Vytautas Sinica. Homoseksualų klausimas abipus Atlanto: teismai valdo, politikai bijo
Kiekvienas pasaulio reikalams neabejingas pilietis atkreipė dėmesį į dvi pastarųjų dienų naujienas. Pirma jų buvo Graikijos agonijos paba...
https://www.propatria.lt/2015/07/vytautas-sinica-homoseksualu-klausimas.html
Kiekvienas pasaulio reikalams neabejingas pilietis atkreipė dėmesį į dvi
pastarųjų dienų naujienas. Pirma jų buvo Graikijos agonijos pabaiga,
bandant referendumu išsilaisvinti nuo kreditorių reikalavimų. Antroji – JAV
Aukščiausiojo teismo sprendimu byloje Obergefell prieš Hodges visose valstijose įteisintos
vienalytės santuokos.
Jei pirmojo klausimo galutinės baigties dar laukiame, tai JAV Aukščiausiojo teismo sprendimas priimtas, o JAV ir viso Vakarų pasaulio komentatoriai mėgina aprėpti jo padarinius.
Kalbama tiek apie vienalyčių porų pergalę ir išplėstas teises, tiek apie
neišvengiamus religijos laisvės apribojimus. Faktas, kad JAV tikintieji turės
pripažinti tokias „santuokas“, o dvasininkai – jas šventinti. Tai suprasdami,
JAV ir Meksikos (kur neseniai priimtas toks pats sprendimas) vyskupai jau
viešai pasižadėjo verčiau sėsti į kalėjimą, tačiau rinktis pilietinįnepaklusnumą. Iš anksto numatę būsimus iššūkius, tą patį rinktis dar 2003
metais įpareigojo tuometis popiežius Jonas Paulius II ir kardinolas Josephas
Ratzingeris.
Vis dėlto dėl JAV Aukščiausiojo teismo sprendimo turinio svarbiausia
suprasti, kad ginčai dėl to, kam leisti tuoktis, sukasi aplink šeimos
sampratos, o ne diskriminacijos klausimus. Valstijų respublikonai netruko
pasiūlyti Konstitucijos pataisos, kuri santuoką apibrėžtų kaip vyro ir moters.
Taigi panašu, kad nepaisant jau priimto Teismo sprendimo nei JAV, nei kitose
šalyse ginčas dėl šeimos sampratos tikrai nesibaigs. Priešingai, jis tik aštrės
kartu augant ir skirtingų šio ginčo pusių tarpusavio priešiškumui.
Grėsmė demokratijai
Tuo tarpu verta atkreipti dėmesį ne tik į ginčo dėl šeimos sampratos
turinį, bet ir būdą, kaip jis sprendžiamas abejose Atlanto pusėse – tiek
tolimojoje JAV, tiek Lietuvoje. JAV teismo sprendimas iššaukė ne tik
tradicinių, bet ir nuosekliai liberalių pažiūrų piliečių susirūpinimą.
Teismas priėmė sprendimą 5 teisėjų balsais „už“ ir 4 balsais „prieš“. Visi
prieštaravę teisėjai parašė atskirąsias nuomones ir visos jos buvo kaip reta
aštraus ir atviro teksto. Kai kalba JAV Aukščiausiojo teismo teisėjai, galima
ir pacituoti.
„Teismo sprendimas yra akivaizdus savavališkas prisiėmimas galios kurti
„laisves“, kurių nemini nei Konstitucija, nei jos pataisos. Konstitucijos
perrašinėjimas, kurį sau leidžia devyni nerinkti teisėjai, atima iš žmonių
pačią svarbiausią Nepriklausomybės Deklaracijoje pačių žmonių sau suteiktą
laisvę – valdyti save. Valdžios sistema, kuri tautą verčia paklusti devynių
nerinktų teisėjų komitetui, nenusipelno vadintis demokratija“, - savo atskiroje
nuomonėje dėstė teisėjas Antoninas Scalia.
Ta pati kritika buvo centrinė ir kitų „prieš“ balsavusių teisėjų
pozicijose. „Šis Teismas nėra įstatymų leidėjas, [todėl] ar vienalytė
„santuoka“ yra gera ar bloga idėja, yra ne šio teismo reikalas. [...] Daugumos
sprendimas yra politinės valios išraiška, o ne teisinis vertinimas“ – antrino
Teismo pirmininkas (Chief Justice) Johnas Robertsas. Keturiems teisėjams šiuo
klausimu pritarė ne tik konservatyvi žiniasklaida. „The Wall Street Journal“
vedamasis pavadintas „Tobulesnė sąjunga? Gėjų teisių, bet ne demokratijostriumfas“. Apie drebančius demokratijos pamatus po šio Teismo sprendimo JAV
kalba kas tik netingi.
Atkreipiamas dėmesys, kad teisėjai ėmėsi politikų vaidmens ir priėmė
sprendimą klausimu, kuriuo Konstitucija apskritai tyli. Nors išvadose remtasi
14-ąja pataisa, skelbiančia lygią visų piliečių teisių apsauga visose
valstijose, teisėjo J. Robertso žodžiais tariant, „nesugebėta pateikti nei
vieno sakinio, paaiškinančio, kaip Lygios apsaugos straipsnis (Equal Protection
Clause) pagrindžia daugumos poziciją“.
Išvadose ignoruojamas faktas, kad 10-oji pataisa užtikrina federalinės
valdžios nesikišimą į valstijų sprendimus tais klausimais, kuriais nepasisako
pati Konstitucija. O Konstitucija apie šeimos ir santuokos sampratą netaria nei
žodžio. Būtent todėl piliečiai iš teismo pagrįstai tikėjosi vienintelio
nuoseklaus sprendimo: „Valstijos pačios sprendžia santuokos apibrėžimo
klausimą“. Tokį sprendimą būtų galėję jei ne palaikyti, tai bent gerbti tiek
socialinės „pažangos“, tiek prigimtinės šeimos sampratos šalininkai. Taip
neįvyko.
„The Wall Street Journal“ pagrįstai spėja, kad palikus šeimos sampratą
pačių valstijų apsisprendimui, jos ilgainiui būtų pačios priėmusios tą patį
sprendimą. Ligšiolinė JAV visuomenės ir politikų pažiūrų raida leidžia tikėtis
būtent tokios baigties. Tačiau skirtumas vis tiek esminis, nes nedemokratiškai
primestas sprendimas ilgam įšaldo dirbtinai, teisinės prievartos būdu
nutrauktus vertybinius debatus ir nėra jokių prielaidų su juo susitaikyti
nepritariančiajai pusei. Būtent taip 1973 metais nutiko po Teismo sprendimo
byloje Roe prieš Wade, kurioje teismo valia sukurta unikali teisė į abortą. Nors
praėjo virš 40 metų, retas klausimas JAV viešojoje erdvėje, gatvių demonstracijose
ir Kongrese dar ir šiandien sukelia tokias aštrias ir įtraukiančias diskusijas
kaip abortai.
Nesibaigiančių ginčų galima tikėtis juo labiau, kad lemiamą balsą „už“
atidavęs nominaliai katalikas teisėjas Anthony Kennedy Teismo išvadoje stačia
galva nėrė į vertybinį politikavimą moralės klausimais. „Šios [Konstitucijos
ginamos] laisvės apima konkrečius asmeninius pasirinkimus, esminius individo
orumui ir autonomijai, tarp jų ir asmeniškus pasirinkimus, kurie apibrėžia
asmens tapatybę ir įsitikinimus“ – išvadoje dėstė jis.
Taip argumentuodamas, A. Kennedy akivaizdžiai pasirinko švietėjišką, o ne
klasikinę tomistinę laisvės ir žmogaus prigimties sampratą. Apšvieta žmogų
suvokė kaip tuščią lapą, į kurį galima įrašyti bet kokius tapatumus ir
prigimtį, kai tuo tarpu klasikinis politinis mąstymas teigia apibrėžtą žmogaus
prigimtį ir laisvę, kuri realizuojama tik tą prigimtį išpildant, o ne ją
paneigiant. Šeimos klausimu tai reiškia, kad klasikinė tomistinė žmogaus
samprata reikalauja iš žmogaus pripažinti vyro ir moters santykius kaip
vienintelę normą ir siekti pagal ją gyventi. Kitokie sprendimai joje buvo
laikomi ne laisvės išraiška, o tik vergove instinktams ir kūniškiems
troškimams.
Tuo tarpu Apšvietos pasiūlyta žmogaus ir laisvės samprata leidžia individui
rinktis visas savo savybes ir praktikuoti bet kokius gyvenimo būdo
pasirinkimus. Ir A. Kennedy renkasi, šią sampratą primesdamas visoms
Valstijoms. Didelė dalis piliečių, jo nuostabai, atpažino tame konkrečiomis
vertybėmis pagrįstą politinę valią.
Karšta gėjų bulvė Lietuvoje
Europos Sąjungos specifika lemia, jog Lietuvoje gėjų sąjungų įteisinimas į
teismo rankas gali būti atiduotas daug subtiliau. Akivaizdu, to norėtų dauguma
šeimos sampratą keisti siūlančių politikų. Kadangi visuomenės nuomonė ir
Konstitucija nedviprasmiškai yra prigimtinės vyro ir moters šeimos pusėje,
politikai priversti rizikuoti arba karjera, arba pažangiu įvaizdžiu juos
spaudžiančios naujosios elito klasės akyse.
Neprilygstami populiarumo išlaikymo meistrai socialdemokratų partijoje tą
gerai suprato, todėl suskubo užgožti Mariją Aušrinę Pavilionienę ir kitas
radikalesnes savo koleges. Į pastarųjų atvirą siūlymą įteisinti vienalytę
partnerystę Vyriausybė atsakė subtiliu ir galimai populiariu siūlymu įteisinti
tik vyro ir moters partnerystę. Juozas Bernatonis paaiškino, kad toks ir tik
toks projektas neprieštarautų Konstitucijai.
Tačiau Vyriausybė, teikdama šį projektą, ignoruoja faktą, jog pagal Europos
Žmogaus Teisių Teismo jurisprudenciją (2013 metų sprendimas byloje Vallianatos
ir Kiti prieš Graikiją) vien tik heteroseksualių porų partnerystės įteisinimas
laikomas diskriminacija. Partnerystės institutas, kitaip nei santuoka, yra
išimtinai civilinis, savo esme nėra susijęs su giminės tęsimu ir EŽTT požiūriu
turėtų būti lygiomis teisėmis prieinamas visų orientacijų žmonėms.
Tai reiškia, kad įteisinusi tik vyro ir moters partnerystę Lietuva pagal
jai galiojančią tarptautinę teisę, būtų priversta įteisinti ir vienalytes
partnerystes. Nors į šį faktą visuomenės dėmesį atkreipia net ir Lietuvos gėjų
lygos interesams dažnai atstovaujantis teisininkas Vytautas Mizaras, pasiūlymą
teikiantys Vyriausybės atstovai toliau tai ignoruoja.
Dar įdomiau tai, jog pagal Europos Teisingumo Teismo praktiką (2013
gruodžio 12 d. prejudicinis sprendimas byloje F. Hay prieš Credit Agricole) ES
šalyje narėje įteisinus partnerystės institutą, jo saistomoms poroms valstybė
privalėtų garantuoti visas tas pačias teises ir teisines garantijas kaip ir
susituokusioms poroms. Tuo užtikrinamas nediskriminavimas santuokos pagrindu.
Paprasčiau kalbant, valstybė, kurioje įteisinama partnerystė, privalo ją
teisiškai prilyginti santuokai. Vieninteliu skirtumu lieka įsivaikinimo teisė.
Šis ETT sprendimas taip pat yra privalomas visoms ES narėms, taigi ir Lietuvai.
Atsižvelgiant į EŽTT ir ETT teismų ligšiolinius sprendimus, net ir vien tik
heteroseksualios partnerystės įteisinimas Lietuvoje galėtų reikšti tarptautinį
įsipareigojimą sutuoktinių teises užtikrinti ir vienalytę partnerystę
sudarančioms poroms. Neįmanoma, jog šių viešai prieinamų faktų nežinotų
teisingumo ministras ir valstybės premjeras. Belieka spėti, kad nepopuliarus ir
ydingas, tačiau daugelio interesų grupių reikalaujamas sprendimas vienalyčius
santykius teisiškai prilyginti vyro ir moters santuoka ir Lietuvoje yra gudriu
būdu paliekamas tarptautinių teismų valiai.
Kitaip nei JAV, Liuksemburge ir Strasbūre įsikūrusių teismų niekas
neapkalbinės, nenarstys jų teisėjų biografijų. Juolab, kad sprendimas jau
priimtas, o Lietuvai tereikėtų pritaikyti precedentą. Tobulai nedemokratiškas
sprendimas Lietuvos politikams būtų labai patogi ir priimtina išeitis, mat
nuimtų nuo jų bet kokią atsakomybę spręsti gėjų sąjungų klausimą. Tačiau
Lietuvoje demokratiškas sprendimų priėmimas ir taip nėra ypatingas prioritetas.
Projekto autoriai pagrįstai spėja, kad didesnio sukrėtimo tikėjimas demokratija
Lietuvoje net nepajustų.
Tuo tarpu Lietuvos visuomenėje tokia įvykių eiga neabejotinai sukurtų naują
bangą pasipiktinimo moraliai degradavusia „gėjų Europa“, kuri primeta savo
valią suverenumo iliuziją įsikibusiai Lietuvai. Tiesa, jog ES institucijose ir
teisinėje sistemoje vyrauja Lietuvai svetimos nuostatos šeimos ir lytiškumo
klausimais. Tačiau kiršinimo ir priešiškumo visada galima išvengti protingai
žaidžiant pagal demokratijos procedūras ir sąmoningai nekuriant situacijų,
kuriose ES pakišama kaip atpirkimo ožys visuomenės akyse.
Jeigu išsipildžius aprašytam scenarijui Lietuvoje be jokio demokratinio
balsavimo įsiteisės vienalytės sąjungos, dėl to kalta bus tikrai ne ES, o vien
tik šio projekto autoriai. Tačiau kitaip nei JAV Aukščiausiojo teismo teisėjai,
jie dar gali šito išvengti. J. Bernatoniui tereikia partnerysčių projektą padėti
giliai į tuos pačius stalčius, kuriuose metus „marinavo“ 106 Seimo narių
pateiktą Konstitucinės šeimos sampratos pataisos projektą.
Rašyti komentarą