Rokas Gasparaitis. Manipuliavimas embrionais arba kaip mokslininkų grupuotė tyčiojasi iš Lietuvos
Lietuvos viešojoje erdvėje diskusijos dėl pagalbinio apvaisinimo yra itin įvairiapusiškos ir dažniausiai grindžiamos ne racionaliais, be...
https://www.propatria.lt/2016/07/rokas-gasparaitis-manipuliavimas.html

Lietuvos viešojoje erdvėje diskusijos dėl pagalbinio
apvaisinimo yra itin įvairiapusiškos ir dažniausiai grindžiamos ne
racionaliais, bet emociniais argumentais. Dėl to antrinės arba bereikšmės
informacijos pertekliaus sąlygomis ištirpsta esminiai dilemos aspektai. Šiame
darbe nagrinėjamas kertinis pagalbinio apvaisinimo klausimas – koks yra embriono
statusas? Išskiriamos dvi pozicijos ir analizuojamas jų loginis koherentiškumas
bei patikimumas moksliniame kontekste.
Absurdas nr. 1. Embrionas nėra žmogus.
Žmogų suvokiant kaip homo
sapiens rūšies atstovą, embrionas nuo pat pirmųjų egzistencijos akimirkų
priklauso homo sapiens rūšiai dėl
savo genetinio pranešimo turinio. Tokį patį turi ir embrionas, ir naujagimis,
ir suaugusysis. Paskira gameta (spermatozoidas ar kiaušialąstė) dar nėra
žmogus, nes jų genetinės struktūros dar nereprezentuoja homo sapiens rūšies. Geriausiu atveju gameta teturi pasyvųjį
potencialą tapti žmogumi. Tai reiškia, jog zigota neatsiranda savaime, jos
susidarymui reikalinga išorinė intervencija. Po apvaisinimo susidariusi
diploidinė lastele (zigota), sudaryta iš dviejų susiliejusių gametų, jau yra
naujas organizmas – žmogus.
Tai nėra tik „keletas
taškelių kažkokių palaidų ląstelių“.
Tokia pozicija yra visuotinai pripažinta šiuolaikinio medicinos mokslo.
Moderniosios genetikos apologetu vadinamas J. Lejeune‘as teigė, kad „po apvaisinimo susiformuoja nauja
žmogaus gyvybė. Tai nėra skonio ar nuomonės klausimas. Tai nėra metafizinis
tvirtinimas, tai yra paprastas eksperimentinis įrodymas.“
Vis tik grupė Lietuvos mokslininkų viešai bei ciniškai
ignoruoja modernųjį mokslą. Antai oficialiame VUL Santariškių Klinikų puslapyje
tvirtinama, jog LR Seimo priimtame, bet LR Prezidentės vetuotame įstatyme formuluota gyvybės pradžios samprata yra „bažnytinė“
ir „nemoksliška“.
Neskubėkime šlovinti tokios pozicijos ir išnagrinėkime, kas teigiama. Bažnyčios
oficiali pozicija: gyvybės pradžios momentas yra apvaisinimo momentas. Visgi,
ar tai, kad kažkokia pozicija yra religinės organizacijos pozicija, lemia, jog
ji yra nereikšminga moksliniame kontekste? Be abejonės, ne. Mokslo laikysena „žmogaus
gyvybės pradžia – apvaisinimo momentas“ gali sutapti su kai
kurių religijų dogmomis. Iš to niekaip neplaukia, jog sutapimas reiškia
mokslinės pozicijos klaidingumą. Modernusis mokslas savo įrodymus siekia
formuluoti religines dogmas laikant nereikšmingomis. Todėl akivaizdu, Lietuvos
mokslininkų grupuotės kaltinimas, jog mokslo ir religijos pozicijos sutapti
negali, yra visiškai moksliškai nepagrįstas. Tai yra sąmoningas bandymas
apgauti Tautą pasinaudojant sekuliariomis visuomenės nuotaikomis.
Taigi, minėtų mokslininkų sofistiniai išvedžiojimai
pasinaudojant savo autoritetu yra akivaizdus abejingumas tikrovei. Prezidentės
veto reikalaujančiame kreipimesi primygtinai siūloma remtis mokslu,
bet rengėjai nesirengia daryti to paties. Visas kreipimasis paremtas visiškai
moksliškai nepateisinamu teiginiu „embrionas
nėra žmogus“. Ideologiškai formuluota mokslininkų
pozicija yra pasitikėjimą akademine medikų bendruomene griaunanti pozicija.
Sprendžiant embriono likimo dilemą, Tauta neišvengiamai turi
atsiremti į autoritetus, nes išsamus klausimo suvokimas reikalauja nekasdienio
išmanymo. Gaila, kad įvairių medicinos mokslų sričių autoritetai viešai
marginalizuoja patys save nekompetentingai neigdami mokslą bei skleisdami
moksliškai nepatikimą dezinformaciją.
1981 m. balandžio 23-24 dienomis JAV Senato Teismų
Pakomitetis (Judiciary
Subcommittee) sukvietė vienus žymiausių pasaulio mokslininkų, kad šie
išnagrinėtų klausimą „kada prasideda žmogaus gyvybė“. Atsakymas buvo
vienareikšmis – žmogaus gyvybės pradžios momentas yra
apvaisinimo momentas.
Keletas ištraukų iš
posėdžių:
Prof. Dr. H. Gordonas (Mayo Medicinos Mokykla,
genetika): „Pagal visus moderniosios molekulinės biologijos kriterijus gyvybė
yra nuo pat apvaisinimo momento.“
Prof. Dr. M.
Matthews-Roth (Harvardo Universiteto Medicinos Mokykla, fotobiologija):
„Neteisinga sakyti, kad biologiniai duomenys negali būti lemiami. Moksliškai
teisinga sakyti, kad žmogaus gyvybė prasideda nuo apvaisinimo <...>.“
Dr. W. Bowesas
(Kolorado Universiteto Medicinos Mokykla, akušerija): „Iš biologinės
perspektyvos, kiekviena žmogaus gyvybės pradžia yra paprasta ir tiesmukiška –
pradžia yra apvaisinimas. Šis tiesmukas biologinis faktas neturėtų būti
iškreiptas tarnystės sociologiniams, politiniams ar ekonominiams siekiams.“
Lietuvos pasaulyje
galioja kitos taisyklės. Čia iškraipytus faktus galima net Prezidentei įpiršti.
Be to, čia kai kuriems mokslininkams leidžiama nepaisyti fundamentalių
mokslinių faktų. Galiausiai, čia nereikia nei politikų, kurie, kaip teigė W.
Bowesas, dėl tarnystės asmeniniams interesams gali iškraipyti tikrovę (JAV
šioje srityje galiausiai pradėjo ignoruoti mokslininkus, nes jų išvados buvo
nepalankios). Mes turime grupę mokslininkų, kurie tikrovės iškraipymo funkciją
atlieka anksčiau politikų. O gal nereikia to pesimizmo?! Galbūt Lietuvoje
užderėjo gausus būrys „be penkių minučių“ nobelių premijų laureatų. Virš 60-ies
mokslo perversmą žadančių revoliucionierių. Mieli mokslininkai, kviečiu
pasidalinti savo atradimais su Lietuva ir pasauliu. O kol kas jūsų kolegos
pasaulyje neabejoja – bandymas
įteigti, jog embriono sunaikinimas yra galimas, nes šis esą nėra žmogus, tėra
brutalios ir mokslo įrodymams abejingos galios įtvirtinimas.
Absurdas nr. 2. Embrionas nėra asmuo.
Kovojantys už embriono sunaikinimo laisvės galimybę jau
pasauliniu mastu suvokia, kad „embrionas ne žmogus“ argumentacijos pobūdis yra
nebereikšmingas bei nebepaveikus bazinių šiuolaikinės genetikos žinių
nestokojančiam ir logiškai nuosekliai mąstančiam individui.
Argumentacija, jog buvimas žmogumi yra būtina, bet nėra
pakankama sąlyga teisei į gyvybę įgyti, remiasi prielaida, jog prerogatyva į
gyvybės apsaugą priklauso tik esančiajam asmeniu.
Siekiama įtikinti, kad asmens sąvoka yra netapati žmogaus
sąvokai. Kaip teigiama, kiekvienas asmuo yra būtinai ir homo sapiens rūšies atstovas, tačiau ne kiekvienas homo sapiens rūšies atstovas yra asmuo.
Norima pasakyti, kad embrionas (iki tam tikro momento), nors ir būdamas
žmogumi, tačiau nėra asmuo.
Vis tik asmens samprata yra problematiška, nes mokslas
negali įrodyti, jog esama etiškai relevantiško turinio, kuris teigtų būtinybę
remtis asmens, o ne žmogaus sąvoka. Net ir vienas žymiausių XX-XXI a. liberaliosios
minties atstovų R. Dworkinas pripažino, jog teiginys „A yra asmuo“ reikalauja
metafizinių įrodymų. Tai reiškia, jog neįmanoma moksliškai patikimai įrodyti,
jog kažkas yra ar nėra asmuo. Keletas populiarių bandymų pagrįsti asmens
sąvokos reikšmingumą: kažkas sako, kad žmogus yra asmuo, jei funkcionuoja jo
centrinė nervų sistema. Kitas sako, jog žmogus yra asmuo, jei plaka jo širdis.
Dar kitas, jog žmogus nėra asmuo iki pat momento, kol neturi rankų ar kojų. Ir
kuris teisus? Siekiant moderniojo mokslo kriterijus atitinkančių įrodymų, to
pasakyti neįmanoma. Asmens sąvoka, kaip žmogaus sąvokai netapati sąvoka, yra
sukurta dirbtinai –
ideologiniams tikslams pasiekti. Suvokta, kad bet koks bandymas paneigti
embriono genetinę priklausomybę homo
sapiens rūšiai yra absurdiškas bei neleistinas. Šiuo atveju tikslas žudyti
pateisinamas asmeniniais nemoksliniais interesais. Todėl asmens sąvokos
konstrukcija yra visiškai nepatikimas bandymas įrodyti, kad galima sunaikinti
žmogų, jei taip patogu.
O ką kalba politikai? Deja, bet Lietuvos politikai išvis
negeba embrionų statuso klausimo spręsti iš esmės. O ko tikėtis, kai posėdžio
metu sveikatos apsaugos ministras J. Požela paprašo 5 min. pertraukos, kad
susipažintų su savo paties (!) rengtu dokumentu? Vieša paslaptis, jog sveikatos
apsaugos ministro siūlymai yra palankūs ir labai laukiami pelningo embrionų
naikinimo verslo atstovų, kurie aktyviai užsiima lobizmu ir siekia daryti įtaką
tam pačiam J. Poželai. Premjeras A. Butkevičius komentuodamas pagalbinio
apvaisinimo įstatymo veto apskritai nesugebėjo argumentuotai išsakyti savo
nuomonės, bet sugebėjo pasveikinti sprendimą, kurio matomai nei nesuvokia.
Prezidentė D. Grybauskaitė per 2 metus iš esmės pakeitė savo nuomonę embrionų naikinimo klausimu. Turbūt, kitaip nei likęs
pasaulis, ji turi daugiau informacijos apie „be penkių minučių“ nobelių
premijos laureatų išradimų mokslinį patikimumą. Prezidentė pateikdama veto rėmėsi minėtos mokslininkų grupuotės
asmeniniais interesais grįstais, bet moksliškai visiškai nepatikimais
argumentais.
Visi trys minėti valstybės pareigūnai atstovauja ne
mokslinę, bet antimokslinę poziciją, tačiau teigia darantys atvirkščiai.
Tikrovę iškraipo, nes nesuvokia, apie ką kalba, arba sąmoningai atstovauja ne
Tautos, bet asmeninius interesus.
3 komentarai
Palyginimui:
"Teisės akimis...vergas nėra asmuo" - Virdžinijos Aukščiausiojo Teismo sprendimas, 1858;
"Indėnas nėra asmuo Konstitucijos prasme". George Canfield - American Law Review, 1881
"Įstatymu nustatytas žodis 'person' ('asmuo') šiose aplinkybėse neapima moterų“. - British Voting Rights case, 1909
"Reichsgericht atsisakė pripažinti žydus... kaip asmenis legalumo prasme". - Vokietijos Aukščiausiojo Teismo sprendimas, 1936
"Kanados teisė nepripažįsta negimusio vaiko kaip legalaus asmens su savo teisėmis". - Kanados Aukščiausiasis teismas - Winnipeg Child and Family Services Case, 1997
SUPER palyginimas!
Geras palyginimas.
Pabandykim įsivaizduoti kiekvieno to atvejo paplitimą amžiuje ir visuomenėje...
XXII a visa moderni Kanados populiacija bus perėjusi "ne asmens" fazę ...
Formalumas, bet "humanizmo epochoje" atrodo makabriškiau nei Orvilo ūkis.
Rašyti komentarą