Vincas Borisevičius. Dorovinis elementas vyskupo Motiejaus Valančiaus kūryboje ir veikloje (I)
Kviečiame susipažinti su 1939 m. būsimojo vyskupo Vinco Borisevičiaus darbu, kuris, nors rašytas prieš bemaž 80 metų ir pasakoja apie ...
https://www.propatria.lt/2015/02/vincas-borisevicius-dorovinis-elementas.html
Kviečiame susipažinti
su 1939 m. būsimojo vyskupo Vinco Borisevičiaus darbu, kuris, nors rašytas prieš bemaž 80
metų ir pasakoja apie pusantro
šimtmečio senumo įvykius, yra ne mažiau aktualus ir įdomus ir šiandien.
Šią
temą nagrinėti nedaug laiko buvo man skirta, todėl visų Vyskupo Valančiaus
kūrinių neįstengiau perskaityti. Perskaičiau tik svarbesniuosius. Neminiu čia
jų, nes reikiamoje vietoje jie bus nurodyti. Be to, naudojausi a. a. Kan. A.
Aleknos veikalu „Žemaičių Vyskupas Motiejus Valančius“ ir „Tėvynės Sargu“. Kiti
veikalai, liečiantieji dabartį, kuriais teko naudotis, taip pat bus suminėti
reikiamoje vietoje.
Be
kitko, naudojausi Vyskupo Valančiaus kūriniais, kurie priskiriami prie
dailiosios literatūros. Pats autorius daro pastabą, kad jo apsakymuose
aprašytieji įvykiai ne visi esą tikrenybėje buvę, tačiau ir tai, ką pasakos
moko, reikią daryti: „Būk it bitelė, kuri iš kiekvienos žolelės, kvepiančios ir
dvokiančios, sugeba išsiurbti saldų medų“ [1].
Todėl
iš šios rūšies Valančiaus kūrinių drąsiai semiu didaktinius dorovės dalykus.
Dievo
įsakymo tvarkos prisilaikydamas, nagrinėjamąją temą norėčiau suskirstyti į
sritis, liečiančias teologines dorybes, religijos dorybę ir moralines dorybes.
I
Kalbėdamas
apie pareigas Dievui, išplaukiančias iš teologinių dorybių, — tikėjimo, vilties
ir meilės, — daugiau liesiu tikėjimo ir meilės dorybę, o viltį tik paminėsiu.
Tai darysiu ne tik todėl, kad pats Vyskupas Valančius šias dorybes užakcentavo,
bet ir dėl to, kad iš tikėjimo ir meilės bei visų moralinių dorybių
išplaukiančios pareigos rengia vilčiai. Tų visų pareigų vykdymas turi tikslą
amžinosios laimės Dievuje.
Vyskupas
Valančius, gerai suprasdamas šiuos Šv. Povilo žodžius: „Budėkite, tvirtai
stovėkite tikėjime, elkitės kaip vyrai, ir būkite stiprūs“ [2], drąsiai gina
tikinčiųjų reikalus tais sumišimo laikais, kada jis pats buvo be paliovos per
keletą metų tardomas, kada 107 kunigai nukentėjo: iš jų 6 buvo sušaudyti, 67
išsiųsti į Sibirą ar kitas tolimąsias Rusijos gubernijas arba kalinami [3].
Vyskupas Valančius sužinojęs, kad policija sodiečius, važiuojančius į bažnyčią,
sulaiko kelyje ir grąžina namo, einančius į bažnyčią palydi užgaulingais
žodžiais, net bažnyčioje pradeda šeimininkauti, kreipiasi į Kauno gubernatorių
(IX.9, Nr. 2036) [4] prašydamas, kad policiją sudraustų, įsakytų jai nesikišti
į bažnyčios reikalus ir leistų tikintiesiems laisvai melstis.
Kitą
kilnų drąsos pavyzdį matome, kada rusai nutarė užgrobti Tytuvėnų bažnyčią. Tai
buvo 1868 metais. Šiam rusų šventvagiškam darbui motyvas buvo tas, kad Tytuvėnų
apylinkėje įsikūrusieji trys stačiatikiai neturį cerkvės.
Vyskupas
Valančius kreipiasi į Vilniaus generalgubematorių ir Vidaus Reikalų Ministrą
[5], prašydamas palikti parapijai bažnyčią, kuri turi 3975 parapijoms, kad
parapijonims toli kitos bažnyčios, kad nuo Lydavėnų skiria Dubysa, kad Tytuvėnų
bažnyčia brangi ne tik dėl savo senoviškumo, bet ir dėl šventenybių. Mat,
Tytuvėnų bažnyčioje esą kryžiaus keliai su žemėmis, atgabentomis iš Jeruzalės,
esanti koplyčia su laiptais, kuriuose esančios šventųjų relikvijos, todėl ji ir
esanti žmonių labai branginama. Tos bažnyčios paėmimas padarytų labai nemalonų
įspūdį ir sukeltų neramumą.
Nepavykus
apginti bažnyčios, jau buvo paskirta diena jai perimti, deleguotas tam reikalui
šventikas ir rusų valdžios atstovai, bet Vyskupas ir tada nenurimsta. Jis
pamoko tytuvėniškius katalikus (tai matyti iš prašymo carui, rašyto Konsistorijoje,
— Kurijoje, — ir rusų įsitikinimo) [6]; tytuvėniškių minia ašaromis suminkština
atvykusio karinio Raseinių Viršininko Lvovo širdį. Lvovas neperima bažnyčios ir
pasižada užtarti tytuvėniškius katalikus Vilniaus generalgubernatoriui. Tuo
tarpu žmonių delegacija su prašymu vyksta pas carą ir bylą laimi.
Tokių
pasikėsinimų prieš bažnyčią buvo daug; į juos su visa drąsa reagavo Vyskupas
Valančius [7]. Visokios
pasaulio galybės net tada, kada Bažnyčia kovoja dėl katalikiškos mokyklos, dėl
moterystės nesuardomumo ir vienumo, dėl prigimties teisės organizuotis ją,
Bažnyčią apšaukia, kad ji, esą, kišasi į politiką. Kiekviena tačiau pasaulio
galybė stengiasi Bažnyčią panaudoti iš tiesų politiniams reikalams. Taip buvo
ir su Vyskupu Valančium. Vilniaus generalgubernatorius Nazimovas prašo Vyskupą,
kad jis išleistų bendraraštį, draudžiantį sukilimą. Vyskupas praneša Nazimovui,
kad jis išleidęs bendraraštį, kuriame, susilaikydamas nuo politikos, skatina
tikinčiuosius atgailoti, trečiadieniais pasninkauti arba kalbėti 7 poterius,
„pakol tik nepasibengs nepakajus tarp mūsų“ [8].
Dar
nepasibaigus prasidėjusiam 1863 metų sumišimui, Vyskupas Valančius nepameta
pusiausvyros ir su įprastu savo uolumu gina Dievo reikalus ir kitus skatina
juos ginti. Jis savo 1864 metų bendraraščiais [9] įsako klebonams mokyti vaikus
mokyklose arba bažnyčiose katekizmo.
Tikėjimo
dalykus gindamas, Vysk. Valančius ir pats ryžtasi atlikti pavojingą darbą. Mat,
Vilniaus generalgubernatoriaus Muravjovo įsakymu 1865.1.28 (Nr. 468) Kaune buvo
įsteigta pamestinukams vaikams prieglauda, kurioje iki 10 metų vaikai buvo
auklėjami stačiatikiais, rusais. Tai prieglaudai net šventikas buvo skirtas.
Vieną
kartą tą prieglaudą aplankė Vyskupas Valančius ir paprašė parodyti katalikus
vaikus sakydamas: „Kur mano vaikai?“ Prieglaudos prižiūrėtojos sukviestus
vaikus Vyskupas mokė žegnotis, poterių, paaiškino katekizmą ir padalinęs pyrago
išvažiavo. Prižiūrėtoja, žinoma, tuojau pranešė tai gubernatoriui. Tas
pasikvietė Vyskupą pas save ir prie dviejų žandarų viršininkų jį tardė. Į
klausimą, kodėl be gubernatoriaus žinios važiavęs į prieglaudą, Vyskupas
atsakė, kad važiavęs neprašydamas leidimo todėl, kad žinojęs, jog vis tiek jo
negausiąs. Į gubernatoriaus pastabą, kad negalima esą neklausyti gubernatoriaus,
Vyskupas atsakė, jog geras ganytojas galvą guldąs už savo avis, ir pridūrė:
„Tegu su manimi daro, ką nori, aš visam esmi pasirengęs. Man neilgai begyventi,
aš turiu priedermę palaikyti savo tikėjimą“.
Vyskupas
Valančius buvo už minėtą drąsą nubaustas namų areštu; vėliau dar įsakė, kad
sumokėtų 1000 rublių pabaudos. Bausmės tačiau vyskupo neatgrasino nuo savo
pareigų. Jis rašė prašymus, kad toje prieglaudoje vaikai būtų auklėjami
katalikais.
Vyskupas
Valančius, pats saugodamas [10] tikėjimo reikalus, primena tą pačią pareigą ir
kunigams. Jis 1865.II.7 išleidžia bendraraštį, perspėdamas juos, kad iš
sakyklos negarsintų „jokių raštų nesutinkančių su Katalikų mokslu... Jei
reikėtų dėl to nukentėti, atminkite pavyzdį Apaštalų, kurie atsakė, kad labiau
reikia klausyti Dievo negu žmonių. Jokia baimė, jokie grasinimai, kankinimai,
ištrėmimas, pagalios nei pati mirtis tenenugąsdina jūsų ir tenesulaiko nuo
gynimo katalikų tikėjimo. Mirti mums yra pelnas. Atsiminkite, kiek šimtų tūkstančių
kankinių savo krauju patvirtino tikėjimą drąsiai eidami mirti. Taigi
mieliausieji draugai kovotojai, Dievo kunigai, raginu jus šv. Paulio Apaštalo
žodžiais: budėkite, stovėkite tikėjime, kaip vyrai elkitės ir pasistiprinkite“.
Vyskupas ir čia Dievui savo pareigą atliko nepaisydamas, kad bendraraštis gali
pakliūti i rusų valdžios rankas, kas iš tiesų ir atsitiko [11].
Vyskupui
Valančiui rūpėjo ne tik savo avelių tikybiniai reikalai, bet ir už jos
vyskupijos ribų gyvenančiųjų; sužinojęs, kad Turkestano katalikai neturi
bažnyčios, kad jų tikybiniai reikalai ten kenčia, primena jis Mogilevo
arkivyskupui (1875.1.22 Nr. 163) šį reikalą. Vladikaukazo gi bažnyčiai leido
net savo vyskupijoje rinkti aukas, ir surinktų aukų pats nusiuntė 677 rub. 50
kap. [12].
Vyskupas
Valančius, norėdamas tikintiesiems įdiegti tikėjimo branginimo pareigą, Antano
Tretininko pasakojimuose aprašo Vilniaus apskrities, Šešuolių parapijos
Kiauklių bažnytėlę, kurią netoli gyvenantis burliokas norėjęs nugriauti ir
pasisavinti prie jos esančią žemę. Pasakoja, kad kelis kartus atvažiavusius
žandarus ir kitus rusų valdininkus žmonės išvydavę. Mat, tikintieji įprašę
zakristijoną, kad jis, pamatęs pavojų, skambintų. Žmonės, išgirdę pranešimą,
atvykdavo ir priešindavosi. Vieną kartą rusų vyresnėlis sužeidęs merginą, kuri
trečią dieną mirusi. Ir ne vienam žmogui maskoliai įdūrę, iš kurių net du mirę.
Tikintieji padavę prašymą karaliui, kuris įsakęs palikti bažnytėlę katalikams
[13].
Išganytojo
pavestai pareigai, — saugoti, platinti ir ginti tikėjimui, — Vyskupas Valančius
stengėsi įsigyti reikalingiausių priemonių.
Visų
pirma jis atnaujino katedrą. Tam reikalui 1851 metais išleido bendraraštį
dekanams, prašydamas rinkti aukų. Penkiolikoje dekanatų iš viso surinkta 2 790
rub. 22 kap.; katedra atremontuota.
Vyskupas
ragino dvarininkus, kurie naudojasi baudžiauninkų jėgomis, remontuoti
bažnyčias, statyti naujas. Vysk. Valančiui valdant vyskupiją, buvo pastatytos
naujos 29 bažnyčios mūrinės ir 20 medinių [14].
Kita
priemonė tikėjimui platinti buvo mokykla, dėl kurios Vysk. Valančiui reikėjo
daug kovoti. Devynioliktojo amžiaus pradžioje Žemaičiuose kiekviena parapija,
kartais net ir didesnis kaimas, turėjo mokyklą. Dvasininkijai tos mokyklos
labai buvo svarbios ne vien todėl, kad jose buvo mokoma skaityti ir rašyti
lietuviškai bei lenkiškai ir aritmetikos, bet ypačiai dėl to, kad jose buvo
mokoma pagrindinių tikėjimo tiesų. Tos parapijinės mokyklos dažniausiai
veikdavo adventų ir gavėnios metu. Rusams tos mokyklos nepatiko, ir nuo 1831
iki 1841 metų valdžia jas buvo uždariusi. Vyskupas Valančius parapijinių
mokyklų reikalą labai rėmė. Dekanams 1852.XI.2 rašo: „Žinomas visiems kunigams
mano reikalavimas, kad prie kiekvienos parapijinės bažnyčios ir net didžiųjų
filijinių būtų laikoma mokykla po priežiūra vietinio klebono arba filialisto,
kame neturtingo luomo vaikai galėtų pramokti skaityti gimtine kalba ir
katekizmo“. Iš dekanų reikalavo net du kartus per metus pranešinėti apie
mokyklos padėtį [15]. Už mokyklų įsteigimą steigėjams rašė padėkos laiškus
(1852.VII.1l, 1854.XII.20, 1855.VI.4, 1860.VIII.20). Taip dirbant, nenuostabu,
kad 1853 metais Žemaičiuose buvo 126 parapijinės mokyklos, kuriose mokėsi 4 147
mokiniai, o valdžios mokyklų — tik 18, kuriose mokėsi 815 mokinių [16]. Tuo
tarpu dabar visoje Lietuvoje katalikiškų mokyklų turime tik apie 14. Graudu
darosi, kai palyginame „katalikiškąją“ Lietuvą su „bedieviškąja“ Prancūzija,
kurios katalikai katalikiškai mokyklai kasmet sudeda 20 milijonų frankų, ir
tais pinigais auklėja 960 712 mokinių; 1910—11 metais valdžios mokyklų skaičius
pakilo 3,10%, katalikiškųjų 9%; mokinių skaičius pakilo valdžios mokyklose
17,26%, katalikiškose — 28% [17]. Prancūzų valdžia katalikiškoms mokykloms
nieko neduoda, bet ir nekliudo, bent dabar, jas steigti. Toks, žinoma, valdžios
pasielgimas yra neteisingas; anot Šv. Tėvo Pijaus XI, neteisinga yra, jei
valstybė nesuteikia lėšų reikalams tų, iš kurių gauna mokesčius. Be to, Šv.
Tėvas pastebi, kad „kiekvienas auklėjimo ir mokyklų monopolis yra neteisingas
ir neleistinas, jeigu valstybė fiziškai arba morališkai verčia šeimą savo
vaikus siųsti į savo (valstybines) mokyklas“ [18].
Grįžkime
prie Žemaičių mokyklų, kuriomis taip labai rūpinosi Vyskupas Valančius. Neilgai
buvo lemta jomis gėrėtis. Kauno gubernatorius Krigeris 1863.1.7 raštu Nr. 13
įsakė uždaryti parapijines mokyklas, kaip valdžiai kenksmingas [19].
Šiam.
smūgiui ištikus, Vysk. Valančius nenuleidžia rankų. Jis pataria nusisamdyti
„daraktorius“ ir kaimuose mokyti slapta. Taip rašo Vysk. Valančius Kun.
Lichodziejevskiui tais pačiais metais, kada buvo sugniuždytas nepavykęs
sukilimas ir kada mokyklos buvo uždarytos. Be to, dar Vyskupas skatina mokyti
vaikus namie [20].
Vysk.
Valančius, norėdamas plačiau liaudžiai įsąmoninti slaptų mokyklų reikalingumą,
išgiria tokią mokyklą Antano Tretininko pasakojimuose. Tasai Antanas, būdamas
Dotnuvos vienuolyne ir tarnaudamas kunigams, gerai išmoko rašyti ir skaityti, o
paskui kaip tik ir buvo slaptos mokyklos mokytojas, mokęs 43 vaikus. Skaitom
[21], kad Antanas Tretininkas „drauge su vaikais klaupęs kalbėjo kas vakarą
poterius, vaikų nemušinėjo“.
Kodėl
Vysk. Valančiui, uždarius parapijines mokyklas, rūpėjo steigti slaptas
mokyklas? Vyskupas žinojo, kas rūpėjo rusų valdžiai. Mat, esant dar
neuždarytoms parapijinėms mokykloms, kai kurie stačiatikiai mokytojai užgaudavo
katalikų jausmus. Vysk. Valančius jau 1861.I.23 rašo Vidaus Reikalų Ministrui
(Nr. 150) prašydamas, kad iš Dusetų mokyklos atleistų šventiką mokytoją ir į jo
vietą paskirtų mokytoją kataliką, nes Dusetose mokiniai vien tik katalikai esą;
o jei ne — Dusetų parapijonys, matydami tolerancijos įžeidimą, griežtai
atsisakysią siųsti į tą mokyklą savo vaikus auklėti [22]! Kada jau buvo
uždarytos parapijinės mokyklos, rusų tikslai paryškėjo. Rusai mokytojai tada
pradėjo savo uolumą rodyti. Pavyzdžiui, Žemalės mokykloje buvo dalijamos
direkcijos atsiųstos stačiatikių išleistos maldaknygės. Viekšnių cerkvės
šventikas Zasimovičius pasakė, kad netrukus visi mokiniai turės būti
stačiatikiai. Onuškio mokytojas per pamokas kartais įžeisdavo katalikų tikėjimą
ir naudojo knygas, kuriose buvo prieštaravimų katalikybei.
Kai
kur mokyklų vaikai buvo varomi į cerkvę. Linkuvos mokytojas, atsivedęs į
bažnyčią mokinius, privertė juos dainuoti rusišką patriotinę dainą. Kunigai
kovojo su šiais pragaištingais tikėjimui ir dorai darbais, bet juo labiau tai
Vyskupui rūpėjo. Jis stipriai reagavo į šiuos reiškinius, rašydamas 1867.XII.15
(Nr. 2602) mokyklų direkcijai ir pakartojamai prašydamas tokius mokytojus
nubausti ir pasekmes jam pranešti [23].
Kad
geriau sektųsi stačiatikių tikėjimą platinti per mokyklą, rusai mokytojai
uždraudžia mokiniams eiti pas kunigus; kai kurie atiminėja iš mokinių maldaknyges
ir jas degina. Taip elgėsi Žygaičių, Taujėnų, Kvetkų mokytojai. Žygaičių
mokytojas Turzinevskis Žygaičių klebonui Norvaišai draudė mokyti vaikus pas
save arba bažnyčioje. Mokytojas Steponas Mozolskis Taujėnų bažnyčioje ir
šventoriuje atiminėjo iš mokinių maldaknyges; jei kurie maldaknygių nedavė,
Mozolskis plėšė iš jų kepures. Kvetkų parapijos sodžiuose mokytojas
Blagovieščenskis rinko maldaknyges ir jas degino [24].
Vyskupas
Valančius, kad ir nedaug vilties teturėdamas laimėti, vis dėlto kreipėsi 1867.II.2
raštu (Nr. 295) į Kauno gubernatorių ir (Nr. 296) į mokyklų direkciją
prašydamas, kad mokytojams užgintų kištis į bažnytinius dalykus.
Kada
rusai užgynė mokyklose tikybą dėstyti gimtąja kalba, Valančius rašė Vilniaus
generalgubernatoriui Kaufmanui 1866.VI.18 (Nr. 1087), nurodydamas jam, kaip
žalinga yra mokinius tikybos mokyti nesuprantama kalba. Į tą prašymą atsakymas
gautas 1866.VII.22 ne iš Vilniaus, o iš Kauno gubernatoriaus, bet, deja,
neigiamas [25].
Sunki
taip pat buvo mokyklų padėtis Kurše, kur gyveno latviškai kalbą katalikai ir
kurie priklausė taip pat Vysk. Valančiaus jurisdikcijai. Kurše, mat,
protestantai turėjo savo mokyklas; jų turėjo ir katalikai, bet mažai, todėl
buvo priversti leisti savo vaikus auklėti į kitatikių mokyklas ir mokėti
nekatalikiškųjų mokyklų reikalams mokesčius. Dėl tokių nelemtų aplinkybių
susidarydavo liūdnos katalikams pasekmės. Iki 14 metų katalikai mokiniai
negalėdavo eiti išpažinties, todėl atvėsdavo jų tikėjimas, ir daug būdavo
apostazijų. Kun. Šidlauskas, Mintaujos klebonas, Vysk. Valančiui (1852.1.15)
rašo, kad „į neturtingųjų mokyklą Altoną kasmet priimama po keletą vaikų, o
tačiau nuo 12 metų tiktai du vaiku tepaliko katalikais, kiti gi perversti į
liuteranų tikėjimą. Taip pat esti su neturtingais vaikais ir kitose mokyklose“.
Vyskupas
Valančius susirūpino steigti katalikiškas parapijines mokyklas. Šiais reikalais
kreipėsi į Rygos generalgubernatorių kunigaikštį Suvorovą (1851.1.20 Nr. 125 ir
1851.XI.1 Nr. 22) ir į Kuršo gubernatorių (1852.II.2). Suvorovo žmoniškumo
dėka, Vysk. Valančiaus pastangos ne¬nuėjo niekais. Gavus leidimą kurti
parapijines mokyklas, jos buvo įkurtos: Mintaujoje, Ilukštoje, Dvetoje,
Bebroje, Elernoje, Šliosberge, Padu- nojuje, Rubine, Neiborne, Šventene,
Kurmene. Nusiskundus kai kuriems klebonams lėšų trūkumu parapijinėms mokykloms
steigti, Vysk. Valančius taip prabilo (1851.1.13) Alšvangos klebonui: „Galima
surasti pinigų, labiausiai jei butą mokyklai klebonas duos bažnyčios
trobesiuose ir patsai prisiims mokytojo priedermes arba po jo priežiūra, kuris
nors iš kamendorių arba iš bažnytinių tarnų“.
Be
to, Vysk. Valančius laimėjo ir kitą dalyką, būtent: Kuršo gubernatorius
(1852.IV.5) įsakė policijai prižiūrėti, kad protestantų mokyklose katalikų
vaikai nebūtų varžomi tikybos dalykuose. Pats Kuršo gubernatorius Vyskupui
(1852.IV.5) pranešė, kad protestantų mokyklai iš katalikų mokestis nebus imamas
[20].
Trečioji
priemonė tikėjimui platinti buvo spauda. Vyskupas Valančius parašė daugiau kaip
40 knygelių, rūpinosi leisti laikraštį, steigė knygynus.
Vysk.
Valančius laikraščio reikalu parašė Vidaus Reikalų Ministrui (1859.11.21) raštą
Nr. 496, kuriame šiaip išdėsto laikraščio reikalingumą: „Be abejo žinoma
Tamstai, jog Kauno gubernijos valstiečiai visai atsisakė nuo spiritinių gėrimų
vartojimo. Žmonės pasiliuosavę nuo labiausiai pažeminančio geidulio girtybės,
reikalingi kitokios doros įtekmės, kuri palaikytų juos blaivybėje ir vietoje
senojo kenksmingo pasigėrėjimo teiktų kokį nors prakilnų, duodantį maisto
protui ir širdžiai. Rusai ir latviai turi sava gazietų ir kitokių laikraštiškai
leidžiamų knygelių, kurios patenkina tą reikalavimą, bet žemaičiai ir
lietuviai, kurie irgi sudaro dalėlę Maloningiausioj o Ciesoriaus pavaldinių,
ligšiol neturi tokio laikraščio, kurs padėtų jiems naudotis švietimo vaisiais.
Todėl pasiryžau priminti Tamstai šį trūkumą tikėdamasis, kad Tamsta maloningai
teiksies pažvelgti į šį dalyką ir neatsakysi savo aukštai viršininkiško
pritarimo mano sumanymui“. Toliau tame prašyme nurodytas projektuojamo
laikraščio vardas, — būtent, „Pakeleivingas“, — ir visai nežalinga programa su
pirmą vietą užimančiu Tikybos skyriumi. Deja, rusai pabūgo apšvietos ir Vysk.
Valančiaus sumanymą palaidojo [26].
Vysk.
Valančiui, kaip tikram Apaštalui, rūpėjo reikalai jo globai pavestų ir tų tikinčiųjų,
kurie kalbėjo ir latviškai. Lauksenos vikaras Kun. Soročinskis rašė religinio
turinio knygeles latviškai. Kun. Kurminas išleido latvių kalba pamokslus. Vysk.
Valančius žinodamas, kad latvių literatūroj yra daug dalykų, kurie įžeidžia
katalikų tikėjimą, džiaugėsi minėtų kunigų kūriniais, kurie galės reikiamą
spragą užtverti. Vysk. Valančius todėl dėkojo jiems (1858.III.4) per savo
sekretorių Kun. Davidavičių [27].
Vyskupas
Valančius ypatingu būdu rūpinosi kunigų išsilavinimu. Jis įsteigė kunigams
dekanatų knygynus; jiems palaikyti kiekvienas kunigas turėjo mokėti per metus
po 1 rublį. Nuo mokesčio buvo atleidžiami tik paliegėliai, kurie gyveno
vienuolynuose arba pataisų namuose. Dekanas nuo mokesčio buvo atleidžiamas už
knygyno tvarkymą [28]. Tie visi dalykai buvo svarbūs kaip priemonė tikėjimui
palaikyti.
Vysk.
Valančiaus yra nurodomos taip pat ir blogosios tikėjimui palaikyti priemonės,
kurios tikėjimo netvirtina, bet nuo jo dar atbaido. Netikus priemonė yra
prievarta arba medžiaginiai sumetimai. Vysk. Valančius rašo, kad žemaičiai,
priėmusieji krikštą 1413 metais, katalikiškai negyveno, nes jie buvo krikštą
priėmę dėl karaliaus Vladislovo ir Vytauto Did. dovanų arba iš baimės. Tarp
tokių žmonių kunigų darbas nedavė teigiamų rezultatų [29]. Juo labiau nieko
gero nedavė kryžiuočių skelbtoji Evangelija. 1294 m. Liudvikas Liebenzolis,
kryžiuočių viršininkas, įsilaužęs į Žemaičių pilį „Biseną“, „tejpat nekurius
žmones privwerte kriksztities, bet ir isz to nieka dora nebūva. Skaitom senowes
rasztusi, jog metusi 1329 tie patis Križokaj i daugiel musu szalies pilu
isigrowusis sugawa 300 žemaitiu, kurius nietruputele tikieima kataliku nežinantims
tulid apkriksztije“[30].
Ypač
priespauda, žiaurumai blogai patarnauja tikėjimui. Vysk. Valančius aprašinėja, kad
kryžiuočiai daug kartų vertę žemaičius priimti katalikų tikėjimą, bet
žemaičiai, nekęsdami savo spaudėjų, atmesdavę jų peršamąjį tikėjimą [31].
Vysk.
Valančius priminė ir savo kunigams, kad skleisdami geras idėjas, nesigriebtų
netinkamų priemonių; šiaip Vyskupas (1860.VII.4 Nr. 1364—1381) persergsti juos
dėl priemonių blaivybei platinti: „Dar kartą tvirčiausiai primenu, kad kunigai
jokiu būdu nevartotų fiziškų priemonių priversti girtuokliams prie blaivybės.
Kaip prakilnus tas dalykas, taip garbingos turi būti ir priemonės palaikyti,
vartojimas gi fiziškų priemonių labai kompromituoja ne tiktai kunigus, bet ir
pačiam dalykui kenkia, sukeldamas riksmą ant visos dvasiškuos, kuri visai nėra
to užsipelniusi“[32].
Apie
senovės žemaičius rašydamas, Vysk. Valančius mini, kad jie bijoję priimti
katalikų tikėjimą, nes manę neteksią laisvės, savo kalbos, papročių:
pavyzdžiui, moters negalėsiančios dėvėti balto nuometo, skepetos, savo austų
rūbų [33].
Gražūs
papročiai, pramogos, žaislai, vartojami švenčių, vestuvių progomis arba šiaip
poilsiui, Vyskupo Valančiaus visai nedraudžiami. Jų daugybė aprašyta knygelėje
„Palangos Juzė“. Pavyzdžiui, per Velykas vaikinai laisto su vandeniu šeimininkų
rankas, tikėdamiesi iš jų gauti velykaičių. Trečiąją Velykų dieną jaunuomenės
ruošė sūpynes suptis, ketvirtąją dieną ridiką rovė, šoko blezdingėlę, dują,
kepurninką, mieželį. Šventadieniais vaikinai muša ritinį, kartais žaidžia
ožkapilę, padainuoja, turi įvairius kitus pasilinksminimus: vanagėlį, šarką,
vestuves, veža paštą, brylius velia. [34]
Tokios
pramogos ir pasilinksminimai turi dvejopą prasmę. Jos duoda tinkamo žmogui
poilsio ir nukreipia nuo malonumų, aistrų peršamų. Pastarųjų gi
įsiviešpatavimas tolina nuo tikėjimo.
Šį
skyrių pabaigus, reikėtų kalbėti apie viltį. Tačiau šią dorybę, kuri mus ragina
pasitikėti Dievo gerumu ir Jo pagalba įsigyti po mirties kilniausią Gėrį,
pačioje pabaigoje tik paminėsiu. Dabar teks kalbėti apie meilę.
Antrąją teksto dalį rasite čia
Antrąją teksto dalį rasite čia
1.
Vaikų knygelė, 98.
2.
Pastaba. Šioje paskaitoje minėtos ištraukos iš Vaikų knygelės,
Paaugusių žmonių knygelės, Palangos Juzės ir Ant. Tretininko pasakojimo yra
imtos iš prof. Balčikonio leidinio „Valančiaus raštai“.
1.
Kor. XVI, 13.
3.
Kun. A. Alekna, Žemaičių Vyskupas Motiejus Valančius, 156, 1922.
4.
Ten pat, 133.
5.
1868. V. 5, Nr. 929, 930, Alekna, 246.
6.
1868.V.5., Nr. 929, 930, Alekna, 247.
7.
Alekna, 248, 249.
8.
Alekna, 143, raštas Nazimovui 1863.IV.20, Nr. 707.
9.
Alekna, 166, Nr. 530—546, 1864.III.11.
10.
Alekna, 167—169.
11.
Alekna, 167.
12.
Ten pat, 33.
13.
Antano Tretininko pasakojimai, 408.
14.
Alekna, 31, 32.
15.
Alekna, 49, 50.
16.
Alekna, 55—60.
17.
Lexicon der Padagogik, Roloff, 2, 45.
18. Rundschreiben unseres Heiligen Vaters Pius XI. Ueber die
Christliche Erziehung der Jugend, (Vatikanische Druckerei), 1929, psl. 17.
19.
Alekna, 65.
20.
Alekna, 66, 67.
21.
Antano tretininko pasakojimas, 366.
22.
Alekna, 68.
23.
Alekna, 71.
24.
Ten pat 73.
25.
Ten pat 70.
26.
Alekna, 43—45; ten pat 180, 181.
27.
Alekna, 48; ten pat 18, 19.
28.
Alekna, 18, 19.
29.
K. M Wolonczewskis, Žemaitiu wiskupistė, 42, 43.
30.
K. M. Wolonczewskis, Žemaitiu wiskupiste, 29.
31.
Ten pat 33.
32.
Alekna, 98.
33.
Žem. wisk., 41.
34.
Palangos Juzė, 305, 268, 269, 273, 274.
Rašyti komentarą