Alvydas Jokubaitis. „Dievas nemiršta pagal ateistų norus“
www.bernardinai.lt Su filosofu Alvydu Jokubaičiu kalbėjomės netrukus po Didžiosios Britanijos referendume priimto sprendimo pasitrauk...
https://www.propatria.lt/2016/07/alvydas-jokubaitis-dievas-nemirsta.html
Su filosofu Alvydu Jokubaičiu kalbėjomės
netrukus po Didžiosios Britanijos referendume priimto sprendimo pasitraukti iš
Europos Sąjungos. Ne, pokalbis nesisuko apie šį konkretų referendumą. Jis
veikiau pasitarnavo kaip lakmuso popierėlis, leidžiantis įvertinti didžiausius
šiuolaikinės demokratijos iššūkius ir bėdas. Filosofo teigimu, šiandienė
demokratija iš politinio sutvarkymo jau yra tapusi religija, reikalaujančia,
kad viskas, net ir Bažnyčia, būtų demokratiška.
Jau labai ilgai yra kalbama apie religijos
mirtį. Tačiau ar iš tikrųjų Dievas mirė, kaip kad bandė sakyti Nietzsche? O gal
Dievo vietą užėmė kažkas kitas, nes žmogus paprasčiausiai negali be tikėjimo?
Samprotavimai apie religijos mirtį
nepasiteisino dėl trijų priežasčių. Pirma, Dievas nemiršta pagal ateistų norus.
Stalinas ironiškai klausė, kiek popiežius turi tankų, ir galiausiai sovietinis
ateizmas pralaimėjo nė vieno tanko neturinčiam popiežiui. Antra, religija ir
teologija žmogui paaiškina tai, ko nepaaiškina mokslas ir filosofija. Tikėjimas
sukuria tikrumą, kurio nesuteikia mokslas ir filosofija. Dievas neturi vaikščioti
į Mokslų akademiją ir įrodinėti savo buvimo, kaip norėjo sovietiniai
komunistai. Trečia, ateistai anksčiau ar vėliau supranta, kad vadovaujasi
religija be dievo. Jie atmeta Dievą, bet vietoj jo sukuria daug naujų stabų –
pinigus, politines ideologijas, meną ar krepšinį. Religija žmogiškumą padeda
suprasti labiau, negu visi jos pakaitalai kartu sudėjus. Jėzus Kristus mums
nepaliko nė vienos publikacijos, tačiau be jo žodžio negali nei mokslininkai,
nei beraščiai.
XX amžiuje galime kalbėti apie ideologijas,
užėmusias religijos vietą – nacionalsocializmą, komunizmą. Tuo tarpu šiandien
Jūs užsimenate apie demokratijos religiją. Kuo demokratija kaip religija
skiriasi nuo demokratijos kaip politinio sutvarkymo?
Demokratija jau seniai nėra tik politinė
santvarka. Iš tų pačių demokratinių įsitikinimų galima išvesti dvi skirtingas
Didžiosios Britanijos valstybes: vieną – Europos Sąjungoje, kitą – už jos ribų.
Dabartinė demokratija reikalauja, kad viskas būtų demokratiška – šeima, mokykla
ir net Bažnyčia. Demokratai sako, kad „liaudies balsas yra dievo balsas“. Tai
rodo jų religinę pretenziją. Jie mano, kad liaudis ar tauta turi užimti Dievo
vietą. Demokratija šiandien yra pasaulėžiūra ir pats tikriausias religijos
pakaitalas. Demokratinės visuomenės piliečiai mano, kad neturi būti jokių ne jų
pačių sukurtų santykių tarp žmonių. Iš to atsiranda priešiškumas teologijai.
Demokratai eksperimentuoja su visuomene, bet jie neturi aiškaus supratimo, kokį
žmogų ir visuomenę nori sukurti. Vakar norėjo vieno, šiandien – kito.
Pagrindinis demokratų tikslas – nuolatos keisti nusistovėjusias žmonių gyvenimo
formas. Platonas sakė, kad demokratijai būdinga tėvažudystė. Ši santvarka
naikina savo tėvus. Nereikia stebėtis Brexitu. Tai beveik
demokratijos norma. Jau seniai buvo matyti, kad Europos Sąjunga nori sugriauti
tautinę valstybę, kuri buvo pagrindinė demokratijos saugotoja. Nustebino tik
tai, kad ES demokratija šiandien jau nori sugriauti savo pačios sukurtas
politinio gyvenimo formas. Tai didelių eksperimentų ir išbandymų pradžia.
Demokratai ieško naujos liturgijos.
Kalbate apie tai, jog demokratija
reikalauja, kad „liaudies balsas būtų dievo balsu“. Tačiau kas šiandienėje
demokratijoje yra ta liaudis? Kitaip tariant, ar apskritai dar galime kalbėti
apie tokį dalyką kaip demosas, ar turime tik tarsi flashmobas tam tikru momentu
susiburiančius pavienius piliečius, kurie čia pat išsiskirsto?
Demokratijai reikia liaudies (demos) kaip
formalaus principo, be kurio neįsivaizduojamas valdžios šeimininkas. Kam dabar
priklauso valdžia? Tautai arba liaudžiai. Tai teisinė fikcija, be kurios negali
funkcionuoti demokratija. Tarpukario Lietuvoje buvo sakoma, kad demos yra
tauta, Sovietų Sąjungoje suverenas buvo liaudis. Šiandien nenorima kalbėti nei
apie vieną, nei apie kitą. Nebežinome, kas mes esame – tauta ar liaudis. Minia
nėra nei tauta, nei liaudis. Jeigu lietuviai ir kitos Europos tautos yra tik
minia, laikas Europos demokratijai suteikti paskutinį Ligonių patepimo
sakramentą. Niekas niekada nėra matęs tautos, kuri, tarkime, ateina į teatrą.
Dažniausiai ji tik 50 procentų pasirodo rinkimuose. Tai mistiška esybė, kaip ir
bet kurios monoteistinės religijos Dievas. Be iš nedemokratiškos monarchijos
laikų paveldėtos suvereniteto idėjos neįmanoma sukurti demokratijos. Tai dar
vienas ryškus įrodymas, kaip mūsų dabartinis politinis mąstymas priklauso nuo
teologijos. Net ateistai nepajėgūs valstybės apmąstyti be teologinės kilmės
visagalio Dievo idėjos.
Apie tautą šiandien kalbama labai
nenoriai, klasiniai skirtumai nyksta, kalbama apie bažnyčių tuštėjimą, kitaip
tariant, kas šiandien gali būtų klijais, kurie pavienius individus dar gebėtų
suklijuoti į kolektyvą?
Mes šiandien norime neįmanomo dalyko –
netautinės demokratijos. Kol kas niekas neįrodė, kad yra kažkoks rimtas pakaitalas
tautai. Su visa meile Europos Sąjungai reikia pasakyti, kad ji turi didelių,
savo dabartiniu pavidalu neįveikiamų, demokratijos problemų. Tauta demokratijai
tarnauja geriau. Tautinė valstybė, ypač Vokietijos ir Italijos atveju,
konfliktavo su demokratija. Tačiau akivaizdu, kad ji yra tikras moderniosios
demokratijos vaikas. Lietuvių valstiečiai niekada nebūtų sukūrę valstybės,
jeigu ne modernioji demokratija. Skirtingai negu mano mūsų kolegos iš Vakarų
Europos, Vidurio ir Rytų Europos tautinio atgimimo epocha nebuvo vien tik
tautos išskirtinumo propagandos metas, bet pažymėta kosmopolitinės demokratijos
kūrimo žyme. Nacionalizmas dažnai suvokiamas kaip konservatyvus reiškinys,
tačiau savo pagrindinėmis intencijomis jis yra demokratiją nešanti ideologija.
Jau sakiau, kad demokratija ryja savo vaikus. Laikas suprasti šią jos tamsiąją
pusę Dabartinis Europos Sąjungos konstitucijos atskyrimas nuo tautos yra vienas
iš šio dalyko įrodymų. Remiantis oligarchiniais Europos valstybių politinio
elito sprendimais šiandien naikinama tautinė valstybė. Nežinia, kodėl turi
nelikti tautos, kuri prieš du amžius buvo kovos už demokratiją pagrindas.
Europos Sąjungos elitas šiandien vis labiau verčia Vidurio ir Rytų Europos
žmones gyventi pagal savo, o ne jų pačių XIX a. sukurtą kultūrinę revoliuciją.
Šiandien jau galima kalbėti apie dviejų demokratinių revoliucijų konfliktą, be
kurio įsisąmoninimo Europos Sąjunga pasmerkta nesėkmei. Kol kas nėra jokių
klijų, galinčių pakeisti tautinės valstybės klijus. Vakariečiai tik nevykusiai
mus bando įtikinti, kad tauta yra asmeninės, o ne politinės reikšmės dalykas.
Tai prilygsta demokratijos keitimui imperija, o tiksliau – ES pajungimui
Vokietijai. Ši šalis yra Europos prakeiksmas. Net kai jos piliečiai nuoširdžiai
kovoja su nacionalizmu, iš to gaunasi tik naujas nacionalizmas, naujo reicho
kūrimas. Paklauskite apie tai graikų ir anglų. Europos Sąjungą šiandien
pirmiausiai reikia deideologizuoti, išvaduoti nuo pasaulėžiūrinių europiečių
nesutarimų. Prisiminę, kaip lietuviai alumi buvo viliojami stojimo į ES
referendume, nesugalvokime daryti kažko panašaus kaip britai, nes sulauksime
panašaus blogo rezultato.
Viena vertus, kalbėdami apie šiandienę
politiką, baiminamės technokratų valdymo, kai sprendimų priėmimą į savo rankas
perima profesionalai, kurie tariasi žiną geriau, teigia išmaną ir esą įvaldę
metodus. Kita vertus, lygiai taip pat baiminamės ir demokratijos kaip masės
valdymo, kur sprendžia paprasta dauguma, nebūtinai atsižvelgianti į mažumos
interesus. Pirmoji demokratijos forma yra elitistinė ir sprendimų priėmimą
perkelia mažai išmanančiųjų grupelei, tuo tarpu kita vadovaujasi net ne
lygybės, o lygiavos vertybe, kur, radikaliai tariant, visiškas neišmanėlis turi
tokį patį balsą kaip ir tas, kuris konkretaus klausimo suvokimui galbūt skyrė
marias laiko. Taigi demokratija nuolat svyruoja tarp kraštutinumų ir panašu,
kad iš to kyla ir tas permanentinės revoliucijos siekis, kai liaudis kyla prieš
valdančiuosius elitus, tačiau jie greitai atsigamina kita forma vien tam, kad
vėl prieš juos būtų sukilta motyvuojant atitrūkimu nuo liaudies, sprendimų
priėmimo uzurpavimu ir pan.
Puikiai pasakyta. Geriau pasakęs yra tik
Platonas. Po Brexito lietuviai įsikando banalybę – elitas
atitrūko nuo žmonių. Atstovaujamosios demokratijos elitas visada
yra atitrūkęs nuo žmonių. Tai chroniška moderniosios demokratijos liga.
Platonas sakė, kad demokratija būtinai sukuria tranus. Kaip galima pasitikėti
rimtai piliečių kontrolei nepasiduodančiais europarlamentarais, jeigu net ir
labiausiai norėdami sunkiai suvaldome savo vietinius parlamentarus. Mums
patinka nesirūpinti politika, ir todėl esame patys tikriausi tranai. Šis mūsų
buvimas tranais sukuria kitų, dar pavojingesnių tranų, vadinamų politikais. Jie
žaidžia savo galios ir partinių interesų žaidimus, ir tik prieš rinkimus
prisimena, kad dar esame mes, suverenas ir jų rinkėjai. Tada prasideda rinkimų
spektaklis. Jeigu būtume sąžiningi piliečiai, turėtume pripažinti, kad dauguma
moderniųjų demokratijų yra oligarchijos. Europos Sąjunga savo dabartiniu pavidalu
yra per sunkus išbandymas demokratijai. Tai gera santvarka, bet ne tiek, kiek
ant jos pečių nori užkrauti dabartiniai Briuselio svajotojai.
Ar šiandienis nepasitikėjimas politika ir
politikais kyla ne tik iš to, kad politikai yra nekompetentingi, o dėl to, jog
nėra tikima jų savarankiškumu. Manoma, kad iš tiesų sprendžia ne jie, o tie,
„kas užsako muziką“. Žvilgčiojama ne į politikus rinkusius piliečius, o į
verslo grupes. Ar šiandienė politika nėra tapusi ekonomikos priedėliu?
Lietuvos Respublikos prezidentė Dalia
Grybauskaitė yra įsitikinusi, kad mūsų demokratija yra oligarchinių interesų
įkaitė. Būdama autoritarinio tipo asmenybė, ji kovoja su oligarchinių
pretenzijų turinčiais verslininkais ir į jų įtakos lauką patenkančiais politikais.
Tai geroji demokratijos pusė. Nedemokratinės prigimties asmenybė gali tarnauti
tiek sovietinei, tiek posovietinei, tiek bet kuriai kitai demokratijai. Ten,
kur garbinamas turtas ir turtingieji, demokratija būtinai virsta oligarchija –
valdo turtingieji. Šį dalyką net ir be Platono skaitymo, iš savo asmeninės
patirties supranta mūsų prezidentė. Dar kelios specialiųjų tyrimų tarnybų
Eligijaus Masiulio stiliaus antikorupcinės operacijos, ir iš mūsų politinės
sistemos gali likti tik prisiminimas. Ten, kur valstybėje daug skurdžių,
būtinai turi būti iš valstybės vagiančių ir įvairius piktus darbus darančių
oligarchų. Tarp valdančiųjų Lietuvoje nėra skurdžių, nes oligarchai mėgsta
skurdžius padaryti politikais.
4 komentarai
drasiai ir is peties. Kita vertus, viskas, ka dabar pasake, Jokubaicio is esmes jau daug kartu sakyta anksciau. Bet panasu, kad yra tik diagnoze. Vaistu nera. Taigi, optimizmo maza.
Teisingai nes Dievas yra amžinas, o Nitzsche jau mirė seniai.
Tai kad gi ateistai sėdi ant dievo medžio šakų. - Todėl: kaip gi jie gali norėti dievo mirties?
Taiklus pastebėjimas.
Rašyti komentarą