Paulius Stonis. Vienišumas kaip politinė Lietuvos problema
G. K. Chestertonas viename puikiame savo esė yra pasakęs: „Norint tobulinti gyvenimą, reikalingas tikėjimas juo. Net norint būti patenki...
https://www.propatria.lt/2017/07/paulius-stonis-vienisumas-kaip-politine.html
G. K. Chestertonas viename puikiame savo esė yra pasakęs: „Norint tobulinti
gyvenimą, reikalingas tikėjimas juo. Net norint būti patenkintam, būtina jausti
tam tikrą nepasitenkinimą esama padėtimi [...]“.
Pritaikyti šį pasakymą Lietuvos situacijai tikrai nėra sudėtinga. Kuo jau
kuo, o talentu reikšti nepasitenkinimą mūsų tauta tikrai gali pasigirti. Ir vis
tiek, nepaisant didelio nepasitenkinimo, esminių pokyčių mūsų valstybėje ir visų
bendrapiliečių gyvenimuose kažkodėl neįvyksta.
„Kalta valdžia“, – dažnai mėgsta kartoti lietuviai. Bet ar tikrai? Atrodo,
kad tie laikai, kai visą kaltę už visas blogybes buvo galima suversti vienai
partijai ir vienai valdžiai – jau praeityje. Be to, kaip sakoma, valdžia visada
būna tokia, kokios nusipelno ją renkantys piliečiai. Vadinasi, jau beveik tris
dešimtmečius gyvename vengdami žvelgti į veidrodį arba bent kiek apmąstyti savo
pačių būklę.
Gyvenimas Lietuvoje netenkinta, tačiau vietoj to, kad jį imtume keisi, mieliau
traukiamės svetur. „Nes čia niekas niekada nepasikeis“, – pamos ranka
išvykstantis tautietis. Mūsų politinis gyvenimas, regis, apsiriboja laukimu nuo
vienos pažadėtos reformos iki kitos pažadėtos reformos. Apskirtai, ar šitaip
stokodami pilietinės sąmonės iš modernios tautos nevirstame tiesiog
postmodernia mase?
Juk masė visada paskatinimo laukia iš šalies ir lengvai tampa žaislu
rankoje bet ko, kas moka išnaudoti jos natūralius polinkius į primityvių
vaizdinių ar skambių frazių pamėgimą. Masė visada pasiruošusi, kaip su ja ir
įvyksta, šiandien sekti vienais, o rytoj – jau kitais. Tokia masės prigimtis:
ji visada yra pasyvi ir gali būti išjudinta tik kieno nors iš šalies. Tačiau tas
judesys masės prigimties neperkeičia ir istorija pasikartoja.
Priešingai, nei politiškai gebančią mąstyti ir tikrai savivaldžią modernią
tautą, masę sudaro jokių kolektyvinių idėjinių nesaistomi individai. Tarpusavyje
juos sieja tik tai, kad kiekvienas jų turi privačią teisingumo sampratą (kuri
yra to neišsenkančio nepasitenkinimo šaltinis) bei milžinišką vienišumo jausmu varomą
baimę burtis ir veikti politiškai.
Vienišumas – tai pati tikriausia politinė Lietuvos problema. Vienišumo
būklės jokiu būdu nereikia painioti su vienatve. Vienišumas – tai situacija,
kurioje aš kaip asmuo jaučiuosi netekęs bet kokios žmogiškos bendrystės net
nebūdamas izoliuotas. „Vienatvei reikia paprasčiausiai būti vienam, tuo tarpu
vienišumas skaudžiausiai pasirodo tada, kai esi su kitais“, – tvirtino politikos
teoretikė Hannah Arendt.
Vienišumo jausmą patiriame tada, kai nebegalime suprasti, kas mus saisto,
arba bent jau turi saistyti su Lietuvoje gyvenančiais piliečiais. Tad tiek masinė
emigracija, tiek tarpusavio nepasitikėjimas, tiek negebėjimas susiorganizuoti reikalingiems
pokyčiams yra gilesnės psichologinės būsenos – vienišumo – išraiška.
Tokioje būklėje esančių individų beveik nebesaisto jokia kultūrinė
savimonė. Tačiau šių individų masę lengva valdyti, peršant jai postmodernizmo
žargonu užmaskuotą kultūriškai bei patriotiškai bestuburę, veidmainiškai
tolerantišką, radikaliai individualizuotą mąstyseną ir beprasmę žmogaus
gyvenimo formą. Ja siekiama vieno – palikti šiuos individus vienišumo, t. y.,
psichologinėje „visų karo su visais“, būklėje.
Vienai psichologei jos pacientas šitaip nupasakojo vienišumo
jausmą: „Vakar buvo
apėmęs vienatvės siaubas. Atrodo, kad kiti žmonės kaip žuvys už stiklo
akvariume tik žiopčioja, bet aš jų negirdžiu, o jie manęs. Tas vienišumas ir
yra baisi, tikra tiesa, o tie visi žmonių žaidimai yra skirti tą tiesą
paslėpti“.
Ar savo valstybėje nesijaučiame panašiai, kaip šią istoriją nupasakojęs
pilietis? Kalbame, bet nieko nesiklausome. Nebesiklauso ir mūsų. Nepasitenkinimo
visuomenėje daug, tačiau jis netampa visuomenę veiksmui mobilizuojančia
priežastimi. Galbūt todėl, kad šiam nepasitenkinimui trūksta pilietinės
dimensijos ir jis per daug susijęs su mūsų privačiais troškimais?

3 komentarai
Labai geras rašinys. Aš pats irgi esu vienišas - neoliberalūs karjeristai draugai yra svetimi, o su tradicionalistinių pažiūrų, bet neišsilavinusiomis giminėmis nesimezga pokalbis. Bet nepaisant to, ir toliau losiu ant propatrios kiekviena proga, nes gal Skarolskis, Ališauskas ir Peluritis numes kaulą bent sekundei pagraužti ar laiką po fb postu padės - tada bent akimirką pasijusiu priklausąs bendruomenei. O tada vėl pūsiu toliau.
Tai jo jo - gi visi "tradicionalistaj" yra "neissilavine retrogradaj" - tai ne proto bokštai "progresyvai". :)
Ši problema vadintina veikiau ne vienišumu, bet patologiniu individualizmu bei egoizmu. Be to, įžvelgtina ir veidmainystė: visi viskuo būtent patenkinti, dėl to ir nereikalingi vienas kito, o peikia tvarką šiaip sau, kad paburbėtų, iš tarybinių laikų papratimo. Tačiau, išvykstančio jaunimo kaltinti nereikėtų, nes neįmanoma kartu ir tvarkyti savo gyvenimą, kurti šeimą, ir dalyvauti ilgose ir bevaisėse kovose už pačią galimybę tai daryti. Galima išvažiuoti į normalesnes šalis. Komentatoriau, o jūs pats kodėl komentarą apie vienišumą rašote anonimiškai? Lyg ir nelogiška.Tuomet koks jūsų tikslas? Gal paderinkim pozicijas? jurij.radovich@gmail.com.
Rašyti komentarą