Tomašas Sedlačekas. Godumas yra visko pradžia
Interviu Spiegel čekų ekonomistas Tomašas Sedlačekas kalba apie moralę dabartinės krizės metu ir kodėl jis mano, kad ekonominė politika,...
https://www.propatria.lt/2014/01/tomasas-sedlacekas-godumas-yra-visko.html

Savo bestseleryje „Economics of Good and Evil“
(angl. „Gėrio ir blogio ekonomika“), pirmą kartą išleistame Čekijoje 2009
metais, 35 metų amžiaus akademikas ir politikos patarėjas Tomášas Sedláčekas nepaisė savo profesijos
ribų ir stereotipų, parodydamas ekonomikos ištakas žmonijos kultūros
istorijoje.
2001-2003
metais T. Sedláčekas buvo tuometinio
Čekijos prezidento Vaclavo Havelo patarėjas ekonomikos klausimais – jis vertino
jo „naują požiūrį į šiuolaikinio pasaulio problemas, neapsunkintą keturių
dešimtmečių totalitarinio komunistinio režimo naštos“. Iki 2006 m . T. Sedláčekas
patarinėjo čekų finansų ministrui diskutuojant dėl biudžeto konsolidavimo,
šalies mokesčių, pensijos ir sveikatos apsaugos sistemų.
Sedláčeko knygos įvade Havelas rašė, kad dauguma
politikų „sąmoningai ar nesąmoningai priima ir skleidžia marksistinę tezę apie
ekonominę bazę ir dvasinį antstatą“. Tačiau T. Sedláčekas savo filosofinėje
kelionėje per kultūros ir ekonomikos istoriją apvertė tokią hierarchiją aukštyn
kojomis. Jam visa ekonomika sukasi aplink klausimą, kaip mes turėtume gyventi.
Žurnalas Yale Economic Review apibūdino
jį kaip vieną „penkių perspektyvių karštų ekonomikos protų“.
Spiegel: Ponas Sedláčekai,
1987 metų Oliverio Stone‘o filme „Volstrytas“ (angl. Walstreet) išgalvotas magnatas Gordonas Gekko, kurio vaidmenį
atliko Michaelas Douglasas, paskelbia provokuojantį neoliberalizmo šūkį:
„Godumas yra gėris“. Ar kapitalizmo krizė sumažino godumą iki to, kuo jis buvo
seniau – viena septynių mirtinų nuodėmių?
Gekko pasisekė dėl godumo, bet po to jis tapo jo
auka. Seniausios žmonijos istorijos pasakoja mums, kad godumas visuomet
dviveidis. Tai progreso variklis, tačiau taip pat mūsų žlugimo priežastis.
Nuolatinis buvimas nepatenkintam ir nuolatinis noras daugiau atrodo esantis
įgimtas natūralus reiškinys, sudarantis civilizacijos šerdį. Pirmosios žmonių
poros nuodėmė Edeno sode buvo godumo pasekmė.
Spiegel: Ne gundymo ir smalsumo?
Troškimas ir smalsumas yra broliai. Žaltys tik
pažadino Ievos troškimą, kuris joje jau snaudė. Pradžios knygoje sakoma, kad
uždraustasis medis buvo šventė akims.
Spiegel: Visai kaip įtaigūs
modernios reklamos vaizdai.
Ieva ir Adomas pasinaudojo galimybe ir vaisių
suvalgė. Gimtoji nuodėmė turi besaikio, nebūtino naudojimo pobūdį. Ji nėra
seksualinės prigimties. Ievoje pažadinamas kažko, ko jai nereikia, troškimas.
Gyvenimo sąlygos rojuje buvo puikios, tačiau visko, ką Dievas buvo davęs, jiems
nepakako. Šia prasme, godumas nėra tiesiog teorinės ekonomikos gimimo vieta,
bet taip pat mūsų istorijos pradžia. Godumas yra visko pradžia.
Spiegel: Taigi blogis yra
nepasotinamumo pasekmė?
Žmonių reikalavimai yra dievų prakeiksmai. Graikų
mitologijoje istorija apie Pandorą, pirmąją moterį, kuri iš smalsumo atidaro
ąsotį ir į pasaulį paleidžia skurdą, alkį ir ligas, pasakojama ta pati istorija
kaip ir Biblijoje. Babiloniečių kultūroje Gilgamešo epas parodo, kaip troškimai
išplėšia žmogų iš gamtos harmonijos.
Spiegel: Ar žmonių rūšis
apibrėžia save per egzistencinį nepasitenkinimą?
Prisotinimo taškas, kaip ir istorijos pabaiga,
niekada nepasiekiamas. Vartojimas veikia kaip narkotikas. „Gana“ visada yra
kažkur anapus horizonto. Marksistų filosofas Slavojus Žižekas tai suformulavo
taip: „Troškimų esmė yra ne realizuoti savo tikslą, pasiekti pasitenkinimą, bet
atsigaminti kaip troškimui“.
Spiegel: Ir todėl gyvenimas
galiausiai yra Sizifo darbas?
Pusiausvyros ekonomika yra pasmerkta nesėkmei.
Ievos troškimas – ekonominiais terminais sakant jos paklausa – niekada
nenuslūgs. O Adomo pasiūlos – jo sunkaus triūso
– niekada nepakaks. Filme „Kovos klubas“ (angl. Fight club), paremtame Chucko
Palahniuko romanu, pasakotojas Tyleris Durdenas sako savo bevardžiam draugui,
kuris niekina savo darbą automobilių
pramonėje: „Mes dirbame darbus, kurių
nekenčiame, kad galėtume nusipirkti mėšlo, kurio mums nereikia“. Tai išmetimas
iš rojaus, perkeltas į modernius laikus.
Spiegel: Tačiau žmogus vis
tiek nuolat grįžta prie svajonės išsigelbėti iš rutinos ir atrasti pusiausvyros
harmoniją. Prarasto rojaus prisiminimas nedingo.
Progresas arba pasitenkinimas – tai antropologinė
žmogaus būklės problema. Negalima turėti abiejų. Žmonės joja pavojingu gyvūnu.
Atrodo, kad yra du būdai sumažinti neatitikimą tarp troškimų ir pasitenkinimo,
paklausos ir pasiūlos. Galima padidinti gėrybių pasiūlą ir joms reikalingą
perkamąją galią. Tai hedonistinė programa, kurią mes renkamės nuo graikų ir
romėnų laikų, tačiau kuri grasina griūtimi skolų krizės metu. Visuomenės monetarizacija
sustiprino iliuziją, kad viską, ko trokštame, galime pasiekti.
Spiegel: Tačiau priešingai –
taupymas, griežtumas ir saikas yra šiandienos žodžiai.
Tai priešinga programa – senovės stoikų.
Sumažinti paklausą, kad ji atitiktų pasiūlą. Stoikai visą savo gyvenimą turėjo
praleisti mokydamiesi riboti savo poreikius. Diogenas statinėje buvo
įsitikinęs, kad kuo mažiau turėjo, tuo laisvesnis buvo.
Spiegel: Išskyrus tai, kad
jis vargiai galėtų būti priimtinu pavyzdžiu šiandien.
To niekada nebuvo, tačiau jo filosofinė žinutė
neabejotinai moderni. Diogenas yra civilizacijos ir technologijų kritiko
prototipas.
Spiegel: Pamokslininkas apie
augimo ribas, kurias Romos klubas taip pat bandė nustatyti, nors ir
nesėkmingai, 1972 m .
Sulyginimas „daugiau yra geriau“ nieko neprideda. Tai daro Diogeną
šiuolaikiniu. Momentas, kuriuo suvokiame, kad mokslas ir technologija yra
dvilypiai, žymi modernybės pabaigą. Šiaip ar taip, Romos klubas buvo
susirūpinęs atsakomybe už žmonijos ateitį.
Spiegel: Lengva padidinti
vartojimą, tačiau sumažinti jį daug sunkiau. Ar nelygus gerovės pasiskirstymas
taip pat suka troškimų ratą, paremtą idėja, kad norima to, ką turi kiti?
Taip, socialinės kopėčios tampa lipnios leidžiantis
žemyn. Ekonomistų požiūriu kiekvienas individas sieks maksimizuoti savo naudą.
Vienintelė problema yra ta, kad negalime tiksliai pasakyti, kas mums yra
optimali nauda. Nežinome, ko norime. Tam mums reikia palyginimų, pavyzdžių ir
pasiūlymų. Pabandykit įsivaizduoti savo troškimo objektą, pavyzdžiui gražią
moterį. Tai nėra abstrakti idėja, nes įsivaizduotas vaizdinys jūsų galvoje yra
besikeičiantis. Jums reikia nuotraukos, apibūdinimo, modelio. Kažkas turi jums
pasakyti, kas jums yra tokio puikaus, kad negalite atsispirti – visuomenė,
kaimynai, kolegos, tačiau taip pat reklamos ir pramogų industrija, skelbimai,
filmai, knygos. Visi troškimai, kurie peržengia pamatinius mūsų poreikius,
nulemti kultūros. Norime gyventi lyg būtume aktoriai, vaidinantys save.
Spiegel: Vakarų visuomenių
skolos pastaruosius 30-40 metų augo ne dėl poreikio, bet dėl pertekliaus.
Aristotelis, aukso vidurio filosofas, perteklių
laikė didžiausia žmogaus silpnybe. Jis manė, kad pertekliaus galima išvengti
tik per saiką.
Spiegel: Žinoma, tačiau koks
būdas teisingas? Ekonomistai pamokslauja apie augimą kaip vienintelį vaistą. Ar
ekonominė veikla tarsi važiavimas dviračiu – jei neminsi, nugriūsi?
Tikiu, kad ekonomika panašesnė į vaikščiojimą.
Gali stovėti neapvirsdamas. Tai atspindi šventadienio ekonomikos idėją.
Septintą dieną Dievas ilsėjosi, sukūręs pasaulį, ne todėl, kad buvo pavargęs,
bet todėl, jog jautė, kad tai, ką sukūrė, buvo gera. Remiantis bibliniu
papročiu, laukai būdavo paliekami pūdymui kartą per septynerius metus, o skolos
atleidžiamos kas 49-eris. Yra posakis, kad geras yra geresnio priešas. Teisinga
yra priešingai: geriausia – ar to vijimasis – baisiausias gėrio priešas.
Spiegel: Komunizmas, prie kurio užaugo jūsų karta,
nepasiekė tokio sau pakankamumo per pusę amžiaus.
Nes jis nebuvo gyvybingas. Tiesą sakant, ne
komunizmas, bet kapitalizmas varo nuolatinę
revoliuciją. Jis verčia žmones dirbti smarkiau ir smarkiau, nes pateikia jiems
labai patikimą sėkmės galimybę. Komunizmas to niekada negalėtų. Karlas Marksas
mąstė ir rašė Oliverio Twisto pasaulyje. Jei jis šiandien gyventų, turbūt
nematytų reikalo revoliucijai.
Spiegel: Taigi šioje pasaulio dalyje mes
iš esmės gyvename pasaulyje, kuris formuojamas socialdemokratinių idėjų?
Mes aiškiai nesame iš prigimties komunistai, bet
neabejotinai komunitarai. Tik iš tiesų egomaniakiška asmenybė gali laimingai
gyventi visuomenėje, kurioje ji vienintelė turtinga. Žmogus turi sąžiningumo
poreikį, taigi ir teisingo turto pasidalijimo.
Spiegel: Taigi godumas ir empatija
atsveria vienas kitą kaip proporcingos jėgos?
Taip. Savo knygoje „Moralinių jausmų teorija“
moderniosios ekonomikos pradininkas Adamas Smithas užuojautą apibrėžia kaip
moralės pagrindą ir varomąją žmogaus veiklumo jėgą. Vieno žmogaus kančia
paveikia kažką kitą.
Spiegel: Bet Smithas geriau žinomas dėl
svarbaus savo darbo „Tautų turtas“, kuriame jis nagrinėja žmogaus
savanaudiškumo poveikį nematomai rinkos rankai.
Savanaudiškumas veda žmogaus elgesį, bet Smithas
žinojo, kad žmogus negali būti paaiškintas vien per egoistinį principą. Jis
aiškiai atskyrė save nuo savo amžininko Bernardo Mandeville‘io ir jo teorijos,
kad privačios ydos kuria viešus privalumus ir kad bendroji gerovė atsiranda iš
individo savanaudiškumo. Priešingai jo veiksmingai istorijai, tikiu, kad Smitho
palikimas susideda iš moralinių klausimo inkorporavimo į ekonomiką – faktiškai
taip, kad jie sudaro jos šerdį. Kita vertus, moderniems ekonomistams gėrio ir
blogio klausimas praktiškai eretiškas.
Spiegel: Jei ši nematoma rinkos ranka
viena sugebėtų transformuoti savanaudiškumą į bendrąjį gėrį, mums visai nereikėtų
vyriausybės reguliavimo.
Kai savanaudiškumas peržengia ribas, jis pradeda
kelti grėsmę rinkos ekonomikai. Funkcionuojanti visuomenė remiasi trimis
stulpais: morale arba padorumu, konkurencija ir reguliavimu, arba
elementariomis valdymo sąlygomis. Kuo silpnesnė moralė, tuo labiau turi
įsikišti valstybė. Rytų Europos šalys, kurios visiškai pasikliovė dereguliacija
kuriant rinkos ekonomikas po komunizmo griūties, išmoko šią pamoką po skaudžių
patirčių. Visuomenė, kuri susitelkia
ties egoizmu be moralės, nugrimzta į anarchiją.
Spiegel: Laissez-fair ideologai ir
Arbatėlės judėjimas JAV vis dar nori išlaikyti vyriausybę nuošalyje.
Kapitalo ir valstybės tarpusavio priklausomybė
tampa akivaizdi per krizes. Finansų sistema būtų žlugusi be valdžios pagalbos,
o tuomet būtų žlugusios ir vyriausybės. Jei reguliavimas gali turėti neigiamą
atspalvį, vietoj to kalbėkime apie koordinavimą. Tačiau reikia dviejų žaidėjų.
Teniso vienas nepažaisi.
Spiegel: Ar ši sąveika tarp rinkos ir
valstybės formuoja visuomenės moralės lauką?
Pozityvistiniai, aprašomieji ekonomikos modeliai klausimą,
kaip funkcionuoja rinkos ekonomika, dešimtmečiais sprendė sudėtingais
matematiniais modeliais. Tačiau jie paprasčiausiai klaidingi ar geriausiu
atveju beprasmiai. Tikrasis klausimas turėtų būti: ar ekonomika veikia taip,
kaip norime mes?
Spiegel: Bet ne ekonomistai turėtų šiuos
etinius standartus nustatyti?
Taip, turėtų. Etika yra ekonomikos šerdis. Ji veda
tiesiai prie klausimo apie gerą ir teisingą gyvenimo būdą, arba Aristotelio eudaimonia
(laimės) sąvoką. Jo požiūriu maksimizuoti naudą nemaksimizuojant gėrio yra
beprasmybė. Rinkos ekonomika be moralės yra zombių sistema: robotai
funkcionuoja tobulai, bet galiausiai po savęs jie palieka nusiaubtus kelius.
Turime grįžti prie savo ištakų ir kalbėti apie ekonomikos sielą.
Spiegel: Toks kvazireliginis postūmis
turėtų būti gana svetimas tiek jūsų bendradarbiams ekonomistams, tiek
politikams, kuriems patarinėjote.
Tikėjimas progresu yra eschatologija sekuliariame
gyvenime. Nėra tokio dalyko kaip vertybiškai neutrali ekonomika. Teiginys, kad
ekonomika yra vertybiškai neutrali, jau pats yra vertybinis sprendimas –
ideologinė pozicija. Kiekvienas sprendimas dėl pirkinio taip pat yra moralinis
sprendimas.
Spiegel: Taigi ekonomika yra kultūrinis
reiškinys, ne matematika?
Vieni skaičiai nieko nereiškia. Štai paprastas
pavyzdys: koks buvo infliacijos lygis Vokietijoje vasarį? Tai mus veda tiesiai
prie kito klausimo: ką tai reiškia? Tai gerai ar blogai? Tiesa slypi kontekste,
kuris formuojamas kultūros, etikos ir socialinių veiksnių, ir negali būti
pavaizduotas tik formule, susijusia su pinigų pasiūla.
Spiegel: Ekonomistai negali atsakyti į
klausimus apie gyvenimo prasmę. Tai būtų absurdas. Ir darosi pavojinga, kai
politikai bando tai padaryti.
Prasmės klausimai ima veržtis į mus, kai prasmė
pametama. Modernūs ekonomistai elgiasi taip pat absurdiškai kaip žmonės
Douglaso Adamso romane „Keliautojo kosmostopu vadovas po galaktiką“ (The
Hitchhiker's Guide to the Galaxy). Superkompiuteris Deep Thought (angl. gili
mintis) turi atsakyti į visus fundamentalius klausimus apie gyvenimą, visatą ir
visa kitą. Jis skaičiuoja ir skaičiuoja, o tuomet išspjauna galutinį atsakymą:
skaičių 42.
Spiegel: O koks jūsų atsakymas, jei ne į
svarbiausius klausimus, tai į krizes ir skolų spąstus?
Leiskite man atsakyti į tai klausimu: ar godus
gyvenimas yra geras gyvenimas? Ar tai, ko mes norime? Atsakymas akivaizdus. Aš
pasilieku su Aristoteliu. Ekonomika turėtų būti mokslu apie laimę. O pasak
Aristotelio, laimingas gyvenimas yra patenkintas gyvenimas.
Spiegel: Atleiskite man, bet tai skamba
banaliai ir naiviai. Ar jūs nesibaiminate, kad jūsų bendradarbiai ekonomistai
išjuoks jus kaip moralizuotoją?
Dėmesys, kurį mano teorijos pritraukia, rodo
priešingai. Aš tikiu, kad politikai, ypač pragmatikai, suprato tai. Žinoma,
sunku įtikinti juos, kad skausmingos reformos būtinos, ypač gerais laikais, ir
kad kažkas negerai su sistema, net jei BVP toliau auga.
Spiegel: Taigi mums reikia krizės, kad po
jos išeitume sustiprėję, kaip jie sako?
Krizių metas yra geras teisingiems klausimams
kelti. Turime pamesti maniją dėl ekonomikos augimo. Turime ištrūkti iš
maniakinės depresijos ciklo, kuriame vyksta kasdienis mūsų ekonomikos
gyvenimas. O kad tai padarytume, turime daugiau dėmesio skirti maniakinei, o ne
depresijos fazei, ir pakeisti bendrą ekonominės politikos tikslą. Vietoje BVP
maksimizavimo tikslas turėtų būti skolos minimizavimas.
Spiegel: Kaip vienas dalykas įmanomas be
kito?
Laisvos rinkos demokratijoje, politikai turėtų
netekti teisės ir galios užtraukti skolas, kaip kad jie jau neteko teisės
spausdinti pinigus.
Spiegel: Bet pagunda sumokėti valdžios
skolas atspausdinus pinigų vis dar egzistuoja.
Aš siūlau naują stabilumo sutartį: bet kuriais
metais augimas ir biudžeto deficitas neturi viršyti 3 proc. BVP.
Spiegel: Tai reiškia, kad esant 3 proc.
augimui, biudžetas turėtų būti subalansuotas, o esant nuliniam augimui,
skolinimasis gali siekti iki 3 proc.
Būtent. O pakilimo metais perteklių reikia atsidėti.
Prisiminkime biblinę alegoriją apie septynias riebias ir septynias liesas
karves ir patarimą, kurį Juozapas davė faraonui. Ekonominė politika, kuri
siekia tik augimo, visuomet ves prie skolos. Skola – pavojinga kelionė laiku, palūkanos
- grėsmingas ginklas. Tie, kurie nežino, kaip su tuo elgtis, baigs
viduramžiškame skolininkų kalėjime kaip šiandieniniai graikai. Kita krizė gali
būti mirtina.
Spiegel: Jūs remiate egzistencinį požiūrį
į ekonomiką, tam tikrą metaekonomiką. Koks jausmas būti filosofu tarp
bankininkų?
Kaip spalvotam paukščiui, tik gerbiamam. Žmonės
manęs klausosi. Aš apeliuoju į visuomenės sąmoningumą. Mūsų laikams trūksta
saiko. Turime bandyti pasiekti didesnę savikontrolę. Tai puikiai išreiškė anglų
poetas Johnas Miltonas: „Tas, kuris valdo save ir savo aistras, troškimus ir
baimes, yra daugiau nei karalius“.
Spiegel: Ponas Sedláčekai, dėkojame jums
už šį interviu.
T. Sedláčeką kalbino Romainas Levickas
Versta iš http://www.spiegel.de/international/
Rašyti komentarą