man kliūva, nes aš, matyt,
toks senamadiškas išeivis, kuris nori lietuviškos Lietuvos.
O liberalinės nuostatos žmonėms
(pvz., Laisvės partijai, liberalams) privežti 222 tūkstančius užsieniečių yra
patrauklu. Jei esi Arvydas Avulis, Hanner bendrovės vadovas, 1988 metų rugpjūtį
įstojęs į komunistų partiją, tu turbūt juokiesi visą kelią iki banko, kaip
sakosi angliškai. Tau būstai nuo lentynų skrenda. „Migracijos metraščio“
duomenimis, 80 procentų užsieniečių yra deklaravę savo gyvenamąją vietą
Lietuvoje ir iš jų 61 tūkstantis yra registravęsi Vilniuje. Tai bent
dešimtadalis Vilniaus jau yra užsieniečiai. Bet dar yra 45 tūkstančiai, kurie
nėra registravę gyvenamos vietos Lietuvoje, kurių dalis irgi bus Vilniuje. Tai
sakyčiau, Avuliui čia yra puikus biznis: sykiu pigi darbo jėga ir paklausa jo
kartonkiemių būstams. Tai čia yra puikus dalykas.
Aš dar šiek tiek, jeigu galiu,
statistikos. 88 procentai užsieniečių gyvenančių Lietuvoje yra iš buvusios
Sovietų Sąjungos. Tai man Lietuva tampa rusų kalbos pasauliu. Ir ką mes siūlome
imigrantams? Buvo kalbama apie rusakalbes mokyklas Lietuvoje. Kokį paketą mes
siūlome rusakalbiams imigrantams Lietuvoje? Na, pirmiausia, mes visi kalbame
rusiškai. Antra, jeigu jie planuoja atsivežti vaikus, mes tam turime rusakalbes
mokyklas. Tai žinoma, kad kai kurie galbūt galėtų važiuoti į Vokietiją ar dar
kažkur ir daugiau uždirbti. Bet jie tada turėtų mokytis vietinės kalbos ir jų
vaikai negalėtų eiti į rusiškas mokyklas. O pas mus čia pilnas paketas.
Minėjau, kad ukrainiečiai sudaro
39 procentus, baltarusiai – 28 procentus užsieniečių. Labai įdomu, pagal šių
metų pradžios informaciją, kad keturios Centrinės Azijos šalys – Uzbekistanas,
Tadžikistanas, Kirgizstanas ir Kazachstanas – kartu sudėjus jau sudaro 10
procentų užsieniečių Lietuvoje. Ir dabar jeigu mes pažiūrėtume, kurios
bendruomenės sparčiai auga, kiek kartų išaugo skaičius tos pilietybės žmonių
Lietuvoje per 2023 metus: uzbekistaniečių išaugo keturis su pusę karto iki 8
tūkstančių, tadžikų išaugo keturis kartus iki 6 tūkstančių, kirgizų tris kartus
iki 6 tūkstančių, indų tris kartus, azerbaidžaniečių tris kartus,
kazachstaniečių 2,6 karto ir panašiai.
Uždarėme atstovybę Šri Lankoje,
nors šrilankiečių penkis kartus padaugėjo per tuos metus, nepaliečių – keturis
kartus, marokiečių tris, vietnamiečių du kartus daugiau, ganiečių (tarp jų ir
autobusų vairuotojų Vilniuje) du kartus daugiau, zimbabviečių tris kartus ir
ugandiečių taipogi tris kartus daugiau. Bet, aišku, čia kai kalbame apie
zimbabviečius, tai jų yra tik 41 Lietuvoje. Tokia yra dinamika. Akivaizdu,
didžioji užsieniečių dalis Lietuvoje iš buvusios Sovietų Sąjungos šalių.
Viena iš mano išvadų: nepavyko
mūsų integracija į Europos Sąjungą. Mes demografine prasme esame integruoti į
buvusią Sovietų Sąjungą. Jeigu koks nors jaunas žmogus, studentas, klauso ir
galvoja, kokią temą pasirinkti magistriniam ar bakalauriniam darbui, tai man
labai būtų įdomu surinkti statistiką – ar sovietinėje Lietuvoje buvo vykdoma
spartesnė rusifikacija, ar dabar? Mano žiniomis, per penkerius metus
užsieniečių Lietuvoje nuo 58 tūkstančių padaugėjo iki 222 tūkstančių.
Jeigu kas klausytų mūsų iš
šios Vyriausybės atsakingų atstovų, sakytų, ką jūs kalbat, juk buvo Lukašenkos
represijos prieš taikius Baltarusijos gyventojus, po kurių turėjome
demokratiniais pagrindais juos priimti, po jų sekė Ukrainos karo pabėgėliai.
Kiek sunkiau rasti argumentus kitų buvusių sovietinių respublikų atvykėliams.
Bet irgi pridėtų, kad tai žmonės, bėgantys nuo putinizmo.
Dėl Ukrainos aš nesiginčiju.
Beje, labiausiai sumažėjusi bendruomenė Lietuvoje 2023 m. yra ukrainiečiai. Šių
metų pradžioje jų liko 86 tūkstančiai, nes išvažiavo 8,5 tūkstančių. Dėl
baltarusių, kurių yra 62 tūkstančiai, jų padaugėjo 13 tūkstančių. Bet, mieli
žmonės, kodėl mes manom, kad tarp jų daug pabėgėlių? Nes VSD, kaip žinia, visų
nepatikrina. Juk neseniai buvo pastebėtas buvęs A. Lukašenkos milicininkas,
dirbęs langų taisytoju Lietuvoje. Rusakalbė troleibuso vairuotoja neįleido
neįgalios moters į troleibusą. Tai dabar turbūt Migracijos departamentas suras
kažkokį pagrindą, kaip tą rusakalbę vairuotoją išmesti iš Lietuvos. Mes juk
taip veikiame.
Mes sprendžiame klausimą, ar tu
esi pabėgėlis, ar Putino rėmėjas, paklausdami, kam priklauso Krymas. Koks turi
būti kvailas koks nors GRU atstovas, kad jis nežinotų, jog prie sienos užduos
jam šį klausimą? Ir mes manome, kad nesumeluos GRU atsiunčiamas žmogus ir
sakys, kad Krymas yra Rusijos ir tada mes jo neįleisim? Ta prasme, kaip mes tą
darom? Kaip mes žinom, kas čia, dėl ko atvažiuoja?
Nelabai reikia epilogo, nes
manau, kad visi, kurie klauso, yra mažų mažiausiai šokiruoti. Kyla klausimas,
ar čia naudingi idiotai visą šitą politiką daro, ar čia yra sabotažo, ar
finansinės naudos ir karjeros dedamoji, ar visas paketas? Aš suprantu, kad čia
yra spekuliatyvu, bet turiu Tamstos, kaip mačiusio galios „vandentiekį“ ir
„kanalizaciją“, to paklausti. Kokia jūsų atsakymo versija būtų?
Aš pacituosiu savo buvusį kolegą
Raimondą Kuodį, kad Lietuvą žudo bukumas ir korupcija. Ir abu dalykai ją žudo.
Kiek reikia būti bukam? Prisimenam, kad šitas reikalas buvo įsuktas jau
prasidėjus pilno masto invazijai Ukrainoje. Tas raštas iš Verslo tarybos atėjo
2021 metų rugsėjo pabaigoje, bet įstatymas Seime buvo priimtas 2022 metų
birželio 30 d. Jau 4 mėnesiai karo. Konservatoriai E. Zingeris, L. Andrikienė
balsuoja, Vyriausybė parengia įstatymo pataisą ir teikia Seimu ją priimti, kur
dar sutrumpinamas terminas, per kurį VSD gali tikrinti dešimtis tūkstančių
žmonių, važiuojančių į Lietuvą. Tai tame yra išties bukumo, nes grėsmių turbūt
jie nesupranta ir nenori suprasti. Yra, turbūt, ir korupcijos, nes būtent tai,
kad iš Verslo tarybos atėjus 28 pataisomis, kad buvo R. Kriščiūno darbo grupė
įsukta, kad 20 iš 28 punktų buvo įrašyta į įstatymo projektą, kad reikėjo NSGK
atsukinėti kai kuriuos dalykus. Bet Vyriausybė visą šitą darbą padarė.
Ar jūs matėte nors vieną panašų
dalyką? Pvz., vokiečių brigada ir Lietuvos kariuomenės gynybinių pajėgumų
stiprinimas, arba šauktinių reforma, kuri buvo atnešta prieš metus į Seimą ir
nieko neįvyko. Jeigu tie svarbūs dalykai būtų perėję Seimą ir Vyriausybę tokiu
greičiu kaip šitas reikalas, tai jau viskas būtų išspręsta, jau nereikėtų jokių
atsargos pulkininkų, jau sėdėtume kaip lenkai ir džiaugtumėmės, kaip Rusiją
atgrasėm. Tai gynybos srityje nieko nevyksta, arba vyksta per lėtai. O čia
atnešė ir aiškiai buvo priimtas politinis sprendimas, kad šitas reikalas
praeis. Tai čia korupcijos „smarvė“ yra. Bet aš nebuvau taip arti sprendimų
priėmėjų, kad galėčiau pasakyti.
Bet aš tik priminsiu, kad šitas
dalykas tik įsisuka. Juk prie leidimų laikinai gyventi buvo pereita tik 2023
metų sausio 1 d. Dar tik atsidarinėjo punktai šri lankose, jordanijose ir
libanuose. O paskui šitas dalykas įsibėgėjo. Naujų leidimų laikinai gyventi
pernai išduota 83 tūkstančiai, o užsieniečių padaugėjo Lietuvoje 32
tūkstančiais. Priežasčių gali būti daug. Kam reikia plaukti iš Zimbabvės per
Viduržemio jūrą, rizikuoti gyvybe, kai pagal supaprastintą leidimų tvarką
pakanka įrodyti, kad esi „virėjas“ ir gauti leidimą laikinai gyventi Lietuvoje?
Kaip Migracijos departamentas patikrina, kai ateina prašymas iš zimbabviečio
neva „virėjo“? Kaip jie patikrina, ar iš tiesų jis užbaigė profesinę mokyklą,
ar iš tiesų jisai ten dirbo virėju? Tai paprasčiausiai neįmanoma.
Žodžiu, mes atidarėme imigracijos
vartus galimai į Vakarų Europą. Lengviausias migracijos kelias į Vakarų Europą
galimai yra šitas „velnio malūnas“, kurį užvedė mūsų šioji Vyriausybė. Kur
„nusėda“ šie žmonės, kadangi nėra Šengeno informacinės sistemos, tai mes turbūt
ir nežinom. Jeigu kvieti žmogų iš Šri Lankos, bet jis neatvažiuoja, kaip tai
vertins verslas? Bus I. Šimonytės kaltė: „Vyriausybė nesudarė patrauklių sąlygų
atvykėliams! Yra poreikis toliau liberalizuoti, reikia radikalių pokyčių!“. Per
2023 metus atspausdinom 83 tūkstančius naujų leidimų laikinai gyventi, bet per
2024 metus jų garantuotai bus daugiau. Šitas dalykas tik įsisuka.
Pabaigai noriu pasakyti, kad tai
buvo mano atsiskaitymas, kaip žmogaus atsakingo Vyriausybėje už nacionalinius
žmogiškuosius išteklius. Ačiū už suteiktą galimybę pasisakyti apie savo darbą.
Rašyti komentarą