Vincas Borisevičius. Dorovinis elementas vyskupo Motiejaus Valančiaus kūryboje ir veikloje (IV)
Trečiąją teksto dalį rasite čia *** 1. Tėvų ir vaikų pareigos. Pirmiau, negu kalbėti apie tėvų pareigas, reikia kreipti dėmesį į ...
https://www.propatria.lt/2015/02/vincas-borisevicius-dorovinis-elementas_17.html
Pirmiau, negu kalbėti
apie tėvų pareigas, reikia kreipti dėmesį į sudarymą moterystės, nuo kurios
tinkamumo priklauso tinkamas vaikų auklėjimas.
Vysk. Valančius gina
moterystės laisvę. Tiesa, 1853 metais visai Vilniaus generalgubernatoriaus
teritorijai buvo įsakyta įspėti dvarininkus, kad jie nesikištų į savo
valstiečių moterystę, jei tą moterystę sudaro to paties pono valstiečiai,
tačiau šis parėdymas nebuvo skelbiamas viešai. Dvarininkai to įsakymo
nesilaikydavo. Vysk. Valančiui tekdavo dažnai valstiečius užtarti:
1. Nepaklausius
vienam dvarininkui, Vyskupas 1853.XI.21 kreipėsi į Kauno gubernatorių,
prašydamas sudrausti tą dvarininką, kuris nenorėjo leisti jo valstietei
ištekėti už jos sužadėtinio.
2. Vysk. Valančius
1854.1.2 panašiu reikalu įgaliojo Varnių dekaną, kad jis pakalbėtų su
dvarininku Vitkevičium.
3. 1851.XI.13 Šačių
kleboną įgaliojo valstiečius užtarti prieš dvarininką.
Be to, Vysk.
Valančius kartais kunigams įsakydavo palaiminti moterystę prieš dvarininkų
norą, jei iš jų nesulaukdavo atsakymo [81].
Žinom, kad moterystės
tokių asmenų, kurie skaistybės dalykuose prieš moterystę nebuvo ištikimi
Dievui, dažniausiai esti su nelaimėmis sujungtos. Pajunkimas elgtis prieš
prigimtį, ieškoti neleistinų malonumų nesibaigia ir sudarius moterystę; kartais
įsigytos ligos — priežastys moterystėje nesutikimų.
Vyskupo Valančiaus
laikais, kaip matyti iš paties Vyskupo Šv. Tėvui pranešimo, „žmonių papročiai
dori ir nepagadinti, retai didesnės nedorybės teatsitinka“ [82]; tų, ir taip
pat prieš jungtuvinių, nedorybių nedaug būdavo, bet vis dėlto šis tas
negeistino pasitaikydavo. Vyskupas Valančius labai stipriai reaguodavo į
įvairius pasikėsinimus išniekinti moteris arba mergaites. Būdamas Joniškyje ir
sužinojęs iš Linkuvos valstiečių, Kepalų dvaro žmonių, kad kareiviai gaudo
moteris savo geiduliams (1861.VI. 9 Nr. 1561). Vysk. Valančius rašo Vilniaus
generalgubernatoriui: „Iki paskutinės pajudintas taip nežmonišku kareivių
pasielgimu ir taip liūdnu raudojančių valstiečių likimu... pasiryžau pagalios
priimti duodamąjį man prašymą ir jį originale siunčiu aukštai viršininkiškai
Tamstos nuožiūrai, tikėdamasis, jog Tamsta nepaliksi be ištyrimo“.
Net sunkiais laikais
Vysk. Valančius reagavo, kada 1863 metais Zinėnų sodžiuje, Radviliškio
parapijoje, ir Mantviliškio sodžiuje, Šiaulėnų parapijoj, pristavas Grecovas,
išsiųsdamas į ištrėmimą valstiečius, siuntinėjo į sodžius dešimtininkus, kad
atvestų moterų patenkinti jo geiduliams. Moterys tada slapstėsi nuo Grecovo
miškuose. Vyskupas Grecovą skundė Kauno gubernatoriui, ir skundas buvo ne be
pasekmių. Gubernatorius tuojau įsakė Grecovą areštuoti ir jam pristatyti, kad
galėtų atiduoti jį teismui. Apie tai gubernatorius pranešė Vyskupui [83].
Vyskupas Valančius
gynė moteris ir nuo pasitaikomos dvarininkų sauvalės. Sužinojęs apie vieno
dvarininko ir jo kai kurių tarnų nedorą prievartavimą valstiečių moterų ir mergaičių,
Vyskupas (1854.X.9 Nr. 1462) smarkiai įspėjo kleboną, kad tokius dalykus
nepranešąs, ir pareikalavo oficialiai tai pranešti, kad būtų galima dvarininką
patraukti atsakomybėn. Klebonas (1854.X.30 Nr. 26) Vyskupui pranešė, kad
sauvalė sustabdyta ir kad dvarininkas tarnus nubaudė; dvarininkas gi prašąs leidimo
atvykti pas Vyskupą melsti pasigailėjimo.
Panašiai Vysk.
Valančius įsakė Kun. Grinauskui, kad jis nuvyktų pas vieną dvarininką, kuris
prievartavęs mergaites, nenorinčias pasiduoti mušdavęs, kankindavęs.
Dvarininkas parašęs pasižadėjimą, kad susitvarkysiąs [84].
Vyskupas Valančius
pakartojamai perserginėjo nuo mišrių moterysčių; katalikų su kitatikiais. Jis
aprašo, kaip Agota, nepaisydama tėvų įspėjimų, išteka už stačiatikio kareivio,
slaptai imdama šliūbą cerkvėje, ir paskui kokios ją ištinka nelaimės, o ypač
kaip „visur painiodamasi užsikrėtė pikta liga“ [85].
Toje pačioje
knygelėje aprašytas kitas atsitikimas: jungtuvės su liuterone gavus dispensą.
Pastaroji buvo net raštu pasižadėjusi vaikus krikštyti ir auklėti katalikiškai.
Deja, pirmiausia toji moteris pradėjo prikaišinėti vyrui už pasninkus, paskui
parsigabeno liuteres tarnaites, neužilgo pradėjo pyktis dėl sūnų krikšto
katalikų bažnyčioje, ir kito kūdikio sulaukus, pakrikštijo jį liuteroniškai,
pagaliau savo vyrą pametė [86].
Statistinės žinios
rodo, kad daugiausia suyra mišrių moterysčių. Per 1905/13 metus Vokietijoj iš
1000 moterysčių iširo katalikų 0,5; protestantų 1,5, žydų 1,8 ir mišrių
(protest. su katalikais) 3,4 [87].
Kurše mišrių
moterysčių klausimas buvo dar sunkesnis, nes protestantų daugumai esant,
katalikai lengvai pasiduodavo jų įtakai, vaikai dažniausiai būdavo auklėjami
protestantų tikėjime. Nenuostabu, kad taip būdavo, nes tokios moterystės
vykdavo be vyskupo dispensos ir be rašytinio pasižadėjimo vaikus auklėti katalikiškai.
Kuršas teko Žemaičių Vyskupijai tik nuo 1849 m . Vyskupas Valančius mišrių moterysčių
reikalu įsakė (1850.XI.14 Nr. 1628) griežtai laikytis Katalikų Bažnyčios
nuostatų [88].
Vysk. Valančius
sudarantiems moterystę duoda labai gražių patarimų. Svarbiausias dalykas —
moterystė turi išlikti tikrai šventa [89]; kad tai pavyktų, vedant reikia gerai
pažinti žmoną [90], einant šliūbo prašyti V. Dievą palaiminimo, atlikti šv.
išpažintį ir priimti šv-siąjį Sakramentą. Žemaičiuose taip ir būdavo [91].
Biržų apskrity to gražaus papročio nebuvo. Čia vestuvės būdavo sekmadienį;
jaunavedžiai atvažiuoja po sumos, dažnai išgėrę [92].
Iš blogųjų veiksmų
prieš vestuves Vysk. Valančius pažymi apkalbas ir šmeižimus, kuriuos turi
nukentėti jaunavedžiai. Juos tačiau nuteikia tų apkalbų nepaisyti [93].
Moterystėje
gyvenančių piešiamos gražios savybės: kantrybė net tada, kada kitas piktai
elgiasi, vengimas blogų išsireiškimų, vykdymas katalikiškų pareigų [94].
Dabartiniais laikais
reikėtų pageidauti ne tik šių nurodytų gražių savybių, bet ypač ir to, kad būtų
gerai pažįstamas imamasis asmuo. Dieve saugok, kad ne ištvirkavimas suvestų į
porą. Pareiškus neištikimybę Dievui, negalima manyti, kad vėliau būtų reiškiama
ištikimybė žmogui.
Vysk. Valančiaus
laikais nereikėjo tiek kalbėti apie moterystės tikslus; matyt, buvo gyvenama
katalikiškai. Dabar, vyraujant neomaltuzianizmui, mažėjant gimimams, moterystės
tikslus ir jos šventumą reikėtų daugiau aiškinti.
Pakalbėjus apie moterystės
sudarymą, reikia paminėti vieną svarbiausiąją tėvų pareigą — vaikų auklėjimą.
Vysk. Valančius
nurodo, kad vaikus reikia mokyti iš pat mažens, „vos pavelkinai žodžius
ištariančius“ poterių, įsakymų, sakramentų. Be to, rytais, vakarais, prieš
valgį ir po valgio prižiūrėti, kad pasimelstų; įdiegti jiems kantrybės,
klusnumo [95], reikale įspėti [96]. Vaikų knygelėje motina moko vaiką, kad
Dievui reikia dėkoti: „Tu dar nenumanai, kas tau davė tuos baltus marškinėlius,
kas suteikė tiek turto, kad aš galiu varškės virtinius su sviestu virti. Vis
tai geras Dievas mums tai davė“. Dievas davė šilumą, duoda lietaus, todėl gali
augalai augti, gyvuliai gyventi, mes maitintis.
Vaikų knygelė turėtų
būti kiekvienoje troboje. Motinoms palengvėtų sunki vaikų auklėjimo pareiga.
Pvz., straipsnelyje „Jonis ir kerdžius“ [97] vaikai mokomi teisingumo, be
reikalo nemušti gyvulių, tinkamai ganyti, atsargiai elgtis su ugnimi,
skruzdėlių nenaikinti.
Straipsnelyje „Geroji
Onelė“ [98] randam mergaičių gražius privalumus. Onelė niekad nepykdavo, niekad
netardavo negražių žodžių, dėl padarytos jai nuoskaudos niekam net nesiskųsdavo,
skanėstą gavusi dalindavosi su kitais, motiną užvaduodavo; norėdama ką paimti,
tėvų pasiklausdavo; nuvargusią motiną ramindavo, motinos pabarta pasakydavo:
„Motute, nepyk, aš kitą kartą taip nepadarysiu“; matydama motiną susierzinusią,
eidavo į kampą, atsiklaupusi melsdavo Dievą duoti motinai stiprybės;
susirgusiam šeimynykščiui patalynę pataisydavo ir švariais baltiniais
aprėdydavo; susirgusią svetimą mergaitę paruošė išpažinčiai; elgetas nuo šunų
apgindavo; vienai vargšelei nušašusiai, pusbasei, gyviu aptekusiai, tėvams
leidus, suruošė pirtį, švarius rūbus ir nagines davė; elgetos žaizdotas kojas
per keletą dienų beplaudama sugydė ir apvyniojo baltais autkojais. Elgeta
dėkojo Dievui ir prašė Dievą Onelei palaiminimo sakydamas: „Tėvynaitis, gavęs
ją, turės angelą, ne pačią“.
Iš Jadvygos
Bielskienės [99] pasimokys motinos, kaip elgtis su vaikais, kada jie įvairiais
klausimais jas apipila, su kokia kantrybe ir meile jiems reikia atsakinėti ir
kaip išspręsti painius teologinius klausimus, — pvz., apie Dievo galybę, kaip
Dievą reikia mylėti, ar Dievas mėgsta poterėlius; norint išspręsti painius
klausimus, ne svetimų reiklia klaustis, bet motinos; ten mokoma, kaip reikia
žaisti, kaip gailestingumą rodyti silpniems, gerais darbais nesigirti.
Įvairiose Vysk.
Valančiaus kūrinių vietose skaitom daug dar kitokių naudingų nurodymų vaikų
auklėjimo srityje, kaip antai: kad vaikai nebutų užuiti [100], kad būtų tinkamai
aprengti, nuprausti, sušukuoti, rankos baltos, nagai nupiaustyti, marškiniai
švarūs [101].
Gerai išauklėti
vaikai teikia tėvams paguodą. Geras sūnus pavaduoja savo tėvą: „Tėveli,
pasenterėjai per amželį, neįsipilk, ryto metą ilsėk kiek tinkamas, aš esmi
jaunas, galiu anksti kelti ir tėvelio žygius užeiti, tik iš vakaro papasakok,
ką nori, kad pirma nudirbtumėm“ [102].
Geras sūnus vykdo
tėvo valią ir tėvui mirus. Jis atiduoda tėvo skirtą pinigų sumą aptverti
parapijos kapams; turguje ilgai nebūna, reikalus atlikęs neina į smuklę, bet
važiuoja namo, su žmona gražiai sugyvena, jo namai pasidaro elgetų prieglauda;
jie ten apkopiami, išplaunami jiems baltiniai; būdamas bažnyčios maršalka,
padeda klebonui bažnyčios statyboje darbu ir pinigais, išrinktas sodos galva,
neima kyšių, nesididžiuoja, elgiasi visur sąžiningai. Gerai išauklėtas sūnus
seneliui tėvui parveža kunigą ir gydytoją, prižiūri šeimyną, ją myli, iš eilės
išleidžia šventadieniais į bažnyčią. Tasai padorus ūkininkas su savo žmona eina
kas mėnuo išpažinties, šeimyną ragina išpažinties, prieš valgį ir po valgio
papoteriauja [103]. Žiemos metu žmona su mergelėmis gieda. Nusibodus giedoti,
skaitomas Viešpaties Jėzaus ir šventųjų gyvenimas bei kitos knygos. Švintant
paprastai giedama „Sveika aušros žvaigždė šviesi“.
Padorus vaikinas,
čiuinus, išmintingas, degtinės negeriąs, nepiktas — sugebės mylėt savo moterį
[104].
Vyskupas Valančius
vaikų auklėjime ir neigiamus dalykus nurodo. Netikusi vaikų meilė, jei gailisi
ten, kur gailėtis nereikia. Pavyzdžiui, Plungėje besimokiusį sūnų vasarą ilgai
migdo, į lovą dar atneša valgyti; tėvai bijosi vaiką leisti paganyti, atsikėlęs
sūnus nesiprausia, nepoteriauja. Taip auklėjamas vaikas pradėjo ne tik gyvulius
mušti, bet ir piemenį. Motina visada apkaltindavo piemenį, ne sūnų. Vaikas ėjo
toliau. Jis pradėjo vaginėti pirmiausia daržoves, paskui ir kitus daiktus nuo
svetimų ir nuo motinos. Už vagystę pašalinamas iš Plungės mokyklos; tas pats
atsitiko ir Telšiuose: ir čia iš Bernardinų mokyklos už vagystę buvo pašalintas.
Visi šie darbai apvainikuoti paštininko nužudymu ir pinigų pasisavinimu. Už
pastaruosius nusikaltimus pakliuvęs į kalėjimą ir Sibirą, miniai girdint,
pasakė motinai šiuos žodžius: „Oi motin, motin, kad tu būtum mane gerai
perplakusi už dviejų berlinkų pavogimą, nebūtumėm atėję prie tokio galo“ [105].
Straipsnelyje „Mikė
melagėlis“ nurodoma, kiek žalos daro melas. Mikės melais apsigavusieji žmonės,
esant ir tikram pavojui, nebetikėjo.
Nors Mikė šaukė, kad
vilkas bandą apniko, niekas neatėjo gelbėti. Tuo tarpu vilkas karvei rietus
išplėšė, veršį nuvilko [106].
Toje pačioje
knygelėje skaitome apie vieno vaiko keiksmus. Vaiko keikūno doras ūkininkas
nenori samdyti bijodamas, kad vaikus keikti neišmokytų. Keikūno vengia net jo
paties draugai [107].
Neauklėjamas vaikas,
vardu Andriukas, vos 6 metus eidamas, supykęs drožia merginai per kaktą; motina
ne vaiką subarė, bet merginą. Neužilgo vaikas pradėjo gainioti su lazda vištas,
paršus, ir du viščiukus užmuša; vėliau iškerta karvei akį, veršiui koją
padaužia ir kasdien mušasi su piemenimis. Andriukas, parginęs gyvulius, botagu
pradeda čaižyti šeimynykščius. Vieną kartą, jau 14 metus eidamas, jis sumušė
merginą. Motina už tai paėmė už plaukų, Andriukas gi rėžė motinai kumščia į kuprą.
Motina pasirgus neužilgo mirė [108].
Vysk. Valančius
pastebi, kiek įvairios ydos padarė eibių: išmokęs žudyti skruzdėles,
paukštelius, pasidaro žiaurus gyvuliams [109], negailestingas žmonėms [110].
Vaikai per neklausymą vos nepalydėjo gyvybės [111].
Vysk. Valančius,
nurodęs tėvams teigiamąsias ir neigiamąsias auklėjimo priemones, įspėjęs vaikus
apie žalingumą ydų, primena tėvams vaikų mokymo reikalą. Ragina jis tėvus
išmokyti savo vaikus rašyti ir skaityti [112], mokslus einantiems vaikams
primena nepamiršti religinę praktiką [113], praktiškų darbų naudingumą, — pvz.,
siuvėjystės [114], ratdirbystės, kalvystės, kailiadirbystės, o mergaitėms
austi. Nurodoma, kaip pažinti vaikų palinkimą į minėtus darbus [115].
Kas apie auklėjimą
yra pasakyta Vysk. Valančiaus, tą patį kalba 1372 Kanono 1 §-as: „Fideles omnes
a pueritia sunt instituendi ut non solum eis tradatur quod catholicae religioni
morumque honestati adversetur, sed praecipium iustitutio religiosa ac moralis
locum obtineat“, vadinasi, vaikai nieko neturi girdėti prieš tikėjimą ir dorą,
bet religinis ir moralinis elementas turi užimti svarbiausią auklėjime vietą.
Su gailesčiu tačiau reikia konstatuoti, kad šiandien Lietuvoje auklėjimu
mažiausia rūpinamasi. Kad taip yra, matome iš pasekmių. Kaskart daugiau
ištvirkaujama, bažnytinės pareigos keičiamos pasilinksminimais, nešvariais kinų
paveikslais. Kaip J. E. Telšių Vyskupas rašo XX Amžiuje (1939 m . Nr. 28 ir 29),
reikia perauklėti jaunimą. Tegu tėvai atliks Vysk. Valančiaus nurodomas
pareigas, bus daug padaryta.
Prie IV-jo Dievo
įsakymo reikia priskirti įvairius luomų santykius.
2. Kaip Vysk.
Valančius žiūrėjo į luomų skirtumus, matyti iš jo laiško, rašyto (1857.V.15 Nr.
871) vienam kanauninkui. Pastarasis buvo susirūpinęs, kad jo giminietė,
bajoraitė, nori ištekėti už valstiečio. Vyskupas jam atsakė žinąs, kad pasaulio
akyse bajorės ištekėjimas už valstiečio nėra tinkamas dalykas. Vyskupas supratęs
taip pat ir jo kaip giminės rūpestį. „Religijos tačiau akyse panašioms
moterystėms priekaištų daryti negalima, ypač jei jaunosios tėvas, taigi
artimiausias globėjas sutinka. Todėl nieko nepadės Tamstos priešinimasis, kaipo
klebonas turi leisti jiems susijungti“ [116].
Vysk. Valančius,
luomų skirtumo nedarydamas, kunigams bendraraščiu (1859.X.17 Nr. Nr. 2111—2129)
primena vengti netaktų vieno ar kito luomo (valstiečių ir dvarininkų)
atžvilgiu, bet kartu esąs įsitikinęs, kad kunigai „skleidžia santaiką, meilę,
vienybę ir savitarpį pasitikėjimą įvairių luomų“ [137].
Iš tiesų Vysk.
Valančius mylėjo visus, — tiek valstiečius, tiek dvarininkus, — Evangelijos
dvasioje. Kaip prel. Račkauskas rašo Tėvynės Sarge [118], Vysk. Valančius buvo
labai populiarus. „Žemesnioji ypač luoma, praščiokai, dar labiau maži kūdikiai
visados ir visur galėjo prie jo prieiti, visuomet būdavo maloningai priėmami...
Žmonės taip prie jo prisirišo, mylėjo, religiškai klausė jo perspėjimų ir
turėjo jį už šventą“.
Vysk. Valančius
mylėjo savo aveles, bet joms ir nepataikavo. Kada baudžiava buvo panaikinta
(1861), valstiečiai turėjo dar du metus dvarininkams tarnauti. Vyskupas
1861.V.29 išleidžia bendraraštį (Nr. 1527— 1544) ir skatina laikytis padarytų
sutarčių, laukti ramiai baudžiavos galo [119].
Dvarininkus įspėja
dėl darbininkų išnaudojimo, dėl šventomis dienomis darbininkų varymo į darbą.
Šiuo reikalu įspėjamas (1850.X.21) Burbiškio dvaro savininkas Jankevičius; per
Utenos dekaną (1854.X.30 Nr. 1860) įspėjamas Ovantos dvaro savininkas
Pomarnackis; įspėjamas Antaševo dvaro savininkas. Apie pastarąjį Vysk.
Valančius 1858 m .
rašė net Kauno gubernatoriui.
Vysk. Valančius
užtardavo darbininkus ir dėl kitokių dvarininkų sauvaliavimų. Pavyzdžiui,
Vėžaičių dvaro savininkas Eduardas Volmeras buvo įsakęs valstiečiams iš Gargždų
šventadieniais grįžti žiemos metu vieną valandą, vasaros metu dvi valandas prieš
saulėleidį. Tai buvusi savotiška priemonė blaivybei palaikyti. Vyskupas,
nepaisydamas gerų Volmero tikslų, rašė jam, kad atleistų valstiečius nuo
nemalonaus tikrinimo dvare [120].
Vysk. Valančius
darbdaviams primena teisingai atsiteisti darbininkams, nesumažinti algos už
netyčia padarytą nuostolį, už ligos laiką. Primena taip pat susirgusį
šeimynykštį lankyti, rūpintis jo reikalais. Be to, doras darbdavys turėtų
apsižiūrėti, kad jo šeimynykščiai neturėtų žalingų pajunkimų, ypač kad
negirtuokliautų, nevagysčiautų, net nerūkytų [121].
Vysk. Valančius,
kalbėdamas apie gerą ir sąžiningą Stapą, primena darbininkams, kad žmogus
taupydamas, negerdamas gali įsigyti
turtelį. Juo labiau tokiam žmogui sekasi, jei jis nesibrangina, jei valgyje
išmonių nedaro. Tokiam žmogui niekad darbo netrūksta [122].
Vysk. Valančius,
pasakodamas apie ištikimą ir dorą Magdę, nurodo, kokios turi būti tarnaitės
savybės. Darbininkė siunčiama turi neatsikalbinėti, nesiraukyti, negaišti, dėl
valgio nekalbėti, dirbti lygiai, ar kas mato ar ne, piktų žodžių netarti, savo
religinių pareigų neapleisti, ypač stengtis mėnesinę išpažintį atlikti, gražiai
elgtis su žmonėmis ir gyvulėlių nedaužyti [123].
Vysk. Valančius
nepamiršta ir gerų dvarininkų arba ūkininkų. Štai „Palangos Juzėje“ [124]
skaitome apie Šateikių dvarininką Pranciškų Plioterį: „Yra tai vyras geras,
prieinamas, nepasipūtęs. Turi vaikų, augina juos dievobaimingai ir žada
išmūryti Šateikiuose bažnyčią“. Taip pat „gailestingos ponios Elžbietos
asmenyje matom tikrą motiną savo tarnaitei Liudvelei. Už pastarosios sąžiningą
darbą, už priežiūrą ligoje testamentu paliko pustrečio tūkstančio muštinių ir
pasirinkti dar vieną daiktą“ [125].
Tai gražus socialinio
klausimo Valančiaus laikais išsprendimas. Juk jei žmogus iš savo darbo
užsidirba turtelį, matyt, jo gautas atlyginimas buvo teisingas, jis atitiko
darbo vertę. Šv. Tėvas Leonas XIII savo enciklikoje „Rerum novarum“ [126]
pažymi, kad esant normalioms prekybos ir pramonės sąlygoms, — galima pridurti,
ir ūkio sąlygoms, — teisingumas reikalauja, kad rūpestingo darbininko algos
pakaktų jam tinkamai išsilaikyti — kitaip, darbininkas turėtų prašyti išmaldos.
Tinkamas išsilaikymas apima: maistą, rūbus, sveikatai nekenksmingą butą,
šventadienių šventimą, aprūpinimą ligoje ir senatvėje.
Nurodytas darbininko
gaunamasis atlyginimas, žinoma, tada toks gali būti, kada darbdaviai gyvena
taip pat normaliose sąlygose. Be abejo, mokestis darbininkui turėtų tada sumažėti,
kada darbdaviams grėstų pavojus turėti didelių savo turto nuostolių. Būtų
neteisingas, pavyzdžiui, darbininko reikalavimas, jei jam algą išmokėjus,
kitiems šeimos nariams proporcingo iš jų darbo pelno ūkyje neliktų.
Kaip turėtų būti
išspręstas atlyginimo klausimas tokiam darbininkui, kuris turi šeimą?
Žmonos atitinkamas
darbas ir vaikų proporcingas jų jėgoms darbas, kartu su vyro darbu, turėtų būti
tiek atlyginamas, kad pakaktų visai šeimai tinkamai išlaikyti. Šv. Tėvas Pijus
XI irgi taip sprendžia atlyginimo klausimą, pabrėždamas tik, kad nedera
moteriai ir vaikams duoti tokių darbų, kurie nebūtų suderinti su motinos
pašaukimu ir vaikų jėgomis bei auklėjimu: „ ... nefas est infantili aetate,
feminaque debilitate abuti. Domi potissimum vel in iis, quae domui adiacent,
matresfamilias operam navent suam, in domesticas curas incumbendo! Pessimus
vero est abusus et omni conatu auferendus, quod matresfamilias ob patris
salarii tenuitatem extra domesticos parietes quaestuosam artem exercere
coguntur, curis officiosque peculiaribus ac praesertim infantium institutione
neglectis“ [127].
Trumpai tariant,
sunku būtų daugiau ką pridėti prie Vyskupo Valančiaus socialinio klausimo
sprendimo. Esminiai dalykai yra paliesti.
Kalbant toliau,
reikia dar pažymėti, ko Vyskupas Valančius reikalavo iš elgetų. Antrame
skyriuje šis klausimas yra paliestas: ten buvo pasakyta, ką mums įsako meilės
dorybė. Čia reikia pastebėti elgetų pareigas.
Vysk. Valančius
reikalauja iš elgetų, kad jie nebūtų apsimetėliai, kad išmaldomis būtų
pasitenkinę, kad surinktus pinigus neneštų į smuklę arba duonos neiškeistų į
degtinę, kad būtų mandagūs, nebaugintų silpnesniųjų, kad Šv. Sakramentų eitų,
kad maisto pakankamai pasirinkę nustotų elgetauti [128].
Gaila, kad Lietuvoje
elgetų klausimas nėra išspręstas. Jie visi turėtų turėti vietą prieglaudose;
tada išnyktų bent didelė dalis visokių apgaudinėjimų. Juk žinomi tokie
nenormalumai, kad žmona iš savo aklo vyro elgetos kasdien reikalauja kelių litų
kokainui arba kitam panašiam dalykui, kurį moteris sunaudoja. Pasitaiko matyti
elgetų peštynes atlaidų metu arba atlaidams pasibaigus.
Baigiant apie luomų
pareigas kalbėti, reikia dar šį tą pasakyti apie kunigus.
3. Kunigai, kaip jau
žinom iš pirmųjų skyrių, buvo Vysk. Valančiaus sumanymų vykdytojai. Jie rūpinosi
mokyklomis, kai kurie mokyklose dirbo. Sukilimo metu kunigai daug turėjo
pergyventi. Daugelis jų nukentėjo. Nenoriu spręsti klausimo, ir čia būtų ne
vieta, dėl ko kunigai nukentėjo. Neabejotina tačiau, kad jų ne vienas nukentėjo
dėl grynai tikybinių, savo pašaukimo reikalų. Liesdami blaivybės klausimą,
matysime, kiek ten kunigai dirbo. Čia noriu paliesti tuos dalykus, kurie
kituose skyriuose nebus tilpę.
Vyskupas Valančius
kunigus, reikalui esant, užtardavo dvarininkams ir rusų valdžiai, bet
nusikaltusius nubausdavo.
Tiesa, Vysk.
Valančius Bažnyčiai užsipelniusiems dvarininkams leisdavo kartais pasirinkti
kunigą, ir jei jis būdavo tinkamas, jį paskirdavo, kur būdavo prašomas. Tačiau
dvarininkams neleisdavo kištis į bažnyčios valdymą, neteisėtus dvarininkų
reikalavimus perkelti kunigus, Vysk Valančius atmesdavo pabrėždamas, kad
kunigus kelti yra vyskupo teisė [129].
Vysk. Valančius,
kunigus užtardamas, rašė prašymą net carui Aleksandrui II-jam [130]. Kadangi
gimnazijų kapelionų atlyginimas buvo nepakenčiamas, — jie gaudavo per metus vos
170 rublių, — Vysk. Valančius keliais atvejais šiuo reikalu rūpinosi. Jis rašė
1) (1850.IV.3 Nr. 675) Vilniaus mokslo apskrities globėjui, 2) Dorpato mokslo
apskrities globėjui tais pačiais metais (Nr. 676) ir 3) Vidaus Reikalų
Ministrui (1850.IV.8). Iš pastarojo (1850.VII.26 Nr. 1933) susilaukė net
įžeidimo. Tik 1859 m .
kapelionų klausimą pavyko tinkamiau išspręsti, bet vis dėlto kapelionas nebuvo
sulygintas su šventiku [131].
Sukilimo metu
nubaustais kunigais Vysk. Valančius taip pat rūpinasi. Kur reikia, tačiau,
Vysk. Valančius sudraudžia kai kuriuos kunigus ir pabaudžia. Pvz., sužinojęs,
kad kai kurie kunigai, valdžios padedami, norėjo įsigyti geresnes vietas prieš
vyskupo valią, Vysk. Valančius (1864. X1.22 Nr. 1788) išleidžia bendraraštį, kuriame
persergi nuo to nusižengimo, vadindamas jį simonija, ir jo atleidimą sau
rezervuojasi [132].
Vyskupas duoda
nurodymų apie viešas atgailas [133], nustato kalėdojimo tvarką [134];
rūpindamasis drausme, keletą kunigų nubaudžia, bet nubaustų kunigų, kaip matyti
iš 1862 m .
Vyskupo pranešimo Šv. Tėvui, nėra daug [135].
Rusų valdžia buvo
uždraudusi vienuolynams į naujokyną priimti jaunuolius, buvo suvaržiusi ir visą
esamų vienuolių gyvenimą. Vysk. Valančius (1857.III.1 Nr. 482) prašė Mogilevo
Arkivyskupą Žilinską, kad jis rūpintųsi, jog valdžia leistų vienuolynams
tvarkytis pagal savo nuostatus. Žinoma, Arkivyskupas Žilinskas tuo reikalu
kreipėsi į Vidaus Reikalų Ministrą, bet, deja, nieko nelaimėjo [136].
Be kitų kunigo gerų
savybių, kurios buvo primintos pirmiau, Vysk. Valančius nurodo, kad kunigo
darbo pasisekimas priklauso nuo pasiaukojimo, kad kunigą, savo pareigas einant,
negali gąsdinti nei naktis, nei audra [137]. Kunigo gerumas [138], nuolankumas,
atgailos dvasia pastoracijoje tikrai duoda gerų vaisių [139].
Baigus kalbėti apie
luomų santykius, lieka dar pakalbėti apie susivaldymą, kuris tvarko kūno
malonumus ir stiprina valią. Apie kūno malonumus, kiek Vysk. Valančiui
reikėdavo į dvarininkų išsišokimus reaguoti, jau kalbėta. Čia gal tik reikėtų priminti
Vysk. Valančiaus testamentą [140], kuriame raginami jauni žmonės sudaryti moterystę.
Vysk. Valančius ne kitais sumetimais darė šią pastabą, kaip tik norėdamas, kad
žmonės būtų dori. Lieka pakalbėti apie susilaikymą nuo gėrimo. Valgyje Vysk.
Valančiaus avelės, bent jų dauguma, kaip jau žinome, buvo tvarkingos.
Penktąją teksto dalį rasite čia
Penktąją teksto dalį rasite čia
81. Alekna, 121, 123.
82. Ten pat 35.
83. Alekna, 119—121.
84. Ten pat, Vysk. Valančiaus raštų
datos: 1854.VIII.14, Nr. 1170; 1855.IV.16, Nr. 556; 1857.XII.21, Nr. 2109.
85. Paaug. žm. knyg., 233—238.
86. Ten pat 217—225.
87. Lexikon fūr Theologie und Kirche,
Buchberger, III, 574.
88. Alekna, 40, 41.
89. Ten pat 21, 22.
90. Paaug. žm. knyg., 179.
91. Palang. Juzė, 351.
92. Ten pat 308.
93. Suaugusių žmon. knyg., 181, 198.
199; ten pat 347.
94. Ten pat 182, 225—233.
95. Vaikų knyg., 67, 92.
96. Ten pat 5.
97. Ten pat 7.
98. Ten pat 25—29.
99. Vaikų knyg., 88—92.
100. Ten pat 21.
101. Suaugusių žmon. knyg., 200.
102. Ten pat 174.
103. Suaugusių žmon. knyg., 181—187
104. Palangos Juzė, 349.
105. Vaikų knyg., 13—20.
106. Ten pat 22, 23.
107. Ten pat 31, 73.
108. Antan. tret. pasak., 393—395
109. Vaikų knyg.. 32.
110. Ant. tret. pasak.. 394.
111. Vaikų kn., 35—37.
112. Paaugusiu žm. knyg . 173.
113. Vaikų knyg., 95.
114. Palang. Juzė. 252—256.
115. Paaug. žmon. knyg., 103—105.
116. Alekna, 123.
117. Alekna, 128.
118. Tėvynė Sargas, 1901, Nr. 2 ir 3.
B., 11, 12.
119. Ten pat 129.
120. Alekna, 123—126.
121. Paaug. žmon. knyg., 183.
122. Ten pat 101.
123. Vaikų knyg., 61, 62.
124. Palang. Juzė, 270.
125. Vaikų knygelė, 84, 85.
126. Rerum novar., išleista 1891.V.15.
127. Quadragesimo anno, n. n. 29—32.
Panašiai enciklikoje Casti connubii.
128. Paaug. žm. knyg., 125—128.
129. Alekna, 26.
130. Ten pat 145.
131. Ten pat 76—78.
132. Ten pat 167.
133. Ten pat 23.
134. Ten pat 17.
135. Alekna, 34, 35.
136. Suaug. žm. kn., 175.
137. Žem. wisk., 39.
138. Vaikų knyg., 10.
139. Vaikų kn., 98.
140. Alekna, 273.
Rašyti komentarą