Vilius Bernotas. Pasiklydę įvairovėje
Šis straipsnis - iš ciklo „Europos pasirinkimas“, kuriame bus kalbama apie Europos būklę, ateitį ir santykį su nacionalinėmis valstybėmis...
https://www.propatria.lt/2016/06/vilius-bernotas-pasiklyde-ivairoveje.html

Apie Europos Sąjunga (ES) Lietuvoje dažnai kalbama taip, lyg ji vis dar būtų ekonominis, o ne politinis darinys – pabrėžiama struktūrinių fondų teikiama finansinė nauda, įmokas ženkliai lenkiančios išmokos ir trečdalį biudžeto sudarančios ES lėšos. Neneigiant šių ekonominių rodiklių reikšmės ir indelio į Lietuvos ekonomiką, kartais atrodo, jog pernelyg didelis skaičių sureikšminimas turi įtakos atsainiam požiūriui į juos supantį politinį, socialinį ir kultūrinį kontekstą. Akivaizdu, jog politinis darinys turi būti grįstas ne tik ekonominiais, bet ir per kultūrinius ypatumus apibrėžtais tapatybiniais ryšiais, kuriuos įvardyti galima remiantis matematinei logikai nepaklūstančiais, žmones į politines bendruomenes jungiančiais bruožais.
Europietiška
tapatybė
XX
a. viduryje manyta, jog įmanoma tik transcendentiniu pagrindu kuriama
europiečių vienybė, kurios sąlyga yra krikščioniškas tikėjimas. Todėl pirmine
savo forma suvienyta Europa, į kurią bene labiausiai kvietė Robertas Šumanas,
turėjo būti grįsta krikščioniškų dorybių samprata ir ja paremtu žmonių
tapatumu. Tą atspindi ir paties Šumano, kūrusio ne tik tikinčios, bet ir
demokratiškos Europos viziją, mintis, jog „demokratija bus arba krikščioniška,
arba jos nebus“. Kitais žodžiais, demokratija, kaip laisvų ir lygių piliečių
savivaldos forma, įmanoma tik esant visus jungiančiam pradui – demokratiją
laiduojančiai krikščionybei, be kurios yra išplaunami demokratijos pamatai ir
paliekamas tik jos fasadas. Tačiau Šumano, kaip ir kitų dviejų – Konrado
Adenauerio ir Alcide‘o de Gasperi – vieningos krikščioniškos Europos kūrėjų
svajonės buvo užmirštos ir pakeistos naujomis, su krikščionybe nieko bendro
neturinčiomis idėjomis. Šios idėjos lėmė ne šiaip krikščioniškos tapatybės
atsisakymą, bet prieštaringą ir su pirmine vizija nesuderinamą pasirinkimą –
postmodernios Europos kūrimą, kuris neretai įvardijamas „europeizacijos“
terminu.
Turbūt
geriausiai europeizaciją galima apibūdinti, remiantis oficialia ES pozicija,
aptinkama jos dokumentuose, šūkiuose ir idėjose. Vienas iš dokumentų, kuriuo
mėginama pateikti europietiško identiteto apibrėžimą, yra „Europietiškosios
Tapatybės Deklaracija“ („The Declaration on European Identity“), kurią
1973-aisiais metais pasirašė tuometinės Europos Ekonominės Bendrijos (EEB)
devynios šalys narės. Trečiuoju šio dokumento punktu skelbiama, jog
europietiškosios tapatybės originalumą ir dinamiškumą sąlygoja kultūrų
įvairovė, prisirišimas prie bendrų vertybių ir principų, augantis požiūrio į
gyvenimą supanašėjimas ir ryžtas dalyvauti Vieningos Europos kūrime. Iš pirmo
žvilgsnio nieko konkretaus nepasakantis sakinys yra pavojingas būtent savo
abstraktumu, lemiančiu plačių interpretacijų galimybę.
Prieš
daugiau nei du metus pasirodžiusiu „Naujuoju
Europos Naratyvu“ tuo pačiu spekuliatyviu stiliumi pabrėžiama, jog Europos
pasaulėžiūros šaknys glūdi taikos, laisvės, demokratijos ir teisinės valstybės
vertybėse. Teigiama, jog „kultūra Europos socialiniam ir politiniam organizmui
yra pagrindinis penas ir svarbiausias išteklius“, vienu iš tokių kultūrinių idealų
laikant gyvybiškai svarbiu Europai įvardijamą kosmopolitiškumą.
Galiausiai,
abu dokumentus apjungiantis ir europiečio tapatybę dar tiksliau apibrėžiantis
yra oficialus ES devizas „Suvienijusi
įvairovę“ („United in Diversity“). 2000 metais pasirodžiusiu šūkiu
„pažymima, kad europiečiai susibūrė į Europos Sąjungą siekdami taikos bei
gerovės ir kartu praturtino vieni kitus kultūrų, tradicijų bei kalbų gausa.“ Šis devizas yra naudingas tuo, jog sutraukia minėtų dokumentų postulatus į
esminį – įvairovės – terminą.
Įvairovė
kaip pagrindinis europiečio tapatybės bruožas
Įvairovės idėją galima suvokti ir politiškai įgyvendinti dviem
būdais. Pirmasis laiduoja aiškios skirties tarp savęs ir Kito apibrėžimą,
kuomet Kitą bandoma integruoti į tarpusavio ryšiais susijusią bendruomenę, tuo
pačiu paliekant tam tikrą autonomiją jo tapatybę sudarančių bruožų
skleidimuisi. Antras kelias – neigti, o galiausiai ir naikinti šiuos skirtumus,
prisidengiant idėja, jog esamas žmogaus tapatumas tėra socialinis konstruktas,
kurį galima laisvai keisti ir formuoti kitokį, neva geresnį identitetą. Remiantis
šia logika, tam, kad žmonės taptų vieningi, jie kolektyvinius tapatumus, tokius
kaip rasė, religija, kalba ir kt., turi suvokti kaip nereikšmingą savo
tapatybės dalį, iš esmės neskiriančią jų nuo kitų individų. Taip suprasta
žmonių įvairovė, kai teigiama, kad jų tarpusavio skirtumai yra nereikšmingi,
sumenkina esminių žmogaus tapatybę sudarančių bruožų svarbą. Tokiu būdu
naikinant skirtį tarp savęs ir Kito yra formuojama abstrakti būtybė, neturinti
konkrečių, į bendruomenę žmones jungiančių savybių.
Aiškiai
suvokiamų tapatybių naikinimas ir ribų tarp dichotominių perskyrų trynimas
priverčia europiečius abejoti savo tapatumu, dėl ko yra nuolatos neigiama juos
sukūrusios Vakarų krikščionijos, kaip pagrindo šiandieninei ES, idėja. Maža to,
ta pati priežastis taip pat skatina nekreipti dėmesio į juos nuo kitokių
bendruomenių skiriančius kultūrinius, religinius, tautinius ar rasinius
bruožus. Lygiavertiškumą kaip vieną iš svarbiausių principų iškelianti įvairovė
nepaiso žmonių skirtumų, juos paversdama absoliučiai vienodais – vienodai
lygiais, vienodai teisingais, vienodai gerais, vienodai europiečiais.
Postmoderniame pasaulyje viskam įgavus vienodą vertę, nežabota pasirinkimo
laisvė privalo būti absoliuti, taigi leidžianti atmesti ir iš naujo apibrėžti net
objektyvias žmogaus savybes.
Bendruomenę vienijančia savybe įvardijus
įvairovę, kuri būtent dėl savo abstraktumo nėra pajėgi kurti įpareigojančios ir
aukotis verčiančios tapatybės, dingsta bet koks prasmingas bendrumas. Tai
reiškia, jog neįmanomos ir bendros moralinės normos, apribojančios laisvus
pasirinkimus – tokioje visuomenėje išugdytas pilietis gali pagrįstai jomis
abejoti ir nevaržyti savęs. Todėl tokioje visuomenėje ir yra kritikuojami
lyties, seksualumo, tautiškumo, tikėjimo, kultūros, rasės, šeimos, religijos ir
kiti žmogaus tapatybės aspektai, neva jį suvaržantys ir neleidžiantys būti
laisvam. George‘o Weigelio žodžiais, „europietis įtikino save, jog, norėdamas būti moderniu ir laisvu, jis
privalo būti radikaliai sekuliariu“, o „šis įsitikinimas ir jo viešosios
pasekmės yra šiandieninės Europos civilizacinės moralės krizės pagrindas.“
Europiečio tapatybė, apibrėžta per įvairovę ir paremta „išlaisvinimo“ idėja,
nėra pajėgi kurti kolektyvinio identiteto. Žmonės, skatinami atmesti ir
kvestionuoti visus savo gyvenimo aspektus, paprasčiausiai negali sukurti jokio
tarpusavio bendrumo.

1 komentaras
Teisingas puikus straipsnis, jau vienas eksperimentas buvo, tai komunizmo kūrimas, nors kūrė ji jėga, klasta ir apgaule, tačiau žlugimas neišvengiamas,todėl ir ES santykinai kažkas panašaus, esminis skirtumas yra laisvanoriška sąjunga,tačiau ilgainiui ima lysti komunizmo daigai, ir kuo toliau tuo labiau, ir jei tie daigai subujos, žlugimas taip pat bus neišvengiamas.
Rašyti komentarą