Vincas Borisevičius. Dorovinis elementas vyskupo Motiejaus Valančiaus kūryboje ir veikloje (III)
Vincas Borisevičius. Dorovinis elementas vyskupo Motiejaus Valančiaus kūryboje ir veikloje (II) *** Religijos arba maldingumo dor...
https://www.propatria.lt/2015/02/vincas-borisevicius-dorovinis-elementas_14.html
***
Religijos arba maldingumo dorybė žmogų skatina teikti Dievui, kaip Aukščiausiam mūsų Viešpačiui, garbę. Toji dorybė mums įsako daryti Dievo atžvilgiu tokius darbus, iš kurių būtų matyti mūsų nuo Dievo visiškas priklausomumas. Anot šv. Tomo Aq. [69], religija arba maldingumas yra speciali dorybė, turinti savo specialų gėrį, būtent, teikti Dievui tinkamą garbę kaip kilniausiai Esybei. Jei žmonėms teikiama nelygi pagarba, — pvz., tėvui, valdovui, pavaldiniams, — nes gi tos pagarbos dydis saikomas asmenų kilnumu, tai juo labiau Dievui turi būti teikiama visai skirtinga pagarba.
Ypatingi religijos dorybės veiksmai pagal šv. Tomą Aq. [60]
yra Dievui pasiaukojimas, malda, pagarba, auka, įžadai, priesaika... Šventų
dienų saugojimas... Ne apie visus tuos veiksmus teks kalbėti. Imsiu tik tuos
veiksmus, kurie Vysk. Valančiaus yra paliesti.
Svarbiausias religijos veiksmas, kurį Vysk. Valančius labai
dažnai akcentuoja, yra malda, kurią šiaip aptaria: „Malda yra tai šnekesys su
Viešpačiu Dievu... todėl su Aukščiausiu norėdamas byloti, turi klauptis,
persižegnoti, sudėti rankas, pakelti širdį prie geriausio Dievo ir tą tematyti,
ką kalbi“ [61].
Prie maldos apibrėžimo yra nurodyti proto ir valios
veiksmai. Protas neturi būti išorinių veiksmų kliudomas. Tai geriausiai
pavyksta, kada žmogus klūpo, rankos nieku neužimtos, kada susikaupęs mąsto, ką
kalba. Valia savo pareigą atlieka, jei ji turi norą pakelti širdį Dievop,
vadinasi, kada nori Dievą pagerbti.
Sedos klebono Raubickio lūpomis vaikai mokomi mylėti
Šv-siąją Panelę. Klebonas, grįždamas iš Židikų atlaidų, pakalbino vaikus, davė
jiems pyragų, o iš vienos mergaitės, siūlydamas meduolį, prašė gėlių, kurias jį
laikė rankoje. Mergaitė jų nedavė, nes norėjo apkaišyti Šv-sios Panelės
statulą. Klebonas pagyrė mergaitę, padėjo kaišyti statulą ir kartu su vaikais
sugiedojo Sveiką Mariją [62]. Ta malda vaikus pamokė, kad ne pačią Šv-siąją
Panelę reikia prašyti malonių: Ją prašome, kad žmones tik užtartų Dievui.
Malda turi būti kalbama įvairiems reikalams: mirties valandą
[63], ieškant paguodos varge [64], prašant Dievą atitolinti ligas [65],
dėkojant Dievui už dovanas [66].
Vyskupui Valančiui buvo labai svarbu įdiegti žmonėms šv.
Mišių meilę. Ši pareiga užakcentuojama įvairiuose jo kūriniuose. Žinodamas,
pavyzdžiui, kad Biržų parapijos jaunimas net pirmą Sekminių dieną neina į
bažnyčią, bet į smuklę girtuokliauti, ir tai daro matydami kalvinus taip
darant, Vysk. Valančius Palangos Juzės lūpomis prataria: „Na, vaikai, kad
kalvinai eis į pragarą, jūs ar norėsite drauge keliauti?“ [67].
Šv. Mišių klausymo svarbą Vysk. Valančius pabrėžė, kunigams
įsakydamas net šiokiomis dienomis laikyti šv. Mišias skirtą valandą [68].
Ne tik Mišių reikalu buvo įsakymas. Vysk. Valančius įsakė,
kad matutinum ir mišparai būtų
laikomi visoje vyskupijoje, vadinasi, ir iš Vilniaus Vyskupijos priskirtoje
Žemaičių Vyskupijos dalyje. Jis įsakė prieš sumą giedoti „Pulkim ant kelių“;
mėnesinėmis brolijų dienomis sumą laikyti prie išstatyto Šv-siojo Sakramento;
gavėnios metu atlaikyti žmonėms trijų dienų rekolekcijas; kad kunigai ypač
gavėnios metu mokytų katekizmo [69].
Be to, Vyskupas Valančius rūpinosi iš šventadienių iškelti
jomarkus į paprastas dienas. 1851 metais jis kreipėsi šiuo reikalu į Vilniaus
generalgubernatorių. Kadangi šį kartą prašymas liko be pasekmių, antrą kartą
tam pačiam generalgubernatoriui rašė 1859 m . Jomarkai buvo panaikinti
šventadieniais: Kaune, Ukmergėje, Kėdainiuose, Vydžiuose, Salake, Dusetose,
Rokiškyje, Žeimelyje, Joniškyje, Šilelyje ir kitur. Prašant tačiau žydams ir
kai kuriems krikščionims, jomarkai vėl buvo sugrąžinti į sekmadienius; toks
buvo skirtumas, kad jie galėjo prasidėti tik po pamaldų.
Išganytojas skatino visus savo mokinius atgailoti ir savęs
išsižadėti: „Jei kas nori eiti paskui mane, teišsižada pats savęs, tegul
kasdien neša savo kryžių ir teseka mane“ [71].
Kristus savo kančia paliko mums pavyzdį. Dievui todėl
pagarbą galime pareikšti, aukodami jam savo nelaimes. Taip Vysk. Valančius
Suaugusių žmonių knygelėje pasakoja apie padorią šeimą, kurios pavasarį kruša
išmušė javus, rudens metu linus beminant sudegė trobos. Toji šeima buvo labai
nusiminus, iki vieną šventadienį sutiko elgetą ir išgirdo iš jo, kad jam visada
gerai esą, visko esąs pertekęs. Klausiant kaip jo pasakymą suprasti, elgeta
atsakęs: „Ką tik Viešpats man suteikia, kuo mane perleidžia, tuo visuomet
tenkinuosi ir vis tai už gerą priimu. Kad badas, šaltis ir lytus mane vargina —
garbinu Viešpatį. Kad ligas, skausmus ir nelaimes užleidžia — tomis
džiaugiuosi. — Jei kas man gerai daro — sakau dėkui Viešpačiui; jai kas mane
prispaudžia, persekioja, prikaišinėja nebūtus daiktus — ir tuo nesibaidau. Dėl ko
tai? Dėlto jog vis tai eina iš Viešpaties rankos, o kas eina iš geriausio Dievo
rankos, negali būti piktas“. Tas pašnekesys sustiprinęs šeimą, kuri prieš
Švenčiausios Sopulingos Motinos paveikslą savo nelaimes paaukojo Dievui ir
pasiryžo kentėti ką tik Dievas leis [72].
Dievą pripažinti savo valdovu galime ne tik priimdami Jo
atsiųstuosius skausmus, bet ir nuo savęs šį tą paaukodami. Vysk. Valančius
Palangos Juzėje nuteikia žmones pasninkui. Jis kalba, kad žemaičiai pasninkus
stipriai laiko: žuvies negaudami, silkes perkasi. Aukštaičiai taip pat pasninką
laiko. Jų gavėnios valgiai yra: pupienė, žirnienė, bulvienė, grucė. Visus tuos
valgius baltiną kanapių pienu. Kai kas turįs slėgtų rudmėsių, silkių, aliejaus.
„Pieno o dar labiau mėsos gavėnioj niekas neragauja... Nė ligonių negali
priversti idant įžagtų“. Kūčioj iki vakaro net alkani būna. Gavėnios metu net
pasilinksminimų nesą. Ir meškininkai katalikai, atsivedę meškas, jų nešokdiną
[73].
Pasninkams dispensų žmonės neprašydavo. Jei kam reikalinga
tokia dispensa, primenama, kad ją galima duoti, tik esant rimtai ir tikrai
priežasčiai [74].
Dabar Lietuvoje pasninkas virto praeities dalyku.
Nepasninkauja inteligentai — daugelis ir kaimiečių nepasninkauja. Čia mums
reikėtų akcentuoti pasninko naudą prefacijos žodžiais, kad Deus corporali ieiunio vitia comprimit, mentem elevat, virtutem largitur
et praemia.
Vysk. Valančius nepamiršta ir neigiamų religijai dalykų. Tuo
metu labai smarkiai tikėta burtais, todėl žmonės nuo jų perspėjami.
Krikščionybę įvedant, Lietuvoje tuoj pradėti burtai
naikinti. Prie Nevėžio, kalba Vysk. Valančius, pirmiausia užgesinta šventoji
ugnis, išžudyti žalčiai ir gyvatės, kurie buvo gerbiami kaip dievai. Žemaičiai
įsitikino, kad tie daiktai niekam neverti, jei jie karaliui Jogailai už
išniekinimą net atkeršyti negali.
Vysk. Valančius, norėdamas žemaičius atpratinti nuo burtų,
savo laiške įrodinėja, kaip jie, žemaičiai, įvairių išnaudotojų yra klaidinami.
Žmones apgaudinėdavo dažniausiai burliokai ir čigonai. Burliokai išsigalvojo
įkalbėti žmonėms, kad jų namuose esą piktųjų dvasių. Tatai įrodyti stengdavosi
taip: jei meška, kurią burliokai vedžiodavos, neis į trobą, bus ženklas, kad
piktųjų dvasių yra. Meškos būdavo išdresuotos: stipriau patrauktos
spyriuodavosi ir neidavo. Už „išvarymą piktų dvasių“ meškininkai burliokai
reikalaudavo 15 rublių. Išvarymo apeigos būdavo tokios: burliokas jau įvesdavo
mešką, išsiimdavo 3 žvakeles, jas uždegdavo, išpešdavo meškos keletą plaukų ir
svilindavo kiekviena žvake. Paskui meškos plaukų žiupsnelį mesdavo į šukę ir
smilkydavo. Iš knygos „skaitydavo“, kad ir nemokėdamas skaityti. Pagaliau
išgręždavo sienoje skylelę, į kurią įdėdavo meškos gaurų, paskui su vašku ir su
pakala užkaldavo sakydamas: „Pakol ta pakala neiškris, patol piktos dvasios
nedrįs įeiti į tuos namus“ [75].
Sužinojęs Vyskupas apie šiuos burtus ir žmonių išnaudojimą,
1856 metais liepė pranešti žmonėms, kad leidžiantieji meškininkams šventinti
namus užsitraukia rezervatą, nuo kurio atleisti galės tik Vyskupas [76].
Panašiai kaip meškininkai elgdavosi ir čigonai. Įdomiai
aprašo Vysk. Valančius vienos čigonės pasielgimą su ūkininke. Čigonė prašo
sviesto. Moteriškė aiškina, kad per karščius karvės užtrūko, ir sako sviesto
neturinti. Čigonė tada prašo parodyti grietinę, nes norinti pažiūrėti, „bene
kokios piktos akys pagadino tamstai grietinę?“ Moteriškė, kad ir nenoromis,
parodė grietinę čigonei, kuri pažiūrėjusi tarė: „Ar matai, ponytaite, kiek ant
tos grietinės yra puškelių? Vis tai piktos akys padarė! Meldžiamoji, nevalgyk
tos grietinės... susirgsi, liga sutrauks tamstą į kamuolį“.
Šeimininkei paklausus, kur ji turinti dėti tą grietinę,
čigonė patarė supilti į jos raugtinėlę, su kuria nunešianti į balą... tada
dingsiančios visos nelaimės, o grietinės paskui turėsianti apsčiai [77].
Be meškininkų ir čigonų burtų, ir patys žmonės turėję taip
pat įvairių burtų: pavyzdžiui, vaikinai semia nuo kelio žemių ir jomis barsto
pievas, kad kurmiai tų pievų negadintų. Merginos šv. Jono naktį eina į upę ar į
kūdrą plautis, skalbti savo drobinius, ten šukuojasi. Vis tai daroma, kad tais
metais vyrus gautų. Moterys kai kur „sugebančios varduoti gumbus, skaudulius“.
Jei kam dingsta daiktai, eina klausti burtininką. Šiuos ir kitus burtus
aprašęs, kunigams primena, kad jie tų burtų beprasmiškumą aiškintų žmonėms
[78].
Pas mus ir šiais laikais, ne tik liaudyje, bet ir
inteligentuose, burtų netrūksta. Kai kurie iš jų net ir labai žalingi, — pvz.,
spiritizmas: jis yra jau savotiška tikybinė sekta, kurios mokslas nėra
suderinamas su šv. katalikų tikėjimu. Spiritizmas yra pasmerktas [79].
Liaudyje dar ir dabar pasitaiko panašių dalykų, kaip kad
Vysk. Valančiaus laikais yra buvę Kaltinėnų parapijoj. Tada žmonės labai
smarkiai lankydavo Rutenų miške V. Jėzaus statulą, šventadieniais net Mišių
neklausydami. Vysk. Valančius įsakė Kaltinėnų klebonui tą statulą, žmonėms
nežinant, perkelti į bažnyčią [80]. Taip žmonės kartais elgiasi, tinkamai
nesuvokdami tikėjimo dalykų arba esant ypatingos reikšmės priežasčiai. Kalbant
apie burtus, kunigams reiktų nepamiršti 1261 kanono.
Iki šiol svarstytosios dorybės paremtos trimis pirmaisiais
Dievo įsakymais. Tiesa, ne apie visus dalykus čia kalbėta, nes Vysk. Valančiaus
jie taip pat ne visi liesti: jie tada nebuvo aktualūs. Šiais laikais mums
reikėtų susirūpinti daromomis melagingomis priesaikomis. Teismuose labai dažnai
pasitaiko, kad žmonės, net praktikuoją katalikai, melagingai prisiekia. Telšių
Vyskupijoje periurium in indicio yra
net rezervuotas Ordinario loci. Be
to, Viešpaties Dievo ir Šv-sios Panelės vardas prie kiekvieno žodžio be jokios
pagarbos tariamas.
Toliau reikėtų kalbėti apie moralines dorybes ir pareigas,
kurios išplaukia iš IV Dievo įsakymo: apie tėvų ir vaikų pareigas, luomų
santykius, pareigas ir kunigus.
Ketvirtąją teksto dalį rasite čia
Ketvirtąją teksto dalį rasite čia
69. 2a—2ae, qu. 81, a . 4.
60. Ten pat, qu.
82—91.
61. Vaikų knyg., 69,
5.
62. Vaikų knyg., 12.
63. Paaug. žmon.
knyg., 178.
64. Vaik. knyg., 83.
65. Žemaitiu wiskup.,
19.
66. Paaug. žm. kn.,
200.
67. Pal. Juz., 307.
68. Alekna, 16.
69. Alekna, 17.
70. Alekna, 24, 25.
71. Luk. 9, 23.
72. Paaug. žmon.
knyg., 202, 203.
73. Palangos Juzė,
278, 289, 290, 301, 302.
74. Vaikų knyg., 70.
75. Paaugusių žmon.
knyg., 115—118.
76. Alekna, 24.
77. Paaug. žm. knyg.,
142.
78. Palang. Juzė, 310.
79. S. off.,
27.IV.1917. A. A. S., IX, 268.
80. Alekna, 23.
Rašyti komentarą