Vincas Borisevičius. Dorovinis elementas vyskupo Motiejaus Valančiaus kūryboje ir veikloje (V)
Varniai Ketvirtą teksto dalį rasite čia *** Pasirodžius šv. Tėvo Pijaus IX Blaivybės brolijos įstatams, kai kuriose Žemaičių Vyskup...
https://www.propatria.lt/2015/02/vincas-borisevicius-dorovinis-elementas_20.html
Varniai |
Ketvirtą teksto dalį rasite čia
***
Pasirodžius šv. Tėvo Pijaus IX Blaivybės brolijos įstatams, kai kuriose Žemaičių Vyskupijos panemunės parapijose, — kaip antai: Jurbarke, Gaurėje, Skirsnemunėje, — kunigai pradėjo propaguoti blaivybę. Vysk. Valančius, būdamas Skirsnemunėje ir Jurbarke, žmonėms padėkojo už blaivybės įvedimą.
***
Pasirodžius šv. Tėvo Pijaus IX Blaivybės brolijos įstatams, kai kuriose Žemaičių Vyskupijos panemunės parapijose, — kaip antai: Jurbarke, Gaurėje, Skirsnemunėje, — kunigai pradėjo propaguoti blaivybę. Vysk. Valančius, būdamas Skirsnemunėje ir Jurbarke, žmonėms padėkojo už blaivybės įvedimą.
1858
m. XI. 11 Vysk. Valančius, bendraraščiu Nr. 1788 kreipdamasis į Vyskupijos
dvasininkiją, išgiria blaivybės judėjimą ir ragina pačius kunigus rodyti tos
dorybės pavyzdį, patiems negerti nei degtinės, nei romo, ir kitiems neduoti.
Tais pačiais metais lapkričio mėn. 28 dieną Vyskupas prabilo į savo kapitulą,
seminarijos profesorius ir klierikus. Neaplenkė Vysk. Valančius ir dvarininkų.
1859.III.1 jis skatino dvarininkus, kad šviestų „garbingu blaivybės pavyzdžiu“,
kad panaikintų degtinės ir romo vartojimą valsčiuose ir namie [141].
Kokių
priemonių imamasi blaivybei platinti? Vysk. Valančius siunčia ganytojiškus
raštus, siuntinėja laiškus, rašo savo kūriniuose apie blaivybę. Vysk. Valančius
(1859.IV.25 Nr. 1022), leisdamas Kaune, Augustijonų bažnyčioje, laikyti
gegužines pamaldas, pažymi pamaldų tikslą, būtent, kad padidintų Šv-sios Panelės
garbę ir Jos užtarimu sustiprintą blaivybę. Leisdamas (1859.IX.5 Nr. 1809) kun.
Kibortui Šiaulėnuose žiemą ir rudenį laikyti kambaryje Šv. Mišias, reiškia
pageidavimą, kad senelis kunigas nepamirštų blaivybės reikalo pavesti
Viešpačiui Dievui.
Joniškio
dekanui neleidžia šventinti Milvydžiuose koplyčios, kol Gruzdžių dvaras
neiškeis karčiamoje gyvenančio žydo į tokį tolumą, kurio reikalauja valstybės
įstatymai.
Įšventinęs
Seinų Vyskupijos aliumnus į kunigus, Vysk. Valančius rašo Seinų Vyskupijos
Valdytojui Kun. Choinskiui (1859.VIII.18 Nr. 1862) ir linki: „Duok Dieve, kad
nauji Kristaus vynyne darbininkai... su nauda darbuotųsi, raudami nedorybių
kūkalius, platindami blaivybę, kurios didelį naudingumą matau savo vyskupijoje,
o kuri prasidėjo Tamstos valdžiai pavestoje Vyskupijoje“.
Vyskupas
Valančius dėkoja dvarininkams ir kitiems, panaikinusiems bravorus arba
blaivybei patarnavusiems: grafui Kazimierui Pliateriui, Napoleonui Klimauskui,
Sickienei (advokato žmonai), Viktorui ir Antanui Grajauskams, Rietavo
kunigaikščiui Ireniejui Oginskiui, kuris dėl bravoro uždarymo metinių nuostolių
turi 10 000 rublių.
Vysk.
Valančius rašė ir tokiems dvarininkams, kurie nesiskubino uždaryti bravorus.
Juos prašė Vyskupas pasiaukoti žmonių gerovei [142].
Vysk.
Valančius rašo apie girtuoklių nelaimes. Štai Šeškus doru žmogum išlieka, kol
neleidžia žydui pasistatyti smuklės savo žemėje. Kai smuklę pasistatyti leido,
nuomos už metus susideri su žydu 40 rublių. Metų pabaigoje šaimininkui žydas
nuomos nemoka, nes už ją degtinės davė, kada jos reikėjo. Antrais metais ne tik
nuomos nemoka, bet šeimininkas dar 30 rublių jam turėjo už degtinę primokėti.
Taigi, Šeškus ne tik namie gėrė, bet ir miestely. Šeškaus šeimynykščiai taip
pat pradėjo gerti už vogtus nuo šeimininko daiktus, kuriuos žydas smuklininkas
priimdavo [143].
Degtinės
kontrabandininkas žiauriai elgiasi su savo motina, ją išveja [144]; girtuoklė
motina piktina savo vaikus. Juk vaikai viską pamėgdžioja: dirbančius,
važiuojančius, rūkančius ir girtuoklius. Girtuoklio laukai nearti, nesėti,
pievos neplautos, girtuokliai vaidijasi, muša savo žmonas, kartais nelaimingai
miršta [145].
Vysk.
Valančiui uoliai dirbant, nenuostabu, kad blaivybė buvo labai stipri.
1)
Kauno gubernijoje iš 827 730 katalikų į blaivybę įsirašiusių buvo 689 536,
vadinasi 83,3%,
2)
Vilniaus gubernijoje iš 626 178 įsirašė 325 261, — 59,9%,
3)
Gardino gubernijoje iš 193 373 įsirašė 114 040, — 59,0% [146].
![]() |
Paveikslas blaivybės įvedimui paminėti |
Štai
ką kan. Tumas pastebi apie Vysk. Valančiaus blaivybę: „Tos draugijos neturėta
jokių paviršutiniškių jungių, kaip dabar sakome, organizacijos; jokių smulkių
įstatymų, valdybų, skyrių, keleriopų narių... Nariai jungėsi tarp savęs
vienomis tik dvasios jungėmis... Vienatinė Brolijos Pirmininkė, į kurios globą
visi buvo atiduodami, kurie tik apsižada būti visiškai blaivūs, buvo Švenčiausioji
Panelė. Vienatinis visuotinis susirinkimas — priėmimas Š.Š. Sakramentų
Grabnyčių dieną“ [147].
Paplitusi
Vysk. Valančiaus blaivybė nepatiko žydams — smuklininkams ir kai kuriems
bravorų savininkams. Jie, rusų valdžios padedami, pradėjo su ta blaivybe kovą
(1858.XII.31 Nr. 8079 ir 1859.11.15 Nr. 1246). Vilniaus generalgubernatorius Nazimovas
paklausė Vyskupą Valančių, kuo remdamasis leido atspausdinti Popiežiaus Pijaus
IX blaivybės įstatus ir įsteigė Blaivybės draugiją? Be to, Nazimovas reikalavo
atsiųsti cenzūrai 2 500 egzempliorių knygelių apie blaivybę. Vidaus Reikalų Ministras
panašiai klausė, būtent, kur spausdintas tos knygelės originalas ir kame
vertėjas jį gavo?
Vysk.
Valančius (1859.VII.25 Nr. 1463) nusiuntė reikalaujamos knygelės originalą
paaiškindamas, kad ją pirkęs iš žydo, pardavinėjusio senas knygas. Toji knygelė
apie Blaivybės brolijas buvo išleista Galicijoj, bet turėjo reikiamą rusų
cenzūros aprobatą. Vidaus Reik. Ministras įsakė nubausti leidusius atspausdinti
Vysk. Valančiui knygelę.
Į
kitą klausimą, būtent, kokiu įstatu remdamasis ėmė steigti blaivybės draugijas,
Valančius atsakė, kad blaivybė nėra draugija, bet brolija, panaši Rožančiui,
Šv. Pranciškaus juostelei, jos nariai neregistruojami. Formalaus įsteigimo
nebuvę, o pasitenkinta vien tik raginimu susilaikyti nuo svaigiųjų gėralų.
Vidaus
Reikalų Ministras įsakė policijai neleisti steigti Blaivybės draugijas be
vyriausybės leidimo.
Prieš
kunigus pasipylė įvairūs skundai, esą jie, blaivybę platindami, netinkamas
priemones vartoję. Kai kuriuos skundus policija aiškindama įsitikino, kad
skundai arba pramanyti, arba perdėti. Vysk. Valančius atvejų atvejais aiškino
aukštiesiems rusų valdininkams, ypač Vilniaus generalgubernatoriui (1858.11.18
Nr. 2076, 1860.VII.12 Nr. 1435), ir kunigus gynė. Vyskupas taip pat primindavo
dvasininkijai (1859.1.31 Nr. 278—286; 1860.VII.4 Nr. 1364—1381), kad tam
garbingam blaivinimo darbui „garbingos turi būti ir priemonės palaikyti“ [148].
Įvairūs
rusų valdžios įsakymai ir policijos traukymai ne tik sunkino blaivybės darbą,
bet ir kai kuriuos silpnavalius suviliojo grįžti prie senojo „malonumo“. Į
policijos išsišokimus Vysk. Valančius reagavo, rašydamas Kauno gubernatoriui
(1859.V.19 Nr. 1244; 1860.VIII.6 Nr. 1596; 1860.VIII.31 Nr. 1830) ir
reikalaudamas sudrausti valdininkus [149].
Išsižadėjusiems
blaivybės įžadų Vysk. Valančius rašo atskirus laiškus, arba visiems
ganytojiškus raštus. Sužinojęs veviržėniškių neištikimybę, juos subara
primindamas, kiek žalos daro savo sielai, „piktina aplinkines parakvijas blogu
savo paveikslu. Ašaros akyse mano stojas, girdžiant tokią pas jumis atmainą ir
užkietėjimą... O, vaikai mano, kas tad su jumis dedas? argi jus norit, kad aš
Piemuo jūsų, išvydęs tokį jūsų užkietėjimą ir nedorumą visiškai jūsų
išsižadėčiau... Ar norit, kad lankydamas savo avinyčią, jūsų neaplankyčiau,
arba atvažiavęs pas jus ir atradęs arielką aptvinusius, Dievo man duota galybe
jumis koročiau?“ [100].
Vysk.
Valančius 1861.X.28 visai vyskupijai rašydamas apie blaivybę, ištvėrusiems
dėkoja, suklydusius tėviškais žodžiais įspėja ir kviečia atgailoti: „Man rodos,
kad iszgirden kalba mana ir parmanen nuludima mano, kaip waikai marnotrawni
pulste tuju prisz Diewa altoriaus ir wisi wienu balsu atlejdima nusidiejma
prašidami; atnaujenste sulaužita prisiega ir daugiau anejkojes pas židus
kelsite“...
Nemažiau
ir mums reikėtų subrusti į kovą su girtuokliavimu. Šiais laikais degtinė taip
pat daro labai didelius nuostolius turtui, sveikatai, ypač sielai.
Pasigėrusieji daugiausia nusikaltimų padaro. Tuo tarpu šiam reikalui
išleidžiami milijonai. Jei per metus parapija su 4471 parapijiečių prageria 75
000 litų, vietoje, kur nėra prekymečių, teismų, jokių įstaigų, į kurias žmonės
turėtų vykti savo reikalų atlikti ir galėtų ta proga išsigerti, — tai kita tiek
pinigų išleidžiama kitur, kur dažnai tenka vykti. Iš tiesų reikia prisipažinti:
mes skęstame — todėl reikia ieškoti gelbėjimosi priemonių.
Baigdamas
turiu priminti, kad Vyskupą Valančių žmonės šventu laikė, kad jo dorybės, ypač
tikėjimą ginant, karžygiškai reiškėsi; jo raštuose nieko daugiau, kaip tik
sveiką ir kilnų mokslą randam. Nenuilstamai Vysk. Valančius darbuojasi per savo
visą gyvenimą ir mirties patale dar rašo dvasinį savo vaikams testamentą,
ragindamas padoriai gyventi ir tvirtai laikytis katalikų tikėjimo. Jis pastebi,
kad netoli esąs nuo mūsų priešas ir pranašiškai kalba, kad sulauksim tos
gadynės, kada praslinks persekiojimai. Vysk. Valančius žada melsti už žmones ir
po mirties. Bet Jis prašė ir tikinčiuosius maldų. Tad melskimės, kad Viešpats
Dievas savo apaštalą už jo karžygišką Dievo meilę iškeltų ant mūsų altorių.
Pabaiga.
Pabaiga.
141
Alekna, 85—87.
142
Alekna, 103—110.
143
Ant, tret pasak., 453, 454.
144
Ten pat 397—400.
145
Suaug. žm. knyg., 195—19*?.
146
Alekna, 113.
147
Motiejus Valančius Žemaičių Vyskupas, Pastabos pačiam sau, doc. J. Tumas, 176.
148
Alekna, 88—98.
149
Ten pat 101.
160
Tėvynės sargas, 1901, Nr. 2. 3, B. 23, 24.
26
Alekna, 43—45.
36
Mat. XXII, 37, 38.
Rašyti komentarą