Mons. Francesco Olgiati. Jėzaus Širdis ir mūsų laikai
Atsiminkime laikus, kuriais kilo šis pamaldumas. Tai buvo XVII šimtmetis. Protestantizmo sukeltas nelaimes sunku buvo ir suskaityti. Baž...
https://www.propatria.lt/2015/06/mons-francesco-olgiati-jezaus-sirdis-ir.html
Atsiminkime laikus, kuriais kilo šis pamaldumas.
Tai buvo XVII šimtmetis. Protestantizmo sukeltas nelaimes sunku buvo ir
suskaityti. Bažnyčia pasruvo krauju, nes iš jos buvo išplėštos ištisos tautos.
Ji, rodės, dar drebėjo dėl naujai gresiančių atpuolimų. Pačioje katalikybės
krūtinėje atsirado baisi erezija. Tai buvo jansenizmas, tolinąs nuo Jėzaus
sielas. Kultūra, išdidusi dėl naujų to laiko mokslo išradimų, kėlė racionalizmo
vėliavą. „Apšvietimo“ skelbėjai gyrėsi nušviesią žmonių protus ir išsklaidysią
tariamas apreikštosios religijos tamsybes.
Šiuo tad istoriniu momentu Pare le
Monjalyje suskambėjo dieviškasis nusiskundimas: „Štai Širdis, Kuri taip myli
žmones. Iš jų tačiau daugiau nieko nepatiria, kaip nedėkingumą ir panieką“.
Šiuo metu Švč. Jėzaus Širdis parodo
naują kelią. Šis kelias, jei gerai stebėsime, iškelia tris ypatybes: 1) Jėzaus
karalystės laimėjimą ir visuotinumą, 2) mūsų pasiaukojimą, 3) meilės idealą.
Prieš piktosios dvasios karalystę
Jėzus nori įsteigti savo meilės karalystę. Taigi, pamaldumas į Jėzaus Širdį jau
nebėra bet kokia paprasta religinė praktika kitų pamaldumų tarpe, bet kova,
turinti įsigalėti visame pasaulyje. Šio pamaldumo skleidėjai trokšta, kad
Jėzaus karalystė viešpatautų kiekvieno atskiro asmens širdyje ir plačioje
visuomenėje. Sesuo Dieviškosios Širdies Marija savo laiške Leonui XIII,
prašydama, kad jis paaukotų visą pasaulį Švč. Jėzaus Širdžiai, rašo: „Jis
nušvies visą pasaulį nauja šviesa... tautos ir valstybės sužėrės tos šviesos
spindesiu, bus sušildytos tos Širdies karščiu!“
Kiekvieną kartą, kai paskaitome
popiežių raštus apie Švč. Jėzaus Širdį, pvz., Pijaus XI „Miserentissimus
Redemptor“, matome, kad jų lūpose sužydi gražiausi Šv. Rašto posakiai,
aprašantieji Išganytojo karalystę: „Ir viešpataus nuo jūros iki jūros ir nuo
upės iki žemės krašto“ (Ps. 71). „Lenks savo kelius prieš Jį visi žemės karaliai;
visos tautos Jam tarnaus“ (Ps. 2). „Ir atsimins, ir atsivers į Viešpatį visi
žemės kraštai, ir nusilenks Jam visos tautų giminės“ (Ps. 21).
Didžiuosiuose apreiškimuose pirmojo
punkto įvykdymas yra kova su piktąja dvasia ir didingas Kristaus laimėjimas.
Jis yra glaudžiai sujungtas su sielos pasiaukojimu, sielos, kuri nori sekti
paskui Švč. Jėzaus Širdies vėliavą. „Ne be reikalo“, sako Tėvas Alcaniz S. J.:
„to pamaldumo istorijoje randame pasiaukojimo mintį. Žmonių giminės
paaukojimas, atliktas Leono XIII, Pijaus XI įsakymas tą pasiaukojimą atnaujinti
kasmet, tautų, provincijų, valsčių ir jų dalių, vyskupijų, parapijų, vienuolių
Ordinų ir bendruomenių, šeimų, įstaigų ir atskirų asmenų dažni pasiaukojimai
juk turi ką nors pasakyti“.
Bet čia nereikia varžyti dvasios
paviršutiniškais formalumais. Pasiaukojimas nėra tik išviršinės apeigos ar
kokia nors paprasta šventė. Ne! To pasiaukojimo esmė glūdi pavedime Švč. Jėzaus
Širdžiai visko, ką tik turime: savo jėgų, turtų, šeimų ir tautų.
„Pasiaukojimo esmė“, kaip sako Šv.
Margarita Marija Alacoque: „yra visiškas paaukojimas Jo Širdžiai viso to, kas
mums priklauso“. Tas pamaldumas reikalauja, kad mes pavestume Jam mūsų sielą,
laisvę, mūsų kūną, mūsų veiklumą ir visus mūsų užsimojimus, visiškai
pasitikėdami Jo žodžiais: „Tu rūpinkis Mano Širdimi ir Jos reikalais, o Mano
Širdis rūpinsis tavimi ir tavo reikalais“.
Sakyti „pasiaukojimas“ reiškia sakyti
„atlyginimas to žmogaus, kurio širdis negali likti šalta ir nejautri Dievo
atžvilgiu, To Dievo, Kurs yra niekinamas, iš naujo plakamas, spjaudomas ir
kryžiuojamas. Tas pasiaukojimas reiškia apaštalavimą visomis jo formomis:
maldos ir veikimo apaštalavimas, apaštalavimas, atliekant savo asmenines,
šeimynines ir socialines pareigas“. Todėl, rodydami kitiems gerą pavyzdi,
kantriai kentėdami, mes ir stengiamės pagerbti Švč. Jėzaus Širdį „visa garbe,
meile ir pagarba, kuri yra mūsų galioje“. Tik tada mes tikrai apaštalaujame! Tas
apaštalavimas gali pasiekti net to, kad žmonės aukoja patys save, kaip auką,
trokštančią save visiškai pavesti Švč. Jėzaus Širdžiai Jos planams vykdyti.
Šv. Margarita Marija, kalbėdama apie
pal. tėvas de la Colombiere ,
sako, kad vienintelis idealas, kuris turi mums rūpėti, tai noras gyventi tik
tam, kad Kristaus Širdis būtų visų mylima ir garbinama ir kad galėtume pasakyti
su šventuoju jėzuitu: „Mano širdis nieku daugiau nesirūpina, kaip tik tos
Dieviškosios širdies reikalais“.
Tikrai reikalingi bus pirmieji devyni
mėnesio penktadieniai, kasdienis savo veiksmų (kaip paskiau pabrėšime)
paaukojimas Švč. Širdžiai, mėnesinės atlyginamosios Komunijos, šv. valandos,
šeimynų pasiaukojimas. Dar yra ir kitų labai gražių sąjūdžių, kaip tai:
Eucharistijos karžygiai, Jėzaus Širdies Kunigų ir Jėzaus Širdies Misijų
sąjungos, birželinės pamaldos, kasdienis pasiaukojimas, ir Švč. Širdies šventė
penktadienį po Dievo Kūno oktavos.
Neturėjo stigti ir to, kad tautos
paskelbtų karališką Jėzaus Širdies valdžią Kolumbijoje, Ispanijoje, Lenkijoje,
Maltoje, Kostarikoje, Čekoslovakijoje, Jugoslavijoje, Kroatijoje, Bolivijoje,
Lietuvoje ir Skandinavijos bei Argentinos katalikų tarpe. Taip pat reikėjo, kad
Italijos katalikų universitetas būtų pavadintas Švč. Jėzaus Širdies universitetu.
Tačiau įsidėmėkime! Visi šie gražūs ir
didingi dalykai nebūtų tikras pamaldumas į Švč. Jėzaus Širdį, jei jie
neišreikštų tos gilios minties, apie kurią esame anksčiau kalbėję.
Pagaliau, prie Jėzaus karalystės visuotinumo ir mūsų
pasiaukojimo kovoti dėl Jos laimėjimų dar prisideda Meilės sąvoka. Kristus Savo
Švč. Širdimi nori nugalėti pasaulį. Jis išsirinko to pamaldumo apaštalais dvi
sielas, mokančias mylėti: viena iš jų buvo šv. Margarita Marija Alacoque, iš
Aplankymo vienuolyno, kuri vaizduoja tyliai besimeldžiančią ir besiaukojančią
meilę, o antroji – tai pal. tėvas de la Colombiere , sūnus tos Draugijos, kuri žino, kas
yra kovojanti meilė, ir kuri su Šv. Ignacu Loyola, savo Rekolekcijose, rodo
Kristaus karalystę, kviečia ja gėrėtis ir ją pamilti.
Neturėjo meilės Liuteris, kurs skelbė „stipriai nusidėk,
dar stipriau tikėk“. Negiedojo meilės Jansenijaus „Augustinas“, nepažino meilės
ir šaltas bei abstraktus racionalistų ir „apšviestųjų“ intelektualizmas.
Didžiausia pasaulio jėga yra širdis. Taip, tai tiesa. Tai
yra Dievo, tapusio žmogumi, Širdis, Kuri mums paaiškina Betliejaus, Paskutinės
Vakarienės ir Kalvarijos kalno reikšmę. Jis užmiršusiai Jo begalinę meilę
visuomenei apsireiškia, rodydamas ranka savo Širdį, ir tyliai, bet galingai
kalbėdamas: „Štai Širdis, Kuri taip daug yra pamylėjusi žmones...“
Iš mons. dr. Francesco Olgiati knygos „Jėzaus Širdis ir mūsų laikai“
Rašyti komentarą