Pareiškimas dėl valstybinės kalbos statuso
Lietuvos Respublikos Seimo nariams Kopijos: JE Lietuvos Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai Respublikos Prezidento vyriausiajai patar...
Lietuvos Respublikos Seimo nariams
Kopijos:
JE Lietuvos Respublikos Prezidentui Gitanui Nausėdai
Respublikos Prezidento vyriausiajai patarėjai. Teisės grupės vadovei Jūratei Šovienei
Respublikos Prezidento vyriausiajai patarėjai. Švietimo, mokslo ir kultūros grupės vadovei
Jolantai Karpavičienei
Respublikos Prezidento vyriausiajam patarėjui. Vidaus politikos grupės vadovui Povilui Mačiuliui
LIETUVOS ŽMOGAUS TEISIŲ, VISUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ, MOKSLININKŲ IR KULTŪROS DARBUOTOJŲ PAREIŠKIMAS
2021 m. gruodžio 21 d.
Dėl asmenvardžių rašybos Lietuvos piliečio asmens dokumentuose įstatymo
2021 m. gruodžio 21 dieną Lietuvos Respublikos Seimas planuoja balsuoti dėl asmenvardžių rašybos asmens tapatybės dokumentuose įstatymų projektų. Seimui yra teikiami du projektai:
Projektas Nr. XIIIP-471, kurio pagrindinė nuostata yra asmenvardį rašyti valstybine lietuvių kalba pagrindiniame asmens dokumento puslapyje, o kitame asmens dokumento puslapyje Lietuvos piliečiui pageidaujant leisti įrašyti asmenvardį kitomis kalbomis.
Projektas Nr. XIIIP-535(2), kurio pagrindinė nuostata yra leisti asmenvardį rašyti kitų valstybių kalbomis naudojant lotynišką raidyną, jei Lietuvos pilietis yra kitos nei lietuvių tautybės, jei turi kitos valstybės išduotą dokumentą, kur jo arba jo prosenelio asmenvardis buvo užrašytas atitinkama valstybine kalba.
Dėl projekto Nr. XIIIP-471
Atkreipiame dėmesį, kad projektas Nr. XIIIP-471, kurį Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas siūlo atmesti, sudaro sąlygas nelietuvių tautybės Lietuvos piliečių vardus ir pavardes dokumentuose rašyti nelietuviškais rašmenimis neišstumiant pagrindinio įrašo valstybine kalba, o tai reiškia, nesiaurinant valstybinės lietuvių kalbos vartojimo srities. Šis projektas atitinka pagal Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintą piliečių įstatymo leidybos iniciatyvos teisę bemaž 70 000 Lietuvos piliečių parašais 2015 m. Seimui privaloma tvarka svarstyti pateiktas įstatymų pataisas, siūlančias asmenvardžius nevalstybine kalba rašyti kitame paso puslapyje bei kitoje tapatybės kortelės pusėje. Tokia praktika yra jau pasiteisinusi, nes jau 25 metus sėkmingai veikia kaimyninėje Latvijoje.
Dėl projekto XIIIP-535(2)
Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas (KT) 2014 m. vasario 27 d. sprendime išaiškino ypatumus Seimui nustatant asmens vardo ir pavardės rašymo asmens tapatybę patvirtinančiame dokumente. Citata: „<…> kai įstatymų leidėjui nustatant asmens vardo ir pavardės rašymo Lietuvos Respublikos piliečio pase teisinį reguliavimą yra reikalingos specialios žinios, jis turi gauti specialių (profesinių) žinių turinčių asmenų (institucijų), inter alia pagal Lietuvos Respublikos įstatymus iš profesionalių kalbininkų – lietuvių kalbos specialistų (o tiek, kiek leidžia įstatymai, – ir kitų lingvistikos šakų atstovų) sudarytos valstybės institucijos, turinčios įgaliojimus rūpintis valstybinės kalbos saugojimu, pagal savo kompetenciją nustatyti valstybinės kalbos politikos gaires (arba siūlyti atitinkamoms įstatymų leidžiamosios ir vykdomosios valdžios institucijoms jas nustatyti savo leidžiamais teisės aktais) ir vykdyti valstybinę kalbos politiką, oficialią išvadą, inter alia aiškiai išdėstytą poziciją, aiškius siūlymus, į kuriuos įstatymų leidėjas negali neatsižvelgti<…>“.
Be to, minėtame sprendime KT konstatavo: „<…> įstatymų, kitų Seimo teisės aktų atitiktį Konstitucijai užtikrina ir Seimo įgyvendinama vidinė prevencinė kontrolė Seimo statute nustatytais būdais užkertant kelią leisti įstatymus, kitus teisės aktus, kurie gali prieštarauti Konstitucijai arba kitiems aukštesnės galios teisės aktams (Konstitucinio Teismo 2005 m. sausio 19 d. nutarimas).
Šiame kontekste pažymėtina ir tai, kad tokiai vidinei prevencinei kontrolei yra svarbu, jog Seimas atsižvelgtų į įstatymų leidybai reikalingą kitų valstybės institucijų pateikiamą informaciją ir ją vertintų. Įstatymu nustatant, kaip Lietuvos Respublikos piliečio pase turi būti rašomi asmens vardas ir pavardė, turėtų būti remiamasi specialiomis žiniomis ar specialia (profesine) kompetencija; todėl Seimas, vadovaudamasis konstituciniu atsakingo valdymo principu, turi gautas oficialias išvadas, inter alia VLKK oficialią išvadą, išdėstytą poziciją (siūlymus), tinkamai įvertinti <…>“
Pažymėtina, kad Valstybinė lietuvių kalbos komisija (VLKK) Lietuvos Respublikos Seimo Tesės ir teisėtvarkos komiteto prašymu 2021 m. spalio 28 d. posėdyje vertino Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlomas vardų ir pavardžių rašymo asmens dokumentuose įstatymo projekto XIIIP 535 papildomas išimtis, kuriomis būtų išplėstos šiuo metu galiojančios VLKK patvirtintos išimtys, suteikiančios teisę Lietuvos piliečiams oficialiuose dokumentuose atsisakyti asmenvardžio įrašo valstybine kalba. Minėtame posėdyje VLKK nepritarė Vyriausybės siūlomoms papildomoms išimtims, tačiau Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2021 gruodžio 17 d. posėdyje nusprendė nepaisyti VLKK išvados, supažindinimą posėdžio dalyvių su šia VLKK išvada pavadinęs atsižvelgimu į ją, t.y., tinkamu šios išvados įvertinimu. Tokiu būdu Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas stojo į atvirą priešpriešą su specialias profesines žinias turinčia asmenų institucija VLKK, kuriai atstovauja profesionalūs kalbininkai – lietuvių kalbos specialistai ir Lietuvos visuomenės dauguma, kuria remiantis valstybinis lietuvių kalbos statusas buvo įtvirtintas 1990 m. kovo 11 d. Laikinajame Pagrindiniame įstatyme ir Lietuvos Respublikos Konstitucijoje, kuri buvo priimta 1992 m., spalio 25 d. referendume.
Siūlydamas Seimo nariams projektą XIIIP-471 atmesti, o pritarti projektui XIIIP-535(2) neatsižvelgiant į VLKK išvadas, Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas sukūrė prielaidas Lietuvos visuomenės susipriešinimui. Projekto XIIIP – 535(2) nuostatos pažeidžia Lietuvos Respublikos Konstituciją ir diskriminuoja Lietuvos piliečius tautybės pagrindu žmogaus teisių požiūriu: jis pažeidžia Lietuvos rusų, ukrainiečių, žydų, gudų, kurių vien tik Vilniaus krašte gyvena per 30 tūkstančių, teises, nes Projektu numatoma asmenvardį rašyti kitų valstybių kalbomis naudojant tik lotynišką raidyną, tačiau tai paneigia nelotyniškus rašmenis turinčių kitų tautinių grupių galimybes ir teises taip pat reikalauti analogiškų teisių ir sau.
Kita vertus, nuostata asmenvardį rašyti kitų valstybių kalbomis naudojant lotynišką raidyną, jei Lietuvos pilietis turi kitos valstybės išduotą dokumentą, kur jo arba jo prosenelio asmenvardis buvo užrašytas atitinkama valstybine kalba, gali reikšti anksčiau buvusių okupacinių valdžių išduotų dokumentų pripažinimą, tuo pačiu būtų įtvirtinamas ir okupacijos teisėtumas.
Tokia nuostata kelią atvirą grėsmę Lietuvos valstybingumui ir jos teritoriniam vientisumui, nes jeigu Lietuvoje bus įtvirtintas dvigubos ar trigubos pilietybės institutas (o tokios iniciatyvos neatsitiktinai yra nuolat keliamos), priėmus panašias įstatymo pataisas bus pripažinta minėtų asmenų teisė net tik į kitos valstybės jiems suteiktą vardą ir pavardę, bet ir teisę į kitos valstybės pilietybę. Pažymėtina, kad tokių Lietuvos piliečių mūsų šalyje yra šimtai tūkstančių. Neabejotina, jog tuo atveju svetimų valstybių įtaka dvi ar kelias pilietybes turintiems piliečiams priimant mūsų valstybėje svarbiausius sprendimus, įskaitant karšto apsaugą, objektyviai išaugs net kelis kartus. O tai reiškia, kad projektas Nr. XIIIP- 535 kelią grėsmę mūsų šalies nacionaliniam saugumui.
Atsižvelgdami į tai, raginame Lietuvos Respublikos Seimo narius atmesti įstatymo projektą XIIIP-535(2) ir pritarti projektui XIIIP-471, kuris labiausia atitinka Nepriklausomos Lietuvos valstybės ir lietuvių Tautos ir visų Lietuvoje gyvenančių tautų interesams.
Pareiškimą pasirašo:
Asociacija „Talka kalbai ir Tautai“ Mindaugas Karalius
Lietuvos žmogaus teisių asociacija Vytautas Budnikas
Lietuvos Helsinkio grupė Aurelija Kuzmaitė
Piliečių gynybos paramos fondas Stasys Kaušinis
Lietuvos žmogaus teisių gynimo asociacija Romualdas Povilaitis
Lietuvos nacionalinės vartotoju federacija Alvita Armanavičienė
LPS „Bočiai“ Vilniaus miesto bendrija Vilija Turienė
Lietuvių etninės kultūros draugija Dalia Urbanavičienė
10 komentarų
Maniau, kad ProPatria arba NS pateiks svekinimą su Šv. Kalėdomis. Dabar galutinai aišku, kas yra NS. Visam laikui.
Garbusai Jotvingi,
tik neapsipersistenkime bevertindami. Ne tokie jie jau baisūs. Savo akimis ne vieną jų mačiau - nė kiek neišsigandau. Partijos nariai bei rėmėjai sveikinimą gavo. Prisijunkite Tamsta prie rėmėjų ir, galvą duodu, ir Tamsta būsite pasveikintas. Juk tamstos adreso jie dar neturi.
Aš iš kišeninių Landsbergio partijų sveikinimų neperku.
Jūs rimtai? Turite to įrodymų?
Lietuvos Šeimų Sąjūdžio laišką Nacionaliniam Susivienijimui skaitėte? - jei neskaitėte, tai paskaitykite čia: https://seimusajudis.lt/naujienos/atviras-laiskas-politinei-partijai-nacionalinis-susivienijimas/
Pasiklausykite V Radžvilo kalbos štai čia: http://www.tiesos.lt/index.php/tinklarastis/straipsnis/vytautas-radzvilas.-sajudzio-zlugimas
Be jokios abejonės - skaičiau, klausiau. Tamsta tai laikote įrodymu? Tada tamstą lengva įtikinti.
-> Anonimiškas 2021-12-27 16:20
Sutikite, neprivalau sakyti jums to, ką sužinau per savo gimines ir pažįstamus.
Betgi netylite, sakote - VIEŠAI, ČIA :)
😅
😅
Rašyti komentarą