Mindaugas Nefas. Istorikas turi išlikti sąžiningas prieš savo tautą ir valstybę (I)
„Laisvosios bangos“ pokalbių valandoje apie ateities Lietuvą Agnė Baliukonytė ir Paulius Kruopis apie istorijos politiką ir kitus aktual...
https://www.propatria.lt/2014/04/mindaugas-nefas-istorikas-turi-islikti.html

- Ar sutiktumėte
su teiginiu, kad istorija savo pirmine prasme yra pasakojimas?
Vienareikšmiškai sutikčiau, tik nedaryčiau tokios ryškesnės
takoskyros tarp istorijos-pasakojimo ir istorijos-mokslo. Čia aš atsigręžčiau į
pačias istorijos šaknis. Vis dėlto tokia takoskyra, mano galva, yra dirbtinė ir
galbūt diktuojama šiek tiek senesnių įvykių. Šiandieninė istorija, net ir
istorijos mokslas (nesu linkęs labai dažnai vartoti istorijos mokslo termino, vartoju terminą istorija), yra be galo platus dalykas. Jis apima ne tik
universitetus, bet ir mokyklas, žmones, tuos pačius spektaklius, filmus, dainas
ir panašiai. Istorija visuomet yra aplink mus, tik mums reikia mokėti ją
tinkamai papasakoti.
Iš kitos pusės, istorinis pasakojimas, manau, niekuomet
nepretenduoja į absoliučią tiesą ir nesiekia uzurpuoti tokios teisingumo
regimybės, kad aš tik vienintelis žinau, kaip įvyko, ir panašiai. Pasižiūrėję į
istorijos raidą galime matyti, kad nemažai klausimų bėgant metams keitėsi.
Istorikai atrado naujų šaltinių, kitaip į juos pasižiūrėjo, buvo atsisakyta ideologinės
prizmės, ir mes galime daryti naujus apibendrinimus. Aišku, istorijos smaigalyje
stovi mokslininkai, kurie savo tyrimus turi perteikti visuomenei. Bet dažnai,
mano galva, atsitinka taip, kad smaigalys tų savo tyrimų visuomenei neperduoda,
nes jie yra pernelyg sudėtingi, moksliški ir kuriami faktiškai tik istorikų
bendruomenei. Šioje vietoje galbūt niveliuojasi pati pasakojimo sąvoka ir reikšmė, nes tą pasakojimą gali suprasti tik
pakankamai siaura žmonių grupė. Didesnio atgarsio, didesnio poveikio tas
istorinis pasakojimas visuomenei nebepalieka. Manyčiau, kad čia yra ta problema,
su kuria reiktų ne tiek kovoti, kiek tiesiog pamėginti atsakyti į klausimą: kas
turi valdyti istoriją – ar tai išimtinai nedidelės istorikų bendruomenės
prerogatyva ar vis dėlto gerokai platesnis dalykas?
- Tokiu atveju gal
galima į istoriją žvelgti iš įvairių sampratų pozicijos, pavyzdžiui kad ir
nacionalinės? Ar šiuo metu yra reikalinga nacionalinė istorijos samprata?
Na, kažkaip man toks žvelgimas iš skirtingų perspektyvų
dažnai primena tokį, tarsi sakytume, kad jeigu aš žvelgiu iš nacionalinės
perspektyvos, esu objektyvus, vertindamas tam tikrus įvykius. Čia vėlgi yra
dirbtinumo. Aš manyčiau, kad
istorikas, atlikdamas tyrimus, privalo būti kiek įmanoma objektyvus. Bet tai
visiškai nesikerta su jo tam tikrais nacionaliniais interesais. Yra tam tikri
klausimai ultrapatriotizmo, ir jeigu tik pamėginsi šiek tiek kritiškiau
pasižiūrėti, tuoj būsi kalamas prie kryžiaus. Bet vis dėlto laikmetis keičiasi,
gyvename demokratinėje visuomenėje. Ir jei esame demokratinės visuomenės dalis,
galbūt ir nesistenkime uzurpuoti tos teisės į tikrąją tiesą. Ir čia, aš
manyčiau, nuomonių įvairovė yra geras dalykas. Žmogus turi teisę pasirinkti,
kuo tikėti, kuo ne. Ir tarp tų pačių istorikų čia nėra kažkokio didelio
nusikaltimo.
- Taigi jūs pasisakote už pliuralistinę istorijos sampratą?
Negaliu taip sakyti, kad esu labai tvirtas šalininkas, bet
aš nematyčiau tame didelio pavojaus.
- Kokią naudą
Lietuvos valstybei galėtų atnešti tokia samprata lyginant ją su nacionaline?
Aš nemanau, kad pas mus yra kažkoks labai ryškus skirtumas
nuo nacionalinės istorijos. Kas yra nacionalinė istorija? Galbūt jai daugiau
atstovauja tokia senų istorikų karta, tarp kurių iškyla Adolfas Šapoka. Kai
kurie istorikai irgi sako, kad A. Šapoka su savo kompanija labai romantiškai žiūrėjo,
prirašė nesąmonių ir panašiai, ir dėl to reikia viską tarsi nubraukti. Nieko
panašaus. Reikia atsižvelgti į laikmetį, kurio buvo rašyta ta istorija, ir
kodėl ji buvo parašyta būtent taip. Šiandien mes negalime sakyti, kad jie
nuklejojo toli į lankas, ir todėl neverta jų skaityt. Aš tam nepritariu. Šiuo
klausimu siūlyčiau laikytis nuosaikesnio požiūrio.
- Kuri istorija,
jūsų manymu, yra objektyvesnė: A. Šapokos istorija ar šiais laikais leidžiamos A.
Bumlausko, E. Aleksandravičiaus istorijos, kurios, sakoma, yra mokslinės,
objektyvios, neutralios? Bent tokiomis skelbiasi ir atmeta tą tradicinę, kaip
jie sako, tautišką versiją. Ar negali būti taip, kad ta nacionalinė versija yra
objektyvesnė negu mokslinė?
Šiais laikais vis didesnę reikšmę istoriniuose tyrimuose
įgyja vertinimas – kaip tu vertini šiuos dalykus. Tai ateina per
istoriografijos išmanymą, nes, be abejo, visi mes, istorikai, atlikinėdami
tyrimus, turime puikiai žinoti, kas jau yra ką paskelbęs, padaręs. Bet tai
visiškai nereiškia, kad negalime naujai pasižiūrėti. Šioje vietoje svarbus
vertinimo aspektas.
- Žvelgiant į
visuomenės ir akademinės bendruomenės santykį susidaro įspūdis, kad nėra jokio
dialogo. Štai, tarkim, tautiečiai yra įsikibę kažkokios romantinės istorijos,
kuri apipinta daugybe mitų, o mokslininkai viską konstruoja aplink faktus ir
remiasi šaltinių patikimumu. Kuri pusė teisesnė šiuo atveju? Kaip atrasti
tarpusavyje dialogą?
Sudėtingas klausimas, nes aš, kaip istorikas, iš tiesų
neturiu atsakymo. Neturiu vienareikšmiško atsakymo. Kai pradėjau studijuoti
istoriją, pakankamai tvirtai laikiausi pozicijos žiūrėti tik per tautinę
prizmę, per tą stereotipinę tautinę prizmę. Bet kai pradėjau tyrinėti tam
tikrus klausimus, pamačiau, kad jeigu objektyviai pasižiūri, atsiveria kitoks vaizdas.
Kodėl? Ypač tai galima pasakytina apie pirmąją XX a. pusę, kada dažnai į
istoriją arba tam tikrus įvykius buvo žvelgiama per romantinę prizmę. Tarkim,
paimkime pirmąją Lietuvos Respubliką.
Visuomenėje yra stereotipas, kad prie Smetonos – gyvenimėlis
– tai ohoho... Bet aš esu įsitikinęs, kad nemaža mūsų dabartinės visuomenės
dalis, jeigu jai tektų tos sistemos sąlygos, tikrai patenkinta nebūtų. Bet ką
reiktų būtinai pabrėžti, tai kad skiriasi laikmetis. Žmonės yra labai
skirtingi. Mes negalime tų pačių, tam tikro istorinio laikotarpio realijų,
klišių pritaikyti mūsų dienoms ir sakyti, kad tuomet tai buvo labai gerai arba
atvirkščiai – labai blogai.
Pasiremsiu savo tyrimais. Pagrindinė mano interesų sritis
yra Lietuvos Šaulių sąjungos istorija. Tai istoriografijoje yra iki šiol labai menkai
nagrinėta tema, ir, kitas dalykas, ji taip pat buvo romantizuota: kad tai buvo
didžiausi šalies patriotai, ir be jų Lietuva negalėjo gyventi. Bet pradėjus
mokslinius tyrimus atsiveria ir kitoks vaizdas: kad labai margas buvo tų šaulių
pasaulis, jų buvo įvairiausių politinių pažiūrų, įsitikinimų net ir tuo pačiu
tautybės klausimu. Jeigu aš visa tai atskleidžiu, esu tautinės istorijos
šalininkas ar ne? Ar man tiesiog numoti ranka ir toliau sakyti, kad visi
šauliai buvo didžiausi Lietuvos patriotai? Toks klausimas man iškyla. Tačiau aš
manyčiau, kad tai nesusikerta.
- Kyla klausimas,
kas slepiasi už tokio neutralaus, objektyvaus istorijos vertinimo. Štai davėte
pavyzdį apie šaulius, ir atrodytų, kad ganėtinai objektyvus ir tautiškas
vertinimas suderinami. Bet kiti istorikai sakys, kad tai tradicinis
interpretavimas ir tai nėra objektyvu. Kas slepiasi už to objektyvumo,
moksliškumo sąvokų?
Mūsų Lietuvos istorikų bendruomenė yra pakankamai maža ir
čia gimsta toks, gal ir nelabai geras dalykas. Galbūt stengiamasi neįsileisti į
ją naujų žmonių, todėl ir diferencijuojama: tu čia „darai mokslą“, o tu ne
mokslą, tavo tyrimai objektyvūs, o tavo ne. Išeina kaip žaidimas smėlio dėžėje,
stumdosi besiginčydami, tu geras, ar tu negeras, stengiamasi uzurpuoti tą
istorikų tribūną.
Na bet vėlgi aš nematau didesnės problemos, jeigu bus
įvairiausių nuomonių, tačiau, žmogus, ypatingai istorikas, turi išlikti
sąžiningas prieš savo tautą ir valstybę. Nesenai visai profesorius Valdas iškėlė
labai gerą klausimą – ar lenkų istorikas
galėtų taip kalbėti apie savo tautą ir apie savo tautos bei valstybės istoriją?
Tai gal nuo to reikėtų pradėti ir visuomenei, ir istorikams – ar mes gerbiame
save ir ar mes gerbiame save kaip tautą? Tai yra labai svarbus dalykas.
- Tokiu atveju, ar
bandydami būti neutralūs, istorikai nepadaro sau „meškos paslaugos“ tarptautiniame kontekste? Jeigu kitos šalys vis dėlto remiasi nacionaline
istorijos samprata ir iškelia savo valstybės, o mes, lietuviai, staiga bandome
būti labai neutralūs, ar nėra taip, kad pralaimime tarptautinius istorinius
ginčus?
Pas mus nėra unifikuotos istorikų bendruomenės, kad galėtume
pasakyti, jog štai, visi Lietuvos istorikai šmeižia istoriją, žiūri
neobjektyviai, stengiasi sumenkinti. Yra tam tikri individualūs asmenys ir
vienetiniai atvejai. Aš bent jau nematau, kad mes turėtume istorijos niekinimo
sistemą. Mes turime sistemą, kai galbūt pernelyg kritiškai pradeda istorikai
žiūrėti. Jeigu tu žiūri teigiamai vertindamas tam tikrus tautinius dalykus arba
žiūrėdamas iš tautinės pusės, tai sako: na, gal tu kritiškiau pažiūrėk, čia
lozungais kalbi, lozungais kalbėti nereikia, pažiūrėkim į faktų kalbą, o kur
logika, kokia čia istorikų mokykla, ir panašiai. Tai pakankamai svarbus
aspektas. Mes neturime unifikuotos istorikų bendruomenės.
Grįžtant prie klausimo, kaip mes atrodome užsieniui, aš
manau, kad užsienio valstybių istorikai irgi neturi unifikuotų bendruomenių, bent
jau dalis. Aišku, mes galime pažiūrėti, kad ir į Rytus – Rusijoje egzistuoja
griežta istorikų kontrolė, bet ir ten yra visokiausių istorikų. Yra istorikų,
kurie rėžimui nepaklūsta ir atlieka labai objektyvius tyrimus, kalbėdami apie
Antrąjį pasaulinį karą, apie pokario situaciją Rytų Europoje. Visko yra. Aš abejoju,
ar užsienyje sakytų, kad visi tie lietuviai labai šmeižia save, mes tada irgi
galime neobjektyviai žiūrėti. Tai nebent pavieniai atvejai.
- Praėjusioje Seimo
sesijoje buvo pasiūlytas Tautos istorinės atminties įstatymo projektas, kuriuo remiantis
būtų vykdoma istorijos politika. Tačiau ir dabar lieka neaišku, kas yra pati
istorijos politika ir ko ja siekiama?
Tai labai sudėtinga, ir aš manyčiau, kad ta diskusija, kuri
kilo šio projekto dėka, rodo, kad mes neturime visuotinio supratimo, kas yra ta
istorinė tautos atmintis. Apskritai keliamas klausimas, ar gali būti
kolektyvinė atmintis, gal vis dėlto egzistuoja tik individualioji atmintis? Ar
valstybė turi turėti vaidmenį organizuojant tam tikrus istorinius tyrimus? Mano
galva, kiekviena valstybė turi teisę oficialiai pasakyti, kokią istoriją ji
pripažįsta. Ir tai tikrai neužkerta teisės diskusijoms ar skirtingoms istorikų
versijoms.
Jei kalbėtume apie minėtą įstatymų projektą, kodėl kilo
nemažos istorikų dalies ažiotažas? Ogi todėl, kad buvo padarytas tam tikras
sugretinimas su didžiosios kaimyninės šalies atveju. Istorikai neįsiskaitė arba
neperskaitė, turiu net tokių įtarimų, kur čia kabliukai ir taškeliai sudėti, ir
tada viskas rutuliojosi sugedusio telefono principu. Aš irgi iš pradžių,
išgirdęs šitą žiną, buvau nustėręs. Galvojau, kokiu keliu mes čia sukame. Ačiū
Dievui, kad turėjau pakankamai didelį gebėjimą susirasti, atsiversti internete
projektą ir jį perskaityti. Perskaičiau tris kartus ir nesupratau ne paties
įstatymo, bet kodėl toks ažiotažas kilo. Nes ten, mano galva, nėra nieko, kas
pažeistų istoriko teisę atlikti istorinius tyrimus ir pateikti savo vertinimus.
3 komentarai
Kaip suprantu, klausykime Putlerio:" Tie lietuviai neteisingai traktuoja istoriją"
Tur būt reikia pradėti abejoti kovomis už Tėvynės laisvę, pokario partizanų pasiaukojimu kovose prieš milžinišką, praktiškai neįveikiamą raudonąjį žvėrį pabaisą.
Gal reikėtų pasidžiaukti partinės mokyklos auklelės-dėstytojos vidiniais karais už Lietuvą 1990 burokevičinėje mokyklėlėje?
Tur būt taip?
Neteisingai supranti, komentatoriau. Tamsta esi riboto mąstymo.
Autorius nepasako esmės - istorija, nors būtinai, aišku, žiūrint objektyviai, vis tiek turi remtis, kaip ir bet kokie pamąstymai, kaip sako komentatorius Sovmaras, kojomis į žemę: t.y. Lietuvos istorija turi būti vertinama lietuvių tautos, kaip tos teritorijos bendruomenės nuo amžių, požiūriu.
Nes tik toji bendruomenė yra amžina ir jos atmintis - raktas į tai kas čia buvo tiek metų daroma, ko siekiama, kur link einama ir t.t..
Todėl iniciatyva apie valstybės požiūrį į istoriją yra sveikintinas ir netgi, kaip matome iš Ukrainos įvykių, dar netgi būtinai privalomas, nes tik toliau varant tą pačią liniją, kuri buvo varoma minimos bendruomenės nuo amžių ir kas leido jai išgyventi, išgyvens bendruomenė ir toliau.
Ir atvirkščiai - pasidavus "nuomonėms" iš šono, tai galiausiai mūsų teritorija taptų nebe mūsų.
Taip, kad yra būtina transliuoti savo bendruomenės tiesas, nes tai - amžina, todėl ir objektyvu.
Kiti transliuos savo, bet jų išmįslai mūsų teritorijos bendruomenei negalioja, nes jų yra jiems, o mums jų - kenksminga, kaip ir buvo per amžius.
Todėl visi tie, kurie šneka kitaip ir nori žinomus istorinius faktus palikti be valstybinio vertinimo, dirba faktiškai kitų teritorijų arba valstybių naudai, nes šiame sektoriuje vidurio nėra: arba tu lietuvis, kad ir kokios bebūtum kilmės, arba antilietuvis.
Rašyti komentarą