Antanas Maceina. Tauta ir valstybė
Julius Butėnas (kairėje) ir Antanas Maceina Visokeriopa krizė, apie kurią šiandien tiek daug kalbama, reiškia ne tik senų formų žl...
https://www.propatria.lt/2011/11/antanas-maceina-tauta-ir-valstybe.html
Julius Butėnas (kairėje) ir Antanas Maceina |
Visokeriopa krizė, apie kurią šiandien tiek daug kalbama, reiškia ne tik senų formų žlugimą, bet sykiu ir naujų atsiradimą. Pasenusios ir paliegusios gyvenimo institucijos vėl pradeda atsinaujinti, vėl pradeda įgyti jėgos, vėl skleidžiasi naujomis lytimis ir naujais pavidalais. Todėl nors krizės žodis ir sąvoka dabar kartojami net ligi nuobodumo, vis dėlto tegul bus man leista tautos ir valstybės santykių nagrinėjimą pradėti valstybinės krizės priežasčių nurodymu. Tai reikalinga tuo labiau, kad kaip tik šioje krizėje glūdi pati problemos esmė. Valstybinė krizė rodo, kad žlunga sena valstybės koncepcija ir kad iš tos pačios krizės kyla naujos valstybės užuomaz gos. Mes iš tikro stovime visiškai kitokio, visiškai originalaus valstybinio proceso akivaizdoje.
1. Valstybės krizės priežastis
Daugeliui yra žinoma, kad ne vienas senesniųjų valstybės teoretikų valstybę norėjo išvesti iš šeimos. Pavyzdžiui, Aristotelis teigė, kad pradžioje žmonės gyvenę paskirai1, paskui vyrai su moterimis sudarę šeimas, iš šeimų kilusi kaimo bendruomenė, o galop iš daugelio kaimo bendruomenių susidariusi valstybė. Tokios pat nuomonės buvo šv. Tomas , o su juo visa tomistinė sociologinė mokykla, iš kurios moderniųjų reiškėjų galima paminėti O. Schillingą , J. Messnerį ir kitus. Iš tikro, logiškai imant, atrodo, kad ši valstybės kilmės teorija yra visai pateisinama. Atrodo, kad visai natū- ralu, jei atskiros šeimos susiorganizuoja platesniais sambūriais, išsirenka viršininką, jam paveda viešojo gyvenimo funkcijas ir tuo būdu sukuria valstybę. Bet tai yra tiktai loginė konstrukcija, tiktai teorinė galimybė, kuri tikrovėje nepasiteisina.
Naujoji etnologija, tyrinėdama visuomeninį primityviųjų žmonių gyvenimą, pastebėjo, kad valstybės organizavimas šitose pirminėse įvairių tipų kultūrose eina ne per šeimą, bet šalia šeimos ir kartais net šeimai priešinga linkme. Nors, logiškai imant, labai gražu, kad valstybė kyla iš šeimos, bet istoriškai valstybė kyla ne iš šeimos, tik iš laisvų sambūrių, iš savotiškų draugijų, kuriose vyrai visados yra pirmaeiliai ir vieninteliai veikėjai. Kad vyrų sąjungos (Männerbünde) matriarchatinėje kultūroje ir amžiaus klasės (Altersklassen) totemistinėje kultūroje turėjo esminės įtakos valstybei atsirasti, tai įrodė savo veikalais tokie tyrinėtojai kaip H. Schurtzas ir R. Thurnwaldas . Valstybė kiltų iš šeimos tik tuo atveju, jeigu visoje pirminėje kultūroje vyrautų šeima ir jeigu šeimoje vyrautų tėvas, kuris atstovauja šeimai. Tuo tarpu taip nėra. Totemistinė kultūra, kuri yra laikoma specialia valstybės kūrėja, kaip tik šeimą labai menkai vertina. Josios visuomeninis gyvenimas vyksta ne šeimoje, bet už šeimos, vadinamosiose amžiaus klasėse ir vyrų klubuose (Junggesellenhäuser). Matriarchatinėje kultūroje šeimos galva yra ne vyras, bet moteris. Ši kultūra valstybei kurti turėjo reikšmės kaip tik ne šeiminiu gyvenimu, o slaptomis vyrų sąjungomis, kurios organizavosi šalia šeimos ir net buvo šeimos priešininkės. Vienintelė nomadinė kultūra šeimą laikė savo gyvenimo centru, o šeimos centre stovėjo tėvas - patriarchas. Bet ši kultūra valstybę sukūrė tik susimaišiusi su kitomis minėtomis kultūromis. Pati viena ji valstybei kurti pasirodė esanti negabi jau tik dėl to, kad gyveno amžiną klajoklių gyvenimą. Vadinasi, žmonijos istorijoje valstybė yra atsirėmusi ne į šeimą, bet į laisvus sambūrius, į draugijas. „Iš šeimos kyla tauta, bet ne valstybė", - sako F. K. Wolffas.
Šitą faktą mes minime dėl to, kad suprastume, jog senoji valstybė yra išaugusi iš draugijinio principo. Josios pagrindas - ne natūrali bendruomen ė šeimos arba tautos pavidalu, bet dirbtinė draugija, dirbtinė sąjunga. Tarp draugijos ir bendruo- menės, tarp Gesellschaft ir Gemeinschaft, tarp societas ir com- munie yra tas skirtumas, kad draugija yra apspręsta intere- so. Ji esanti sudaroma susitariant žmonėms, norintiems siekti tam tikro tikslo. Todėl draugijos buvim o tikslas yra šalia jo- sios. Tu o tarpu bendruomen ė yra apspręsta pačios prigim- ties. Bendruomenė nėra įsteigiama, bet ji atsiranda dėl išvi- dinio prigimties stūmimo, dėl išvidinio linkimo. Bendruome- nės nariai yra jungiami ne jų siekiamo tikslo, bet išvidinio ryšio. Todėl bendruomenė neturi tikslo šalia savęs. Bendruomenė turi tiktai prasmę, kurią ji realizuoja savo gyvenimu. Todėl draugijinis principas, į kurį yra atremta senoji valsty- bė, yra intereso ir išviršinio tikslingumo principas.
Čia mes kaip tik užčiuopiame valstybės krizės šaknis. Is torijos eigoje draugijinis principas vis labiau įsigalėjo viso- se valstybės srityse, vis labiau persunkė josios gyvenimą, vis labiau ją vertė tarnauti tam tikram interesui, siekti tam tikro išviršinio tikslo, įvairiu metu vadinamo įvairiais vardais. A. Köttgenas yra pastebėjęs, kad „valstybei atsirado pavo- jaus išsigimti į intereso sąjungą".
Valstybės įstatymai, josios režimas, josios institucijos pradėjo būti vertinamos šio intereso atžvilgiu. Pilietis nusilenkdavo valstybei tiek, kiek jam būdavo naudinga. Demokratijos klestėjimo metu draugijinis intereso ir išviršinio tikslo principas pasiekė aukščiausią iš- sivystymo laipsnį. Demokratinė valstybė atspindėjo savyje pirminės kultūros valstybės vaizdą. Kaip šioje vyravo slap- tos ar viešos sąjungos, taip demokratinėje valstybėje vyravo grupės ar partijos. Mechaniškas draugijinio principo pobūdis ir valstybę pavertė mechanizmu, suma atskirų individų, atskirų grupių, kurias jungė interesas. Kai šitas principas gyvenime pašlijo, tuomet susvyravo demokratija ir tuomet prasidėjo valstybės krizė. Todėl šio meto valstybinė krizė reiškia ne tik vieno režimo pakeitimą kitu, bet ji reiškia pačių valstybės pagrindų, paties esminio principo pakeitimą. Draugijinis principas, kuriuo senoji valstybė buv o pagrįsta, pasitraukia, o jo vietoje pradeda įsigalėti bendruomeninis principas. Laisvi sambūriai pradeda užleisti vietą vienai organiškai bendruomenei, jungiamai iš vidaus, persunkiančiai visą gyvenimą, būtent TAUTAI.
2. Valstybės kilimas iš tautos
Kaip žmonės kartais nesuvokia istorijos vyksmo prasmės, rodo Renano žodžiai: „Tėvynė, - rašė Renanas, - yra prietarų ir įsivaizdavimų rinkinys. Po penkiasdešimties metų tautinio principo nebebus nė žymės". Net toks kultūros fi- losofas ir teologas kaip Mausbachas skelbė, kad tautinio principo realizavimas „visą mūs ų kultūrą paverstų chaosu". Tuo tarpu šiandien mes matome, kad tautinis principas darosi naujos valstybės pagrindu, kad valstybinė krizė veda valstybę į tautą, ją iš tautos kildina, tautos struktūrą reali- zuoja valstybės gyvenime. Tautinio principo dėjimas į vals- tybės pagrindą reiškia valstybės pasukimą visiškai nauja linkme, nes tautinis principas jau yra ne draugijinis, bet bendruomeninis.
Tautos pagrindas yra tautinė individualybė. Tuo tarpu tautinė individualybė yra išvidinė jungtis, kuri riša žmones vieną su kitu ir tuo būdu sukuria organišką vienetą, kurį mes ir vadiname tauta. Šitoji jungtis yra sukurta rasės, gyvenamosios aplinkos ir istorijos likimo. Šitie trys veiksniai sudarotam tikroje žmonių grupėje vienodą veikimo ir buvimo būdą. Jų paliesti žmonės pradeda savo viduje įgyti vienodų nusiteikimų, nors visados pasilieka laisvos asmenybės dva- sinio veikimo srityje. Visa žmogaus būtybė darosi persunkta tautinės individualybės. Tautinė individualybė nėra koks nors atskiras specialus žmogaus pradas. Ji glūdi visoje žmogaus būtybėje. Ji apima jį visą ir jam visam turi įtakos. Dėl to tauta yra ne draugija, bet organiška, išvidinė bendruomenė. Tautos nariai nesiekia per tautą kurio nors intereso, kurio nors išviršinio tikslo, bet jie yra jungiami šitos išvidinės jungties, kartais to net patys nežinodami. Tautinė sąmonė yra reikalinga tautai tobulėti, bet ji nereikalinga tautai egzistuoti. Taip pat tauta neturi tikslo šalia savęs. Josios tikslas glūdi joje pa- čioje: tauta turi prasmę, bet ne tikslą. Tauta yra viena iš žmo- giškojo gyvenimo formų ir todėl yra tvarkoma imanentinių, ne transcendentinių dėsnių. Tauta visų pirma yra išvidinė organiška bendruomenė.
Bet šitoji bendruomenė istorijos eigoje stengiasi apsireikšti ir iš viršaus regimomis formomis. Ji stengiasi, kaip sakoma, objektyvuotis. Linkimas į objektyvaciją yra giliausias žmogiškosios prigimties linkimas. Žmogus būtinai turi apreikšti savo vidaus pasaulį, nes tik objektyvuotas šitasai pasaulis įgyja visiško tobulumo ir esti atbaigiamas. Todėl žmogaus vidus objektyvuojasi žodžiais, mokslu, menu ir visuomeninio gyvenim o institucijomis. Tauta, kaip žmogiškoji bendruomenė , taip pat turi tokį prigimtą linkimą objektyvuotis. Ji nori susiorganizuoti, ji nori būti regima, nori tvarkyti objektyvųjį gyvenimą, nes kol tauta yra tik išvidinė bendruomenė, tol ji yra labai galinga žmogaus - atskiro žmogaus - viduje, bet ji yra menkai pajėgi išviršiniame gyvenime. Tuo tarpu įgijusi objektyviąją išraišką, ji imasi tvarkyti ir išviršinį gyvenimą.
Tautos objektyvacija kaip tik ir yra valstybė. Tiktai valstybėje tauta įgyja regimą lytį, tiktai valstybėje ji susiorganizuoja, gau- na autoriteto ir galios tvarkyti viešąjį gyvenimą. Valstybė pa- sidaro tautos apsireiškimas arba tautos personifikacija, kaip ją yra pavadinęs Salonikų universiteto profesorius Mykolas Dendias. Taip pat tas pats profesorius valstybę vadina ne kuo kitu, kaip „juridiška organizuota tauta “. Visi šitie posakiai reiškia, kad kai tauta išeina į gyvenimo, objekty- vinio gyvenimo, areną, kai ji imasi tvarkyti viešuosius dalykus, ji veikia kaip valstybė. Valstybė šiuo atžvilgiu yra tautos objektyvacija, tautos apsireiškimas arba josios įsikūnijimas.
Čia mes tuojau matome, koks yra skirtumas tarp senosios ir naujosios valstybės. Senoji valstybė, atremta į draugijinį principą, tautai buv o išviršinis dalykas. Ji organizavo žmones kaip individus, kaip atskiras grupes, bet ji neorganizavo tautos. Senoji valstybė nebuvo tautinė valstybė, nes joje galėjo tilpti kelios tautos. Tautinis principas nebuvo padėtas į seno- sios valstybės pagrindą. Tu o tarpu naujoji valstybė esmingai išauga iš tautos. Ji nebėra tautai iš viršaus, bet ji yra tautos gelmių atskleidimas ir apsireiškimas. Naujoji valstybė iš esmės yra tautinė valstybė. Tiesa, ir ši naujoji valstybė gali praryti silpnesnes tautas ir jom s neleisti turėti savų valstybių. Bet du dalykai ir šiuo atžvilgiu naująją valstybę skiria nuo senosios. Senojoje valstybėje pavergtos tautos išlikdavo kaip tautos. Nutautinimo procesas buvo nevedamas. Jeigu jis vykdavo, tai sa- vaime. Specialiai niekas nesirūpindavo pavergtų tautų išnaikinti kaip tautų. Šiam faktui ir mes galime būti dėkingi, kad po 700 metų Klaipėda dar pasiliko bent pusiau lietuviška. Iš kitos pusės, senosios valstybės pavergtos tautos dažnai nenorėdavo turėti savų valstybių, nes jų tautinė sąmonė nebuvo tinkamai atbudusi. Dažnai jos net pačios pasiduodavo svetimų valstybių valdžiai. Visai kitaip yra naujojoje valstybėje. Naujoji valstybė užkariautas tautas stengiasi nutautinti, va- dinasi, ji nepakenčia tautinio mišrumo. Joje turi aiškiai viešpatauti viena tauta. Iš kitos pusės, šios pavergtos tautos visada stengiasi turėti savą valstybę arba bent jos erzacą autonomijos pavidalu. Abie m atvejais aiškiai matyti, kad naujoji valstybė ir santykiuose su pavergtomis tautomis, ir su mažu- momis reiškiasi kaip tautinė valstybė, kuriai ne vis tiek, kas apspręs jos institucijas, jo s įstatymus ir jos gyvenimą. Tai yra visiškai kitokia valstybė negu senoji. Čia, kaip minėjome, pasikeičia ne tik režimas, bet pasikeičia pats pagrindas. Tautos įėjimas į valstybės pagrindus ir į konkretų valstybės gyvenimą reiškia tikrą perversmą, kurio rezultatų mes šiuo tarpu dar negalime nė numatyti. Bet viena yra tikra, kad naujoji tautinė valstybė visa savo struktūra bus kitokia negu senoji. Kokios yra šios struktūros žymės?
3. Tautinės valstybės struktūra
Nėra abejonės, kad naujojoje tautinėje valstybėje atsispindi tautos charakteris, josios struktūra, josios polinkiai ir valia. Jeigu tauta objektyvuojasi valstybėje, tai ji objektyvuojasi visa savimi. Todėl naujosios tautinės valstybės forma, josios institucijos, jos įstatymai išauga iš tautos dvasios. Jie nėra sukuriami pagal kokias nors tarptautines teorijas, bet yra atspėjami iš savo tautos. Todėl tautinė valstybė iš tikrųjų reiškia tautos valią gyventi, veikti ir kurti, šitas pagrindinis tautinės valstybės bruožas, šitas tautos apsireiškimas valstybėje praktiškai suskyla į smulkesnes žymes, kurias reikia charakterizuoti ir kurios tautinėse mūsų dienų valstybėse vis labiau pradeda reikštis.
Pirma s tautinės valstybės bruožas yra josios totalumas. Tautinė valstybė esmingai yra totalinė valstybė. Jau buvo minėta, kad tautinė individualybė apima visą žmogų. Tautinė individualybė iš tikrųjų yra „tauta mumyse" . Mes visa savo būtybe esame šitos „tautos mumyse " įtakoje. Kai šitoji tauta apsireiškia iš viršaus, kai ji objektyvuojasi, ji tuomet apima ne tik išvidinį - subjektyvųjį, bet ir išviršinį - objektyvųjį gyvenimą. Jeigu tad subjektyviajame gyvenime, jeigu mūsų viduje tauta apgaubia visą mūsų būtybę, savaime aišku, kad tautos objektyvacija apgaubs ir visą objektyvų, visą viešąjį gyvenimą. Tautinė valstybė negali būti kitokia, kaip totalinė, jeigu ji nori būti tautinio principo reiškėją ir vykdytoja išviršiniame gyvenime. Valstybinis totalizmas šiandien daugeliui sukelia tikrą siaubą. Bet tai yra jo apraiškų, ne jo esmės kaltė.
Šiandien daugelyje valstybių totalizmas reiškia ne tautos išplitimą viešajame gyvenime, ne tautos perkėlimą iš subjek- tyviojo į objektyvųjį gyvenimą, bet šiandien totalizmas reiškia tam tikros ideologijos, tam tikros partijos, net atskirų asmenų nusistatymo brukimą į viešąjį gyvenimą. Tai yra, be abejo, totalizmas, bet tai anaiptol nėra tautinis totalizmas, tai nėra tautinės totalinės valstybės apraiška. Totalumas tautinėje valstybėje yra ne kas kita kaip viešojo gyvenimo persunkimas tautiniu pradu. Štai kas sudaro tikrąjį tautinės valstybės totalumą. Šiandien daugelyje kraštų mes matome tik jo karikatūrą arba pirmus mėginimus. Bet užtat mūsų pareiga ir yra nevykusias apraiškas atskirti nuo esmės.
Antras tautinės valstybės bruožas yra josios kultūriškumas.Senoji valstybė buvo daugiau politinė. Kultūrinės kūrybos organizavimą ji buvo daugiau palikusi vadinamajai privatinei iniciatyvai. Tuo tarpu naujoji tautinė valstybė kaip tik eina priešingu keliu. Neapleisdama grynai politinių uždavinių, ji pirmiausia kreipia dėmesio į kultūrinį gyvenimą, į kultūrinės kūrybos organizavimą. Privatinė iniciatyva čia daugelyje atvejų užleidžia vietą viešajai iniciatyvai. Tai irgi nėra atsitiktinis dalykas. Tauta kultūrinėje kūryboje apsireiškia ryškiausiai. Kiekviena konkreti kultūra gali būti tiktai tautinė. Tautiškumas objektyviajame gyvenime yra susekamas tiktai iš kultūros laimėjimų: iš mokslo, iš meno, iš literatūros, iš ekonominės struktūros, iš papročių ir t. t. Todėl tautinė valstybė, būdama tautos objektyvacija, savaime esti vedama į kultūrinės kūrybos organizavimą, nes šitame organizavime, šitoje kultūroje kaip tik geriausiai ir objektyvuojasi tautos dvasia. Todėl tautinėje valstybėje politiniai uždaviniai nublanksta prieš kultūrinius uždavinius. Politika apsiriboja daugiau užsienio sritimi. Vidaus politika paprastai tautinėje valstybėje nyksta, josios vietą užima kultūriniai klausimai. Todėl mūsų dienų atsisakymas politikuoti vidaus klausimais yra reikšmingas dalykas. Vėl turime pastebėti, kad kai kuriose šalyse šitas atsisakymas vyksta dėl to, kad vieniems prievarta tylint kiti galėtų geriau grupinę savo politiką reikšti ir vykdyti. Bet šitas kultūrinio principo sukarikatūrinimas neiškreipia pačios jo esmės. Tai tik rodo žmonių nesusivokimą gyvenimo eigoje. Ir čia, peikiant šias grynai senosios valstybės liekanas, nereikia peikti paties kultūrinio naujosio s valstybės bruožo. Tautinės valstybės susiejimas su tautos kuriama kultūra, šios kultūros organizavimas yra esmingi jos dalykai.
Trečias tautinės kultūros bruožas yra josios pedagogiškumas. Senoji valstybė tautos ugdymą, josios charakterio ir josios žymių išvystymą buvo palikusi pačiai gamtai. Tauta išsivystė tiktai tiek, kiek buvo aktyvūs prigimties veiksniai. Tuo tarpu naujoji valstybė pati aktyviai imasi organizuoti tautos ugdymą. Ji paima į savo rankas ne tik švietimą ir auklėjimą, suprastą siaura prasme, bet ir fizinį tautos gyvenimą ir jos sveikatos priežiūrą, josios narių didėjimą šeimose, josios apsaugą nuo maišymosi su svetimais elementais, josios emigracijos ir imigracijos tvarkymą. Dėl to tam tikri nuostatai, draudžią skirtingos rasės vedybas, reikalaują fizinės kultūros, švietimo priežiūros ir kontrolės yra reikalingi ir prasmingi. Šie dalykai senojoje valstybėje per daug buvo palikti kiekvien o individo nuožiūrai. Naujoji valstybė visa tai stengiasi sunormuoti ir palenkti tautos išsivystymui. Pastangos yra prasmingos, nes tautinė valstybė pirmutiniu savo uždaviniu kaip tik ir turi tautos ugdymą, suprastą plačiausia prasme. Tauta tam ir siekia savo objektyvacijos, kad joje patobu lėtų ir išsivystytų.
Ketvirta tautinės valstybės žymė yra josios tautiškumas. Senosios valstybės nariai buvo piliečiai. Piliečio ženklas buvo valstybės duotas pasas. Tuo tarpu naujoji valstybė savo egzistenciją grindžia ne piliečiu, bet tautiečiu. Tautiečio ženklas jau yra ne pasas, bet tautinė individualybė. Šitas tautietis yra tikras valstybės narys, nes jis tikras tautos narys. Valstybė, būdama tautos objektyvacija, negali vienodai traktuoti ir tautiečius, ir svetimų tautybių piliečius arba vadinamąsias tautines mažumas. Tautiečiai yra tikri naujosios valstybės nariai, o visi kiti yra tiktai valstybės gyventojai. Jie gali naudotis visomi s tautiečių teisėmis, bet negali turėti tų pačių privilegijų kaip tautiečiai. Jų dalyvavimas tautinės kultūros gyvenime, moksle, mene, visuomenės institucijose, ekonomi- koje yra nepageidaujamas, o kai kuriais atvejais net neleistinas. Mažumos tautinėje valstybėje visados yra svetimas kūnas, kuris niekados nesutaps su tautos kūnu ir neįsijungs į jo s organizmą. Todėl mūsų laikais valstybės ribos turi sutapti su tautos ribomis, o tautos viduje gyvenantieji svetimtaučiai turi būti arba įjungti į tautos kultūrą ligi nutautinimo, arba iškelti į savą valstybę, arba palikti kaip svečiai bei besinaudoją prieglaudos teisėmis. Kitokios išeities nebėra, jeigu mes norime, kad valstybė tikrai ir sėkmingai būtų tautos objektyvacija. Šitas dėsnis ypač yra svarbus mažoms tautoms, kurioms net ir nedidelis svetimtaučių kiekis yra kultūriniu atžvilgiu kenksmingas. Šiandien kai kuriose valstybėse matoma kova su svetimtaučių gaivalais turi gilios prasmės. Tai yra kova su tautos kūno skaldytojais. Galima nesutikti kai kur su šitos kovos priemonėmis. Tačiau pats tautinės kultūros apvalymo principas yra sveikas.
Taigi šitomis keturiomis žymėmis yra charakteringa tautinė naujoji valstybė: ji yra totalinė, ji yra kultūrinė, ji yra pedagoginė ir ji yra tautietinė. Visos šitos žymės yra vienos vienintelės apraiška, būtent tosios, kad valstybėje objektyvuojasi tauta.
Pabaiga
Baigiant reikėtų šių principų šviesoje įvertinti mūsų lie- tuviškąją valstybę. Kad mūsų valstybė principiškai yra tautinė, tai visiems yra aišku. Mūsų tauta, kaip ir daug kitų, pasinaudojo tautinio principo atbudimu žmonijos istorijoje ir sukūrė savą valstybę. Mūsų valstybė taip pat yra tautos objektyvacija ir josios apsireiškimas. Bet mums dar daug reikia, kad šitą apsireiškimą, šitą objektyvaciją tikrai mes regėtume viešajame gyvenime. Mes einame totalumo linkme. Lietuviškumo kultūriniame darbe dar mums labai stinga. Taip pat ir tautos ugdymas dar nėra toks dinamiškas, kiek jo reikėtų šiais nepaprasto tempo laikais. Mes dar vis tebesiremiame piliečio sąvoka. Mums išeivis lietuvis dar turi mažiau teisių negu mūs ų krašte gyvenąs svetimtautis pilietis. Tai yra nenormalybė, kuri turi būti pašalinta kuo greičiausiai. Taip pat mūsų viešasis gyvenimas, ypač ekonominė-materialinė jo sritis, tebėra svetimtaučių rankose. Dėl to kenčia ir dvasinė kultūra.
Vadinasi, mes einame tautinio principo keliu, bet einame per daug lėtai ir neplaningai. Mums reikia pasiskubinti, nes kaip seniau valstybės rungtyniavo savo prestižu ir savo galybe, taip dabar tautos pradeda rungtyniauti savo individualybės stiprumu ir savo kultūra. Mes negalime šių rungtynių pralaimėti, nes tai reikštų mūsų egzistencijos pralaimėjimą. Todėl padaryti mūs ų valstybę tautine prasme totalinę, išplėsti tautinį principą kultūroje, sudinaminti tautos išvystymą, apsivalyti nuo svetimtautiškų priemaišų, žodžiu, padaryti mūsų valstybę lietuvišką yra visų mūsų uždavinys. Tai yra mūsų tautinė garbė ir pareiga.
Šaltinis: Maceina, Antanas. Raštai. T. 12: Socialinė ir politinė filosofija. Vilnius: Margi raštai, 2007.
Rašyti komentarą