Vytautas Radžvilas. Pavergti laisvinant

Draudimai visada buvo laikomi būtina žmogaus ugdymo dalimi ir pamatine civilizuoto gyvenimo sąlyga. Šiandien skamba raginimai jų ne tik...



Draudimai visada buvo laikomi būtina žmogaus ugdymo dalimi ir pamatine civilizuoto gyvenimo sąlyga. Šiandien skamba raginimai jų ne tik atsisakyti, bet ir užsimota juos tiesiog prilyginti neteisėtos prievartos ir net smurto prieš asmenį apraiškoms.

„Draudimai - sovietmečio reliktas“, „Draudimai - totalitarinio mąstymo požymis“, „Draudimais nieko nepasieksime“ - su šiais naujosios žmogaus ugdymo filosofijos ,,perlais“ susiduriame kiekviename žingsnyje. Jos skleidėjams nė motais, kad tokia „išmintis“ paneigia ne tik žmonijos sukauptą teorinę ir praktinę ugdymo patirtį, bet ir prieštarauja sveikam protui. Esame įtikinėjami, kad tik išguję iš savo gyvenimo visus draudimus galutinai atsikratysime mus vis dar slegiančios totalitarinės mąstysenos kupros ir tapsime iš tiesų laisva ir humaniška visuomene. Reikia pripažinti, kad iš visų pusių sklindančios sirenų giesmės apie „laisvę“, „humanizmą“ ir „pažangą“ galiausiai paveikia ir ne vieną linkusią blaiviai mąstyti galvą.

Vienas svarbiausių ideologizuoto mąstymo bruožų yra aklumas akivaizdiems tikrovės faktams. Vienas iš tokių faktų neabejotinai yra tas, kad visos iki šiol žinomos kultūros ir visuomenės manė esant būtina draudimais varžyti nekontroliuojamus ir todėl potencialiai pavojingus savo narių troškimus. Tačiau šiandien laikyti šį pamatinį civilizacijos faktą neginčijama duotybe darosi pavojinga, mat šitaip „senamadiškai“ mąstančius asmenis entuziastai „uždrausti draudimus“ jau nesivaržydami rikiuoja į „reakcionierių“, „tamsybininkų“, „laisvės ir pažangos priešų“ gretas.

Būtent nuolatiniai kovotojų su draudimais priminimai, kad draudimai esą tik totalitarinės visuomenės atgyvena, verčia suklusti ir susimąstyti, ar trykštantys skambių žodžių apie „laisvės gynimą“ fontanai kartais nėra skirti tik nukreipti dėmesį nuo to, kad modernybės epochoje buvo išrasta ne viena, o mažiausiai dvi žmogaus pavergimo strategijos. Ir kad „išsilaisvinusioje“ mūsų visuomenėje ankstesniąją „totalitarinę“ strategiją pakeitė kita - kur kas modernesnė ir efektyvesnė „demokratinė“ pavergimo strategija.

Totalitarinės valstybės taikyta smulkmeniškais draudimais grindžiama piliečių valdymo ir kontrolės strategija pirmiausia žlugo todėl, kad ji pamynė istoriškai pasiteisinusius žmogaus ugdymo ir jo elgesio kontrolės principus. Klasikinė ugdymo samprata buvo grindžiama prielaida, kad žmogus yra protinga ir gebanti moraliai apsispręsti būtybė. Šios ugdymo sampratos požiūriu, draudimai yra priemonė ugdyti žmogaus dorybes, iš kurių svarbiausia laikyta saikingumas - gebėjimas sąmoningai ir laisvai riboti asmens troškimus.

Totalitarinis valdymas buvo pasmerktas žlugti ir dėl praktiškesnių priežasčių - jam būdingų nepašalinamų trūkumų. Jis neapeliavo į žmogaus protą ir sąžinę, o buvo grindžiamas grynai išoriška, valstybės primetama prievarta. Todėl natūraliai skatino priešintis ir maištauti. Be to, draudimai, kad ir kokie nemalonūs, neretai tapdavo naudingomis gairėmis, padedančiomis valdomiesiems susiorientuoti tikrovėje. Puikus pavyzdys - sovietmečio bibliotekos. Jų kataloguose ne vienos knygos kortelėje rėžęs akį įrašas „specfondas“ neretai būdavo vertinga nuoroda, kad būtent šios knygos derėtų ieškoti ir pamėginti kaip nors ją gauti.

Būtent šią neefektyvią ir todėl žlugusią totalitarinio valdymo strategiją pakeitė dabartinė - nepaliaujamo žmogaus „laisvinimo“ strategija. Jos esmė - minėtas siekis „uždrausti draudimus“. Toji „demokratinė“ strategija taip pat neapeliuoja į žmogaus proto ir moralines galias, jai lygiai svetima mintis, kad žmogus gali valdyti savo troškimus puoselėdamas saikingumą ir kitas etines dorybes. Tačiau nuo savo totalitarinės konkurentės ši strategija skiriasi tuo, kad ja siekiama ne valdžios draudimais varžyti ir slopinti žmogaus troškimus, bet, priešingai, juos „išlaisvinti“ iš visų suvaržymų, kuriuos numato tradicinės moralės ir kultūros normos. Šitaip „laisvinamas“ žmogus kryptingai verčiamas „geismų mašina“ - aklų instinktų ir aistrų valdomu, savo troškimų nepajėgiančiu kontroliuoti gyvūnžmogiu.

Ir juo daugiau jo troškimų „išlaisvinama“, juo lengviau ir patikimiau jis valdomas. Prieš jį atsiveriantis „laisvės kelias“ iš tikrųjų tampa iš anksto nulemta ir vienintele įmanoma elgesio trajektorija: paverstas akla „geismų mašina“, toks žmogus privalo pirmiausia įtikti ir nuolankiai paklusti tiems, kurie gali arba žada patenkinti vis naujus, ,,atgyvenusių prietarų ir stereotipų“ nebevaržomus jo poreikius. Šitaip vykstantis „laisvinimas“ veda ne tikrosios asmens laisvės link, o tampa iš anksto apskaičiuota „laisvės gamyba“, kuomet „laisvinantieji“ sprendžia, kuriuos individo poreikius dėl politinių ir ekonominių priežasčių patenkinti „tikslinga“, o kurių - ne. Darosi nereikalingas net įprastinis politinis žmonių valdymas. Jį pakeičia paprasčiausia poreikių vadyba. Poreikiai, kuriuos nutariama patenkinti, būna „praleidžiami“ į viešąją erdvę ir čia įgyja visuomenės bei valstybės oficialiai pripažįstamų ,,žmogaus teisių“ statusą.

Besidangstanti „laisvės gynimo“ širma ir neigianti draudimus nepaliaujamo „laisvinimo“ strategija ir ją įkūnijanti „revoliucinė“ ugdymo filosofija iš tikrųjų yra klastingas ir pavojingas „klasikinio“ totalitarizmo pančius nusimetusios visuomenės nužmoginimo ir naujo pavergimo įrankis. Tokia strategija paremta žmogaus kontrolė yra nepalyginti efektyvesnė už draudimais grindžiamą buvusį totalitarinį valdymą, nes, manipuliuojant iš draudimų „laisvinamo“ žmogaus troškimais, jis nepastebimai išmokomas ir įpranta pasivergti pats. Kaip tik šis „savanoriškas“ pasivergimas palaiko individo ir visuomenės „laisvės“ iliuziją ir paslepia ne tik pokomunistinėse, bet ir demokratiškomis save vis dar laikančiose šių dienų Vakarų visuomenėse stiprėjančias „švelniojo“ totalitarizmo apraiškas.

Susiję

R. Karbauskis siūlo referendumą dėl dvigubos pilietybės rengti 2 dienas su dviejų savaičių pertrauka

propatria.lt nuotr. alkas.lt Seimo Lietuvos valstiečių ir žaliųjų frakcijos (LVŽS) seniūnas Ramūnas Karbauskis toliau ieško būdų kaip galima būtų įteisinti daugybinę pilietybę. Rugsėjo 24 d. R....

Vytautas Radžvilas: „Rinkimų preliudija nieko gero nežada“

lrt.lt Populiariausias kandidatas į prezidentus Gitanas Nausėda buvo užsienio bankų tarnautojas, o tai yra problemiška. Tuo metu buvę ambasadoriai – Vygaudas Ušackas ir Žygimantas Pavilionis – p...

Vytautas Radžvilas: „Da­bar by­ra pa­sau­li­nė neo­li­be­ra­liz­mo sis­te­ma“

Gied­riaus Baranausko nuo­tr. skrastas.lt Šiau­liuo­se vie­šė­jęs fi­lo­so­fas, po­li­to­lo­gas, Są­jū­džio ini­cia­ty­vi­nės gru­pės na­rys, „Vil­niaus fo­ru­mo“ at­sto­vas pro­fe­so­rius Vy­t...

Rašyti komentarą

9 komentarai

Anonimiškas rašė...

Aš irgi už! Pats laikas atgaivinti a.a. Pavlovo metodus ugdymo (t.y. dresiravimo) metodus...gi lietuviai yra Šarikovų tauta... (jis matai mums DRAUS....)....

Anonimiškas rašė...

To 08:47

Taigi ryžtingai uždrauskime draudimus. Pradėti reikia nuo Dekalogo uždraudimo. Prieš jo nors kiek besilaikančius asmenis taikyti poveikio priemones. Negi reikia mokyti, kokiom priemonėm "pasaulį seną išardyti".

Anonimiškas rašė...

Kiek pamenu, Šarikovas iš Bulgakovo knygos buvo būtent taip paveiktas, kad nebeskirtų gėrio nuo blogio ir nesiskirtų nuo gyvuliuko. Tai būtina "naujojo žmogaus" sąlyga.

Anonimiškas rašė...

"išardysime" ne pasaulį seną, bet susmirdusią aborigeno jurtą...
visi gaus po naują, "penkių žvaigždučių"...

Anonimiškas rašė...

"neskirdavo" kaip tik senas žmogus, pitekantropas, o kuo žmogus "naujesnis", tuo daugiau skiria...todėl ir sakoma, kad "seną" reikia išardyti pagal evoliucijos sistemą: senas (0), naujesnis (-,+), visiškai naujausias (∞) ir t.t.

Anonimiškas rašė...

Sutinku - išplovus smegenis Šarikovui, kad "neskirtų", jis nebesiskiria nuo pitekantropo. Bet šiam šventam reikalui reikalingi tam tikri žmonės, medijos ir veiksmai, padedantys išplauti visą kultūrinį prietarų mėšlą iš smegenų.

Pikc rašė...

Jūsų pusbroliai "senieji" bolševikai akurat lygiai tą patį aiškino. "Naujieji", matau, netoli nuo jų "nuprogresavo". :)

Anonimiškas rašė...

nepasikuklink ir pasigirk savo pusbroliais neonac. ir kur jie lig šiol patys progresuoja....
paskutiniuose nac. kunigaikščiai apie tai savo opusuose irgi net neslėpdami užsimena....

Anonimiškas rašė...

Dar vienas svarbus šitos strategijos bruožas - lašas po lašo: kas prieš kurį laiką buvo visiškai nepriimtina, vėliau pakenčiama, galiausiai - įprasta ir ... privaloma!

Tam naudojamas paprastas ir senas įrankis - žodžiai. Kaip žinome, iš pradžių buvo žodis... Įbrukamos sąvokos, kurių anksčiau nei buvo, nei reikėjo...

Ta proga kritiškiau vertinkime žodį demokratija, kurią daug praėjusių laikų žymių veikėjų aštriai kritikavo. Kaip kažkas taikliai pastebėjo, demokratija yra, kai du vilkai ir viena avis balsuoja, kaip bus pietaujama...

Trūksta tik klasikinio klausimo: kam tai naudinga? Tautoms tikrai ne...

--
Beje, šis "laisvinimas" neaplenkė nė Bažnyčios. Ar tai sutapimas?..

NAUJAUSIKomentarai

NAUJAUSI

Kristina Zamarytė-Sakavičienė. Vaikas – pagal užsakymą: kaip toli žygiuos KT kultūriniuose karuose?

Jau esame pratę prie Konstitucinio Teismo išaiškinimų, kurie labiau pagrįsti ideologija nei Konstitucija. Tačiau praėjusią savaitę paskelbtas nutarimas pralenkė visus ir išmetė Teismo autoritetą kažku...

Jungtinės Karalystės Aukščiausiasis Teismas įtvirtino biologinę lyties sampratą

www.laikmetis.ltJungtinės Karalystės (JK) Aukščiausiasis Teismas nurodė, kad teisinė moters apibrėžtis turi būti grindžiama asmens lytimi gimimo metu, ir priėmė svarbų sprendimą, turintį didžiulę reik...

J. D. Vance. Kaip aš prisijungiau prie pasipriešinimo (II)

Pirmoji straipsnio dalis čia:J. D. Vance. Kaip aš prisijungiau prie pasipriešinimo (I)Maždaug tuo pačiu metu mūsų teisės mokykloje lankiausi Peterio Thielio paskaitoje. Tai buvo 2011 m., o Thielis buv...

Partizanų takais | Žygis Dzūkijos laisvės kovotojų atminimui

Balandžio 12 d. jaunoji sambūrio „Pro Patria“ karta surengė žygį, skirtą pagerbti Adolfo Ramanausko-Vanago, Juozo Vitkaus-Kazimieraičio ir kitų Dzūkijos krašte už Lietuvos laisvę kovojusių partizanų a...

Kardinolas Sigitas Tamkevičius. Osana Dovydo Sūnui

„Osana Dovydo Sūnui“ (Mt 21, 9)  Kristaus Kančios (Verbų) sekmadienisVerbų sekmadienį, dalyvaudami šv. Mišių liturgijoje, apmąstome iškilmingą Jėzaus žengimą į Jeruzalę. Žmonės džiūgavo, klo...

Komentarai

Pikc Kažinkavičius:

Pirmiausia, dabar Vakaruose siautėjanti beprotybė nėra liberalizmas - tai neomarksizmas. Antra vertus, liberalizmas, tarsi koks AIDS organizme, sunaikino natūralią apsaugą - moralę, ir taip sukūrė sąl...

Anonymous:

o ko Lietuvai reikia ? Įtariu- tik ladnzzbergių.

Anonymous:

Lietuvoje pagal Radžvilas ir Sinicus reikėtu pasirašyti memoriandumą, kad uždrausti nesantuokinius lytinius santykius. Ko laukti? Juk pasaulyje yra gerų pavyzdžių :Afganistanas, Saudo Arabija, Kataras...

Anonymous:

"pedopartija" čia kuri, Drąsos kelias?

Anonymous:

Paliko viltį, Dievui nėra negalimu dalykų

item