Algirdas Patackas. Apie priesaiką
„Aš, (vardas, pavardė), prisiekiu Tautai būti ištikimas Lietuvos Respublikai ir Konstitucijai, gerbti ir vykdyti įstatymus, saugoti Lie...
https://www.propatria.lt/2015/01/algirdas-patackas-apie-priesaika.html
„Aš, (vardas, pavardė), prisiekiu Tautai būti ištikimas Lietuvos
Respublikai ir Konstitucijai, gerbti ir vykdyti įstatymus, saugoti
Lietuvos žemių vientisumą; prisiekiu sąžiningai eiti savo pareigas ir
būti visiems lygiai teisingas; prisiekiu visomis išgalėmis stiprinti
Lietuvos nepriklausomybę, tarnauti Tėvynei, demokratijai, Lietuvos
žmonių gerovei. Tepadeda man Dievas!“
Priesaika, duotas žodis yra vienas svarbiausių vidinių ryšių, kurių
dėka esti, gyvuoja bonum publicum, bendrasis gėris. Ją galima palyginti
su armatūra, be kurios gelžbetonis suirtų. Tardamas priesaikos žodžius,
asmuo susitapatina su žodžiu, garbės žodžiu, o ją pažeisdamas įvykdo
ontologinę savižudybę, susinaikina kaip asmenybė – aišku, jei jis yra
asmenybė, „ašainės sąmonės“ žmogus, anot Vydūno.
Iš visų priesaikų svariausia ir egzistenciškai vertingiausia yra
kario priesaika, nes ji brangiausiai kainuoja – karys duoda žodį
paaukoti gyvybę, jei Tėvynei to prireiks. Vertingos ir tos priesaikos,
kurias duodame civiliniame gyvenime (jos yra įtvirtintos net 35-iuose LR
teisės aktuose). Jei žmonės jų laikytųsi, turėtume dorus valdininkus ir
sąžiningus politikus, nebūtų skyrybų, nereikėtų laužyti iečių dėl
dvigubos pilietybės. Tačiau dažnai priesaika yra suvokiama kaip
formalaus protokolo dalis, kaip niekuo neįpareigojantis tekstas gaunant
valdišką tarnybą. Kaltinti tuo vien sovietinę praeitį būtų
supaprastinimas – ir naujaisiais laikais mūsų visuomenė serga negebėjimu
atskirti sacrum nuo profanum.
Garbės, duoto žodžio vertė yra vienas svarbiausių kultūros bei
civilizacijos pasiekimų. Europos kultūroje klestėjo duoto žodžio kultas,
saugantis visuomenę nuo amoralybės užkrato. Kartais tai įgydavo
groteskiškų bei bravūriškų bruožų – jauno vyro gyvenimas XVII–XIX a.
buvo pavojingas dėl dažnų dvikovų.
Jau ankstyvojoje Lietuvos karybos istorijoje turime išskirtinį
liudijimą, kad Lietuvos kariai-leičiai nebuvo nesutramdomi barbarai. Tai
– DL kunigaikščio Kęstučio karių priesaika, turbūt seniausias
lietuviškas tekstas, užrašytas vengrų Dubnico kronikoje (Cronicon
Dubnicense), kur aprašomi 1351 m. įvykiai. Esą lietuviai tada prisiekę
žodžiais rogachina roznenachy gospanany (omnes Litwani manus et facies perunxerunt, clamantes Lithwanice: „Rogachina rosnenachy gozpanany“).
Užrašytas, deja, svetimtaučio, nemokėjusio lietuviškai, dėl ko
kalbininkai iki šiol suka galvas jį aiškindami (vienas iš rečiau
pasitaikančių aiškinimų, panaudojus jau išnykusius žodžius bei
pertvarkant skiemenis, skambėtų taip: „Rūgoki norus, nenokigus Panan“,
t. y. išvertus šiuolaikiškai, skambėtų maždaug taip – „Pasmerk norus,
neįtinkančius Viešpačiui“).
Tarpukario Lietuvos istorijoje 1938 m. irgi būta gal paskutinės
Lietuvoje garbės dvikovos tarp jauno vilniečio skauto Prano Žižmaro ir
lenkų karininko Jerzy Chom-Chomskio, viešai įžeidusio lietuvių jausmus.
Lenkas buvo iškviestas į dvikovą koviniais kardais iki trijų sužeidimų,
nors dvikovos buvo jau draudžiamos (objektyvumo dėlei turime pasakyti,
kad fechtuotis jį savanoriškai apmokė kitas lenkų karininkas). Nugalėjo
Pranas Žižmaras, tad, atvykęs į Kauną, buvo triumfališkai sutiktas. Šis
epizodas plačiai nuskambėjo tiek Lietuvoje, tiek Lenkijoje, nes buvo
pats įkarštis „mes be Vilniaus nenurimsim…“
Grįžtant prie kario priesaikos, turime daug kilnių poelgių, iš kurių
galima mokytis riteriško pobūdžio patriotizmo. Tai kovų už
nepriklausomybę 1918–1923 m. savanorių, pokario partizanų, pagaliau
Sausio 13-osios parlamento gynėjų bei šiuolaikinių karių priesaikos.
Būta ir tragiškai herojiškų poelgių, tokių kaip Jono Žemaičio, „girių
Lietuvos“, anot kunigo Roberto Grigo, prezidento, kuriam atsisakymas
laužyti kario priesaką kainavo gyvybę. Kad ir to paties Roberto Grigo,
priėmusio mūsų, parlamento gynėjų, priesaiką anomis rūsčiojo sausio
dienomis, pavyzdys – paimtas į sovietinę armiją, jaunas kareivėlis
ryžosi neduoti priesaikos okupantui. Tai jam irgi vos nekainavo gyvybės –
patyręs visus įmanomus kankinimus ir patyčias, uždarytas į karcerį,
tesvėrė trisdešimt kelis kilogramus. Tačiau tas pats pulkininkas
kazachas, kurio įsakymu jis buvo kankinamas, atsisveikindamas pasakė –
„Norėčiau, kad mano sūnus būtų toks kaip tu…“
Tad, žvelgdami į kario priesaiką iš istorinės perspektyvos, niekada
neužmirškime, kad priesaika, duotas žodis yra neatskiriamas nuo žmogaus
būties vertybinis sandas, aukščiausios prabos vyriškumo matmuo,
nelygstamas moralinis išbandymas, kurį išlaikius patvirtiname žmogų
esant išties Dievo kūriniu „pagal Jo paveikslą ir panašumą“.
Šaltinis: www.tiesos.lt
1 komentaras
O stai Paksa, spjovusi i priesaika, giname ir mielai sutinkame, kad toks dar turi teise tapti net ne kokio kaimo pasto klerku, o Lietuvos Respublikos Prezientu
Rašyti komentarą