Kun. Robertas Urbonavičius. Kai nebelieka linijos
Senojoje liturgijoje ( Vetus Ordo ) paskutinės dvi Gavėnios savaitės priklauso Kančios liturginiam laikui, kuomet visas dėmesys skiriama...
https://www.propatria.lt/2016/03/kun-robertas-urbonavicius-kai-nebelieka.html
Senojoje liturgijoje (Vetus
Ordo) paskutinės dvi Gavėnios savaitės priklauso Kančios liturginiam
laikui, kuomet visas dėmesys skiriamas artėjančios Kristaus Kančios apmąstymui.
Reformuotoje liturgijoje (Novus Ordo) tokio skirstymo atsisakyta, tačiau
liturginėse maldose ir Dievo Žodžio skaitiniuose visas dėmesys irgi skiriamas
Kristaus kančios pasiruošimui. Ypatinga šį sekmadienį yra tai, jog regime
apdengtus bažnyčios kryžius, kurie bus uždengti iki Didžiojo penktadienio. Šis
paprotys atėjo iš IX a. germanų Bažnyčios, kuomet Gavėnios pradžioje prie
altoriaus būdavo patiesiamas violetinis audeklas, kurį nuimdavo Didįjį trečiadienį,
kuomet buvo skaitoma, jog Šventyklos uždanga plyšo pusiau. Praktika apdengti kryžius
bei paveikslus šį sekmadienį galutinai susiformavo vėlyvaisiais viduramžiais.
Simboliškai ji buvo siejama su tądien skaitoma Evangelijos pagal Joną ištrauka,
kuri baigiama žodžiais: „Tuomet jie griebėsi akmenų, norėdami jį užmušti, bet
Jėzus pasislėpė ir išėjo iš šventyklos“ (Jn 8, 59). Viešpaties Kančia yra
slėpinys mūsų akims ir protams.
Šio sekmadienio liturgija pradedama maldavimu, kurį Bažnyčia įdeda
į Kristaus lūpas: „Spręsk mano bylą, o Dieve, mano reikalą gink nuo žmonių
nedorųjų; iš tų klastūnų, pikteivų mane išvaduoki. Juk tiktai tu esi mano
stiprybė, o Dieve!“ (Mišių introitas). Kylanti religijos vadų neapykanta
Kristui liudija artėjančią Kančią.
Skaitinys iš pranašo Izaijo mus moko, kad turime palikti sena ir
priimti nauja: senus įpročius, nuostatas, mąstymą, senojo žmogaus mintis bei
darbus: „Daugiau negalvokite apie tai, kas buvo, nežiūrėkite to, kas praėjo!
Štai aš kuriu nauja; tai jau dygsta, negi nematote?“ Kristaus Kančia, Mirtimi
bei Prisikėlimu esame pakviesti naujam malonės gyvenimui. Kančia visuomet
apvalo, sustiprina ir suteikia naują malonės gyvenimą: „Žmogus eina ir verkia, į
dirvą nešdamas sėklą. Bet grįžta ir eidamas džiaugias, derlingu nešinas pėdu“
(atliepiamoji psalmė). Taip pat ir apaštalas Paulius mus drąsina žvelgti į priekį
– vytis Kristų, trokšti Jį vis labiau pažinti, kasdien vis labiau jam atsiduoti.
Toks yra viso mūsų krikščioniško pašaukimo bei gyvenimo tikslas: „Broliai! Aš
visa laikau nuostoliu, palyginus su Kristaus Jėzaus, mano Viešpaties, pažinimo
didybe. Dėl jo aš ryžausi visko netekti ir viską laikau sąšlavomis, kad tik
laimėčiau Kristų. (...) Aš nesakau, kad jau esu šito pasiekęs ar tapęs
tobulas, bet aš vejuosi, norėdamas pagauti, nes aš jau esu Kristaus Jėzaus
pagautas. (...) pamiršęs, kas už manęs, aš veržiuosi pirmyn, į tikslą, siekiu
laimikio aukštybėse, kurio Dievas kviečia siekti Kristuje Jėzuje.“
Evangelija pateikia garsųjį pasakojimą apie sugautą nusidėjėlę bei
dar garsesnį posakį, kuris dažnai tampa save pateisinančiųjų credo: „Kas
iš jūsų be nuodėmės, tegu pirmas sviedžia į ją akmenį“. Ko Viešpats mus moko
šiuo įvykiu? Manau, jis kalba apie mūsų nuostatas, norą nubrėžti liniją tarp
gerųjų ir blogųjų, teisiųjų bei nusidėjėlių. Fariziejai, atvedę šią moterį,
save laikė teisiaisiais, o ją – nusidėjėle. Jie nubrėžė liniją, už kurios
jautėsi saugūs bei šventi. Tačiau Viešpats ištrina visas linijas. Posakiu „Kas
iš jūsų be nuodėmės, tegu pirmas sviedžia į ją akmenį“ Jis parodo, kad visi
daugiau ar mažiau yra nusidėjėliai. Kaip apaštalas Paulius bylojo: „Nėra
teisaus, nėra nė vieno“ (Rom 3, 10). Visi esame vienoje gretoje. Tik Viešpats,
kuris yra be nuodėmės, gali sviesti į mus akmenį. Tačiau jis to nedaro –
vienintelis Jo atsakymas: „Nė aš tavęs nepasmerksiu. Eik ir daugiau
nebenusidėk“. Kuomet teisiame ar smerkiame kitą (katras to nemėgsta!) atminkime,
kad užimame Dievo vietą ir tai yra, ko gera, didžiausia nuodėmė. Taip, turime
pastebėti blogus asmens poelgius ir juos įvardyti, kad padėtume jam
pasitaisyti, tačiau teisti nė vienas neturime teisės. Atminkime, kad Viešpats
„leidžia savo saulei tekėti blogiesiems ir geriesiems, siunčia lietų ant
teisiųjų ir neteisiųjų“ (Mt 5, 45).
Viešpatie, mūsų Dieve,
duok mums ryžto eiti meilės keliu, kaip Jėzus Kristus, kuris iš meilės panorėjo
už pasaulį numirti. (Šv. Mišių kolekta)
Rašyti komentarą